شاخص های کلیدی عملکرد برای سازمان‌های غیرانتفاعی (1)

شاخص کلیدی عملکرد (KPI) یک معیار قابل اندازه‌گیری است که نشان می‌دهد یک سازمان غیرانتفاعی (یا هر نوع دیگری از سازمان) تا چه حد به اهداف سازمانی اصلی خود دست می‌یابد. بنابراین، سازمان‌ها از شاخص‌های کلیدی عملکرد در سطوح مختلف برای ارزیابی موفقیت خود در دستیابی به اهداف استفاده می‌کنند.

شاخص های کلیدی عملکرد سطح بالا ممکن است بر عملکرد کلی سازمان غیرانتفاعی تمرکز کنند، در حالیکه KPIهای سطح پایین می توانند تمرکز خود را بر فرایندها یا کارمندان در بخش‌های مختلف سازمان غیرانتفاعی معطوف کند.

KPIها همچنین می‌توانند مختص فرایندها/حوزه‌های سازمانی خاص باشند. به عنوان مثال، شاخص‌های کلیدی عملکرد بازاریابی می‌توانند شامل ردیابی آمار رسانه‌های اجتماعی باشند، در حالیکه شاخص‌های کلیدی جمع‌آوری کمک مالی، ممکن است بر تعداد اهداکنندگان جدید تمرکز کند. علاوه بر این، معیارهای خاصی که هر سازمان غیرانتفاعی برای ارزیابی عملکرد خود اتخاذ می‌کند، متفاوت خواهد بود. یک سازمان محیط زیست ممکن است عملکرد کارکنان خود را بر اساس تصویب قانون هوای پاک یا آب ارزیابی کند، یک سازمان حوزه توانمندسازی با شمارش تعداد بازدیدکنندگان از نمایشگاه.

شاخص کلیدی عملکرد یا KPIها چرا مهم هستند؟

اگر شاخص کلیدی عملکرد یا KPI ها به درستی استفاده شوند، می‌توانند دنیای سازمان غیرانتفاعی شما را دگرگون کنند.

  1. آن‌ها ابزار ناوبری هستند: KPI‌ها مهم‌ترین اطلاعات عملکرد را ارائه می‌دهند که به سازمان‌های غیرانتفاعی امکان می‌دهد بفهمند که آیا در مسیر رسیدن به اهداف اعلام شده خود هستند یا خیر. این به سازمان‌های غیرانتفاعی اجازه می‌دهد تا تصویر واضحی از جایی که در آن قرار دارند داشته باشند.
  2. آنها به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا سازگار شوند: هنگامی که سازمان‌های غیرانتفاعی بتوانند موقعیت خود را ارزیابی کنند – با کمک KPIها – می‌توانند مسیر عمل خود را به سرعت اصلاح کنند و با شرایط متغیر محیط سازگار شوند. اگر یک سازمان غیرانتفاعی می‌خواهد در دنیای پیچیده‌تر به موفقیت برسد و به مأموریت خود دست یابد، به راهی برای اندازه‌گیری پیشرفت و تطبیق اقدامات خود بر این اساس نیاز دارد.
  3. به سازمان‌ها در تصمیم‌گیری کمک می‌کنند: KPI‌ها برای تصمیم‌گیری آگاهانه ضروری هستند. هنگامی که یک سازمان غیرانتفاعی داده‌های مرتبط و کافی را جمع‌آوری می‌کند، گرفتن تصمیم‌های خوب که سازمان را در جهت درست سوق می‌دهد، بسیار آسان‌تر می‌شود.

به طور خلاصه، برای اینکه برای سازمان غیرانتفاعی شما مفید باشد، KPI شما باید به صورت زیر باشد:

  • به وضوح تعریف شده
  • قابل سنجش
  • سازگار
  • برای دستیابی به اهداف سازمانی حیاتی
  • عملی و قابل اقدام
  • ایجادکننده انگیزه برای کارکنان

انتخاب KPIهای مناسب برای سازمان‌های غیرانتفاعی بسیار سخت است. بسیاری از سازمان‌های غیرانتفاعی شاخص‌های کلیدی عملکرد عمومی را می‌سنجند که واقعا به آنها کمک نمی‌کند تا بفهمند آیا در جهت دستیابی به مأموریت خود پیشرفت می‌کنند یا خیر.

این امر با بیانیه‌های ماموریت مبهم که گاهی اوقات سازمان‌های غیرانتفاعی استفاده از آن را انتخاب می‌کنند، دشوارتر می‌شود. به عنوان مثال، ماموریت CARE این است: «CARE در سراسر جهان برای نجات زندگی، شکست فقر و دستیابی به عدالت اجتماعی کار می‌کند.» اندازه‌گیری آن می‌تواند بسیار سخت باشد. به همین دلیل است که انتخاب KPIهای مناسب برای سازمان‌تان، اگرچه چالش برانگیز است، حیاتی قلمداد می‌شود. در بخش دوم، پیشنهاداتی را برای KPIهای مربوط به حوزه‌های مختلف مدیریت سازمان غیرانتفاعی بیان می‌کنیم.

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن