تجربه انجمن حامی از خدمات افرا

انجمن حامی یک سازمان مردم نهاد، غیرانتفاعی و غیرسیاسی است. انجمن حامی، با جذب حامیان، بهره گیری از نیروهای داوطلب در قالب کارگروه‌های تخصصی و مشارکت جامعه محلی به ساخت و تجهیز مراکز آموزشی و فرهنگی و پشتیبانی از آنها می‌پردازد.

این مطلب از سلسه مطالب داستان موفقیت موسسه‌های نیکوکاری، توسط انجمن حامی نوشته شده است. با ما همراه باشید و تجربه انجمن حامی از خدمات افرا را بخوانید.

روایت انجمن حامی از موسسه افرا

سازمان‌های مردم نهاد تشکل‌­هایی هستند که در راه رسیدن به اهداف خود نیازمند سازوکارهایی تدوین شده­ هستند که بتوانند به طور مستمر و پیوسته مسیر خود را ارزیابی و در صورت لزوم آن را اصلاح نمایند. معمولا برای سازمان­‌های انتفاعی و شرکت‌­های بزرگ، مواردی از قبیل توسعه سازمانی، ارزیابی عملکرد و بهبود روش‌­های اجرایی به صورت روش­مند همیشه معمول بوده است؛ اما برای NGOها و موسسه‌های نیکوکاری فعالیتی نسبتاً تازه است. در این راستا مؤسسه افرا به‌­عنوان یک مرجع توسعه سازمانی، توانست در ارتباط با انجمن حامی دو موضوع را برای ما محقق کند:

1- اجرای دقیق فرآیندها بر اساس ارزیابی دیجیتال

اول آنکه بر مبنای ارزیابی دیجیتال افرا، پروژه­‌های بهبود سازمانی به نحوی تعریف شد که امکان اجرای دقیق آن‌ها وجود داشته باشد. در این راستا هفت بُعد استاندارد افرا همانند چراغ راهنمایی بود که توانستیم آن را مبنا قرار دهیم. این ابعاد:

  1. سرمایه انسانی
  2. فن­اوری
  3. بهبود مستمر
  4. حاکمیت سازمانی
  5. مالی
  6. ارتباطات
  7. برنامه‌­ریزی، اجرا و ارزیابی

می‌­توانند با نگاهی سیستماتیک به موضوع رشد سازمانی، راهنمای عمل قرار گیرند.

2- خدمات آموزشی افرا

دومین نکته امکاناتی است که مؤسسه افرا فراهم کرده تا بتوانیم به اهداف فوق دست یابیم:

  • کلاس‌­ها و کارگاه­‌های آموزشی افرا که به طور مستمر و دوره‌­ای بر اساس استاندارد افرا طراحی و اجرا می‌­شوند. هدف از برگزاری این دوره‌­های آموزشی رشد و ارتقای زیرساخت مدیریتی موسسه‌های نیکوکاری است. این کلاس‌­ها علاوه بر آموزش اعضا، فرصت آشنایی بیشتر آن‌­ها با هم را فراهم می‌­آورد.
  • مقاله‌های مجله افرا در وبسایت که حاوی مقالات آموزشی و هدفمند است و چنانچه افراد حتی موفق به شرکت در جلسات آموزشی هم نشوند می توانند موارد را دنبال نمایند.
  • رادیو افرا که تجارب سازمان­‌های مختلف و نحوه­‌ی شکل‌­گیری آن‌­ها را منعکس می­‌کند. انجمن حامی در رادیو افرا داستان خود را گفت­ و چگونگی به ­وجود آمدن تشکل خود را بیان کرد. شکل صمیمی و دوستانه‌­ی برنامه، توجه افراد زیادی را جلب کرد.
  • Liveهای کاربست در اینستاگرام که برای انتقال تجارب مفید بود.

همان­طور که در انجمن ما کاملاً قابل مشاهده است موارد فوق به توسعه و تعالی سازمانی ما کمک فراوانی کرده است.

نگاه متفاوت ما در انجمن حامی به افرا

بیشترین اهمیت دریافت گواهی از افرا برای ما در انجمن حامی، ارزیابی خودمان و نگاه دیگران به ما بود. افرا با مطالعه مستندات ما و بررسی ساختار مدیریتی حامی، در انطباق با هفت بُعد استاندارد افرا به ما کمک کرد که در جهت رشد سازمان خود پیش رویم و در صورت لزوم روش­‌هایمان را اصلاح و بهینه کنیم. این اتفاق موجب آن شده که نگاه واقع‌بینانه‌­تری نسبت به خودمان داشته باشیم. و این مسیر همچنان ادامه دارد…

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن