وبینار سوم برای معرفی سرویس خودارزیابی به موسسات نیکوکاری

سومین وبینار معرفی استاندارد افرا برای موسسات نیکوکاری و ارائه سرویس خودارزیابی برگزار شد. در این وبینار، نمایندگان 31 موسسه نیکوکاری و سازمان مردم‌نهاد از 12 استان‌ حضور داشتند.

وبینار سوم برای معرفی سرویس خودارزیابی به موسسات نیکوکاری

سومین وبینار معرفی استاندارد افرا برای موسسات نیکوکاری و ارائه سرویس خودارزیابی در روز چهارشنبه 19خرداد ماه 1400 در فضای «اسکای روم» برگزار شد. مخاطبان این وبینار همچون دو وبینار قبلی موسسه افرا که در اردیبهشت ماه امسال برگزار شد، مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره و اعضای هیئت امنای موسسات نیکوکاری و سازمان‌های مردم‌نهاد بودند. در این وبینار، نمایندگان 31 موسسه نیکوکاری و سازمان مردم‌نهاد از 12 استان‌ شامل استان‌های یزد، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، قزوین، البرز، تهران، گیلان، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، فارس، گلستان و لرستان حضور داشتند. در ابتدای این نشست، آقای محمدرضا پیرساجد، مدیر اجرایی موسسه افرا گزارشی از فلسفه وجودی، ماموریت و چشم‌انداز افرا ارائه کرد. بر اساس این گزارش، افرا تلاش دارد تا در مجموعه اکوسیستم نیکوکاری فضایی را ایجاد کند که به توسعه کمی و کیفی فعالیت نیکوکاری در سطح جامعه منجر شود و به تبع آن، اقتصاد نیکوکاری توسعه پیدا کند. مدیر اجرایی افرا خدمات داوطلبانه افرا برای موسسات نیکوکاری در حوزه طراحی وب‌سایت و راهکار نرم‌افزاری «واره» را نیز توضیح دادند.

افرا با هدف کمک به توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در موسسات نیکوکاری، راهکار سازمانی «واره» را با همکاری شرکت‌های «سپیدار سیستم»، «سرو» و «ابرآمد» و بنا به مقوله مسئولیت اجتماعی این سه شرکت، طراحی و پیاده‌سازی کرده است. خدمتی که ارائه و آموزش آن به موسسات نیکوکاری رایگان است و تا یک سال نیز بدون هزینه، پشتیبانی می‌شود.

خدمت طراحی وب‌سایت افرا نیز برای موسساتی ایجاد شده که وب‌سایت فعال ندارند یا از به‌روزرسانی وب‌سایت آنها مدت زیادی گذشته است. بسیاری از موسسات نیکوکاری با توجه به سهولت استفاده از شبکه‌های اجتماعی تمایلی به استفاده از وب‌سایت ندارند. افرا سعی دارد تا با در نظر گرفتن این نکته، خدمت وب‌سایت خود را با حداکثر سهولت طراحی کند.

در ادامه استاندارد افرا برای موسسات نیکوکاری از سوی خانم دکتر سیمینه آقاجانیان، مدیر پروژه مشاوره و خودارزیابی افرا معرفی شد. استانداردی که با بهره‌گیری از استانداردهای بین‌المللی مرتبط با موسسات نیکوکاری، استفاده از نظر متخصصان حوزه مدیریت و فعالان حوزه نیکوکاری و سازمان‌های مردم‌نهاد، و متناسب‌سازی آن با شرایط داخلی ایران تهیه شده است. به گفته مدیر پروژه مشاوره و خودارزیابی افرا، توسعه استاندارد با هدف ارتقای زیرساخت‌های مدیریتی موسسات نیکوکاری در دستور کار قرار گرفته است. بر اساس این گزارش، مدل مفهومی استاندارد افرا شامل دو بخش است؛ بخش اول، چهار سطح توسعه‌یافتگی (زیرساخت عملیاتی، هوشمندی عملیاتی، هوشمندی تحول، هوشمندی استراتژیک) است که در تعریف سوالات خودارزیابی مدنظر قرار گرفته، و بخش دوم ابعاد هفت‌گانه شامل حاکمیت سازمانی؛ سرمایه انسانی؛ ارتباطات؛ مالی؛ برنامه‌ریزی، اجرا و ارزیابی؛ بهبود مستمر؛ و فناوری است که مبنای ارائه سرویس خودارزیابی روی پورتال افرا است.

خانم ندا شمس، مدیرعامل بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان نیز تجربه بنیاد را از خودارزیابی افرا در جمع نمایندگان موسسات نیکوکاری و سازمان‌های مردم‌نهاد حاضر در نشست، بیان کردند. خانم شمس با اشاره به استفاده از سرویس خودارزیابی افرا در سه بعد حاکمیت سازمانی، سرمایه انسانی و ارتباطات، و اثر آن در بهبود عملکرد بنیاد، اظهار کرد: استفاده از سرویس خودارزیابی افرا، اثر مثبتی در شناخت نقاط قوت و نقاط قابل بهبود بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان داشته است.

در ادامه خدمت خودارزیابی افرا، مزایای آن برای موسسات و نحوه تکمیل اطلاعات در پورتال افرا از سوی خانم دکتر آقاجانیان معرفی و ارائه شد. در سرویس خودارزیابی، موسسه نیکوکاری می‌تواند از طریق پاسخ دادن به مجموعه‌ای از سوالات، وضعیت خود را در هر یک از ابعاد هفت‌گانه استاندارد افرا (حاکمیت سازمانی؛ سرمایه انسانی؛ ارتباطات؛ مالی؛ برنامه‌ریزی، اجرا و ارزیابی؛ بهبود مستمر؛ فناوری) ارزیابی کند و بر این اساس، مجموعه‌ای از توصیه‌های بهبود را نیز بلافاصله از طریق پورتال افرا دریافت کند.

در این نشست که مدیریت آن از سوی آقای محمدکاظم متولی، مدیر روابط عمومی موسسه افرا صورت گرفت، مسیر انجام خودارزیابی توسط موسسات و ورود به پورتال افرا ارائه شد و موسسات حاضر در نشست به انجام خودارزیابی بعد سرمایه انسانی استاندارد افرا پرداختند.

در ادامه جلسه پرسش و پاسخ در خصوص استاندارد افرا، مدل مفهومی استاندارد، نسخه‌های توسعه یافته استاندارد و ارتباط آن با خدمات متنوع افرا از جمله اتصال به خدمت آموزش و مشاوره مطرح و کارشناسان افرا توضیحات لازم در این زمینه‌ها را ارائه دادند.

علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی افرا، از برنامه و زمانبندی‌های آینده وبینارها و سمینارهای آموزشی افرا که با هدف توسعه زیرساخت‌های نیکوکاری در ایران برگزار می‌شود، مطلع شوند.

بر اساس استاندارد افرا، موسسه‌ نیکوکاری یا سازمان مردم‌نهاد خود را به‌صورت رایگان مورد سنجش قرار دهید و یک گزارش مدیریتی دریافت کنید.