برگزاری کارگاه حاکمیت سازمانی در زمستان 1402

کارگاه‌های آموزشی زمستان 1402 افرا با کارگاه حاکمیت سازمانی آغاز شد. کارگاه نقش حاکمیت سازمانی در اداره موسسه‌های نیکوکاری در 25 دی 1402 به صورت آنلاین توسط موسسه افرا برگزار شد. مدرسین این کارگاه 3 ساعته سرکار خانم ندا شمس و جناب آقای هرمز کیخان‌زاده بوده که این کارگاه را به صورت آنلاین در بستر گوگل‌میت برگزار کردند. در کارگاه حاکمیت سازمانی به آموزش سرفصل‌های مختلف مرتبط با بُعد اول استاندارد افرا یعنی بُعد حاکمیت سازمانی پرداخته شد.

کارگاه حاکمیت سازمانی در زمستان 1402
کارگاه حاکمیت سازمانی در زمستان 1402

در کارگاه حاکمیت سازمانی نمایندگانی از سازمان‌های مردم‌نهاد و موسسه‌های خیریه و نیکوکاری زیر حضور داشتند:

موسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک)، موسسه مطالعات و تحقیقات زنان، انجمن حمایت از حقوق کودکان، موسسه خیریه امین آراسته، موسسه سالمندان پدر، موسسه خیریه دوست اتیسم، انجمن حقوق شهروندی ندای رسای عدالت، خانه کودکان آفتاب، موسسه خیریه قلب های مهربان نیکوکاران رفسنجان، خیریه حمایت از بیماران آسیب نخاعی اصفهان (حانا)، موسسه حمایت از بیماران چشمی آرپی، موسسه افق اندیشه سینا، بنیاد همدلان آینده نگر ایران (هاسب)، موسسه قرآن و عترت طاها، جمعیت حضرت علی اصغر (ع) استان کرمانشاه، موسسه حقوق شهروندی آوای مهر سامان، موسسه نابینایان بصیر مهر گستر شمال غرب، موسسه خیریه امام علی (ع) شهر طرقرود.

کارگاه حاکمیت سازمانی در زمستان 1402
کارگاه حاکمیت سازمانی در زمستان 1402

تدریس این کارگاه بر عهده ندا شمس و هرمز کیخان‌زاده بود. ندا شمس بیش از ده سال در سازمان‌های مردم نهاد فعال بوده و به طور مشخص در زمینه توسعه جامعه محلی و ایجاد نهاد محلی سابقه فعالیت دارد. وی سابقه مدیرعاملی در بنیاد توسعه کارآفرینی را دارد و در یک سال گذشته بر ارزیابی اثربخشی پروژه‌های اجتماعی متمرکز است. هرمز کیخان‌زاده دانش آموخته مدیریت (MBA) از دانشگاه صنعتی شریف است. او به عنوان یک کارآفرین، هم-بنیانگذار سه شرکت در ایران و کانادا در حوزه تجهیزات پزشکی و سلامت دیجیتال بوده است. به واسطه ابتلا به دیابت در نوجوانی و پس از فارغ اتحصیلی از دانشگاه، با هم-بنیانگذاری انجمن دیابت گابریک وارد فضای مدیریت NGO شد.

کارگاه حاکمیت سازمانی در زمستان 1402
کارگاه حاکمیت سازمانی در زمستان 1402

در کارگاه نقش حاکمیت سازمانی در اداره موسسه‌های نیکوکاری که مخاطب اصلی آن موسسین، مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره سازمان ها بودند، سرفصل‌های زیر آموزش داده شدند:

  • مفاهیم پایه در مورد حاکمیت سازمانی
  • الزامات قانونی سازمان‌های مردم‌‎نهاد و موسسه‌های نیکوکاری
  • نقش، جایگاه و الزامات ارکان حاکمیتی ( هیئت امنا/مجمع عمومی، هیئت مدیره و مدیرعامل)
  • اداره‌کنندگان و نظام اداره در سطح حاکمیت سازمانی
  • تعهدات قانونی و حرفه‌ای ارکان
  • آشنایی با نقش و جایگاه مدیرعامل در یک سازمان مردم‌نهاد و موسسه خیریه
  • آشنایی با منشور اخلاقی و مدیریت تضاد منافع در موسسه‌های نیکوکاری
  • رویکرد استراتژیک، چشم‌انداز و مأموریت سازمانی
کارگاه حاکمیت سازمانی در زمستان 1402
کارگاه حاکمیت سازمانی در زمستان 1402

کارگاه‌های آموزشی افرا منطبق با استاندارد افرا طراحی شده است. مدیران و نمایندگان موسسه‌های نیکوکاری و سازمان‌های مردم‌نهاد با شرکت در کارگاه‌های آموزشی افرا در هر فصل سال، با استاندارد افرا و مفاهیم مرتبط با ابعاد هفتگانه استاندارد افرا منطبق با دانش روز آشنا شده و برای توسعه و تقویت زیرساخت‌های خود توانمند می‌شوند.

ثبت نام رایگان کارگاه‌های آموزشی در موسسه افرا ادامه دارد. شما عزیزان علاقمند می‌توانید از طریق لینک زیر کارگاه‌های آموزشی افرا را ببینید و ثبت‌نام کنید:

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن