برگزاری اولین وبینار 1400 افرا برای موسسات نیکوکاری

موسسه افرا اولین وبینار خود در سال 1400 را با عنوان «معرفی استاندارد افرا برای موسسات نیکوکاری و ارائه سرویس خودارزیابی» برگزار کرد. این وبینار، روز چهارشنبه 8 اردیبهشت، با حضور 34نفر از مدیران عامل و اعضای هیات مدیره و اعضای هیات امنای موسسات نیکوکاری و سازمان‌های مردم‌نهاد 10استان (تهران، هرمزگان، اصفهان، یزد، خراسان رضوی، فارس، کرمان، البرز، گیلان و خوزستان) برگزار شد. در این برنامه که به‌صورت آنلاین و با ارائه سرکار خانم فیروزه صابر، فعال اجتماعی و عضو هیئت مدیره موسسه حامیان نواندیش افرا؛ سرکار خانم دکتر سیمینه آقاجانیان، مدیر پروژه مشاوره و خودارزیابی افرا، جناب آقای حمید کاظم‌زاده، مدیر پروژه طراحی وب‌سایت موسسات نیکوکاری؛ و با مدیریت جلسه از سوی جناب آقای محمدکاظم متولی، مدیر روابط عمومی موسسه افرا برگزار شد، سه سرفصل کلیدی «ضرورت استانداردسازی اداره موسسات نیکوکاری با نگاه به استاندارد افرا»، «خودارزیابی و اجرای آن بر مبنای استاندارد افرا»، «معرفی سایر خدمات داوطلبانه افرا برای موسسات نیکوکاری» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این نشست فیروزه صابر با اشاره به فلسفه وجودی افرا و ماموریت آن بر این موضوع تاکید کرد که افرا تلاش دارد تا در مجموعه اکوسیستم نیکوکاری فضایی را ایجاد کند که به توسعه کمی و کیفی فعالیت نیکوکاری در سطح جامعه منجر شود و به تبع آن، اقتصاد نیکوکاری توسعه پیدا کند. به گفته عضو هیئت مدیره موسسه افرا، این موضوع وقتی عملی می‌شود که اعتماد نیکوکاران به موسسه‌های نیکوکاری از نظر سلامت مالی بیشتر شود و اعتقاد آنها به اثربخشی و ظرفیت مدیریت این موسسه‌ها عمیق‌تر شود. بر این اساس، افرا به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی به ترغیب سازمان‌های نیکوکاری به پیاده کردن مدل‌های استاندارد افرا در حوزه زیرساخت مدیریت از مسیر ارائه خدمات به آنها و نیز ترویج نیکوکاری اثربخش از طریق ترویج و تبلیغ مبانی ارزیابی موسسه‌های نیکوکاری در بین نیکوکاران حقیقی و حقوقی، می‌پردازد. عضو هیئت مدیره موسسه افرا تاکید کردند که افرا مصمم است با تداوم و توسعه این فعالیت‌ها و شناخت موسسات و جامعه نیکوکاری از استاندارد، خدمات و هدف افرا، مسیر رشد و توسعه این اکوسیستم را هموارتر کند.

در ادامه این نشست خدمات داوطلبانه افرا برای موسسات نیکوکاری در سه حوزه طراحی وب‌سایت، راهکار نرم‌افزاری واره و خودارزیابی افرا تشریح شد.

حمید کاظم‌زاده در مورد راهکار نرم افزاری واره توضیح داد: افرا با هدف کمک به توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در موسسات نیکوکاری، راهکار سازمانی «واره» را با همکاری شرکت‌های «سپیدار سیستم»، «سرو» و «ابرآمد» و بنا به مقوله مسئولیت اجتماعی این سه شرکت، طراحی و پیاده‌سازی کرده است. خدمتی که ارائه و آموزش آن به موسسات نیکوکاری رایگان است و تا یک سال نیز بدون هزینه، پشتیبانی می‌شود. وی همچنین در مورد خدمت طراحی وب‌سایت افرا گفت: این خدمت برای موسساتی ایجاد شده که وب‌سایت فعال ندارند یا از به‌روزرسانی وب‌سایت آنها مدت زیادی گذشته است. بسیاری از موسسات نیکوکاری با توجه به سهولت استفاده از شبکه‌های اجتماعی تمایلی به استفاده از وب‌سایت ندارند. افرا سعی دارد تا با در نظر گرفتن این نکته، خدمت وب‌سایت خود را با حداکثر سهولت طراحی کند.

در ادامه این نشست استاندارد افرا برای موسسات نیکوکاری از سوی دکتر سیمینه آقاجانیان معرفی شد. به گفته وی، توسعه استاندارد با هدف ارتقای زیرساخت‌های مدیریتی موسسات نیکوکاری است. بهره‌گیری از استانداردهای بین‌المللی مرتبط با موسسات نیکوکاری، استفاده از نظر متخصصان حوزه مدیریت و فعالان حوزه نیکوکاری و سازمان‌های مردم‌نهاد، و متناسب‌سازی آن با شرایط داخلی ایران از جمله نکاتی است که در استاندارد افرا به آن توجه شده است. مدیر پروژه مشاوره و خودارزیابی افرا با بیان اینکه این استاندارد مبنای خدمات افرا از جمله خدمت خودارزیابی است که با هدف توسعه موسسات به‌صورت داوطلبانه ارائه می‌شود، گفت: در سرویس خودارزیابی، موسسه نیکوکاری می‌تواند از طریق پاسخ دادن به مجموعه‌ای از سوالات وضعیت خود را در هر یک از ابعاد هفت‌گانه استاندارد افرا (حاکمیت سازمانی؛ سرمایه انسانی؛ ارتباطات؛ مالی؛ برنامه‌ریزی، اجرا و ارزیابی؛ بهبود مستمر؛ فناوری) ارزیابی کند و بر این اساس مجموعه‌ای از توصیه‌های بهبود را نیز بلافاصله از طریق پورتال افرا دریافت کند.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر موسسات نیکوکاری از خدمت خودارزیابی افرا در سه بعد «حاکمیت سازمانی»، «سرمایه انسانی»، «ارتباطات» می‌توانند بهره‌مند شوند که در وبینار روز چهارشنبه فرآیند استفاده از آن برای شرکت‌کنندگان توضیح داده شد.

در پایان نیز با مشارکت فعال شرکت‌کنندگان در این وبینار، سوالات کلیدی در مورد نحوه اجرای فرآیند خودارزیابی مطرح و از سوی کارشناسان افرا پاسخ داده شد. تعدادی از نمایندگان موسسات نیکوکاری و سازمان‌های مردم‌نهاد نیز ضمن شرکت در خودارزیابی آنلاین در ابعاد حاکمیت سازمانی، سرمایه انسانی و ارتباطات، در تفسیر نتایج ارزیابی، از مشورت کارشناسان افرا استفاده کردند.

علاقمندان می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی افرا، از برنامه و زمانبندی‌های آینده وبینارهای افرا که با هدف توسعه زیرساخت‌های نیکوکاری در ایران برگزار می‌شود، مطلع شوند.

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن