موارد مهم راه اندازی وب سایت برای سازمان‌های خیریه

بی‌شک شما در موسسه خیریه و سازمان مردم‌نهاد خود برای محقق کردن اهدافتان، انجام کارهای نیک، سازماندهی داوطلبان و جمع‌­آوری کمک­‌های مالی سعی و تلاش بسیاری انجام می­‌دهید. حالا اما زمان آن است که پیام خود را ارسال کنید و کارهای خود را از طریق یک وب‌­سایت با دیگران به اشتراک بگذارید.

وب­‌سایتی که به خوبی طراحی شده باشد یکی از موثرترین روش‌­هایی است که سازمان خیریه شما برای جلب توجه، ارتقا کار خود، اعتمادسازی و اثرگذاری قابل توجه‌­تر می­‌تواند از آن بهره ببرد. شما همچنین می‌­توانید با استفاده از وب‌­سایت سازمان خیریه خود، اقدام به جمع­‌آوری کمک‌­های مالی، هماهنگی رویدادها، بسیج داوطلبان و به اشتراک‌گذاری موفقیت‌­ها کنید. بر اساس مقاله‌ای که در وب‌سایت Influencive منتشر شده، برخی عناصر که باید برای راه‌­اندازی یک وب‌­سایت موفق برای سازمان خود در نظر داشته باشید، تشریح شده که به شرح زیر است:

اهمیت دسترسی به رسانه‌ها

یک استراتژی جامع و یکپارچه برای دسترسی رسانه‌­ای ایجاد کنید. تمرکز بر تلاش‌­های رسانه­‌های آنلاین بهترین نتیجه را در پی خواهد داشت، زیرا که به طور مستقیم لینک­‌های سایت شما را منتشر می‌­کند. اما به خاطر داشته باشید که راه‌­اندازی یک وب‌­سایت به تنهایی از نظر رسانه‌­ها دارای اهمیت نخواهد بود. اینکه و‌ب‌­سایت شما به چه موضوعی می­‌پردازد، و قصد کمک به چه کسانی را دارد و آیا توانایی گنجاندن اخبار دیگری در اطلاعیه خود را داشته باشد یا نه، بسیار مهم است.

وب سایت خود را در دایرکتوری‌ خیریه ثبت کنید

بهینه‌­سازی موتورهای جستجو (SEO) نقشی اساسی در بالابردن ترافیک بازدید از سایت شما را دارد. لذا ثبت لینک سایت شما در دایرکتوری‌­های مناسب باعث افزایش ترافیک سایت شما می‌­شود. ازجمله این دایرکتوری‌­ها می‌­توان به «اوپن دایرکتوری» اشاره کرد زیرا راه بسیار خوبی برای ایجاد لینک و ارتباط با منابعی هستند که مخاطبان هدف شما به آنها علاقمند خواهند بود. ارتباط با دیگر وب‌­سایت‌­ها و وبلاگ‌­ها که فهرست بنیادهای خیریه و غیرانتفاعی را در سایت خود دارند نیز ایده خوبی است. درصورتیکه پیدا کردن سایت‌­ها و دایرکتوری­‌های فعال در این زمینه برایتان مشکل است، می­‌توانید با استفاده از موتور جستجوی گوگل آنها را بیابید.

وب‌­سایت خود را در رسانه­‌های اجتماعی تبلیغ کنید

مشابه استراتژی قبلی، در مورد توسعه سایت در رسانه­‌های اجتماعی گفتگو کنید. آیا شما محتوای جدیدی دارید که بخواهید در اینستاگرام یا توئیتر به اشتراک بگذارید؟ آیا نسخه نمایشی جالبی از سایت خود دارید که بتوانید در یوتیوب آپلود کنید؟ آیا در سایت خود لینک‌­هایی برای به اشتراک‌­گذاری در شبکه­‌های اجتماعی در نظر گرفته‌­اید تا کاربران بتوانند محتواهایی که از نظر آنها جذاب است را به اشتراک گذارند. با اضافه کردن لینک‌­های به اشتراک‌­گذاری در فیس‌بوک و توئیتر در وب‌­سایت‌­تان، مخاطبان آنلاین خود را افزایش خواهید داد و فرصت‌­های بیشتری برای تبلیغ محتوای وب­سایت­تان ایجاد خواهید کرد.

در ­‌سایت خود یک وبلاگ داشته باشید

وبلاگ‌­ها یک روش عالی برای ارتقا رتبه‌­بندی وب‌­سایت شما در موتورهای جستجو و بالا بردن ترافیک بازدید از سایت شما هستند، و به مرور زمان علاقمندان به بازدید از سایت شما را افزایش می­‌دهد. وبلاگ یک روش بسیار عالی است که هر سازمان خیریه می‌­تواند بیانیه اهداف، خط مشی­‌های خود و دیگر موارد را از آن طریق منتشر کند. وبلاگ­‌نویسی به بسیاری از اشخاص و برندها کمک کرده است تا به شرکت‌­های چندین میلیون دلاری بزرگ تبدیل شوند و اهداف و ماموریت‌­های خود را برای توده‌­ها به ارمغان بیاورند.

در وب­‌سایت­‌های معتبر مقاله منتشر کنید

انتشار مطلب به صورت مهمان در دیگر وبلاگ‌­ها یک روش عالی برای هدایت بازدیدگنندگان از آن وبلاگ‌­ها به وب‌­سایت شما است. در حال حاضر پست و کامنت گذاشتن یکی از موفق­‌ترین شیوه‌­های بازاریابی برای ارتقای شناخت برند، ایجاد پیوندهای ورودی (­Backlinks) و هدایت ترافیک بازدید از یک وب‌­سایت است.

به دنبال وب‌­سایت‌­هایی باشید که قبلا مخاطبان هدف شما را جذب کرده‌­اند و از آنها بخواهید که در وب‌­سایت­‌شان مقاله پست کنید. برخی از این سایت‌­ها ممکن است که هزینه کمی دریافت کنند، درحالی­که بسیاری دیگر رایگان هستند. رسانه‌­های خبری همیشه به دنبال داستان‌­هایی هستند که احساس خوبی ایجاد کند این موضوع یک راه عالی برای موسسات خیریه و نیکوکاری برای آگاهی‌­بخشی و تمرکز بر اهداف نهایی و تلاش­‌های مستمر آنها است.

تبلیغات کلیکی (PPC) را مد نظر قرار دهید

امکان نمایش تبلیغات در موتورهای جستجو، مانند گوگل ادوردز، یکی از بهترین روش‌­های هدایت فوری ترافیک به وب‌­سایت یا اهداف خیرخواهانه شما است. در این روش از تبلیغات اینترنتی که به آن «پرداخت به ازای هر کلیک» گفته می‌­شود، بازدیدکنندگان تبلیغات به وب‌­سایت یا رسانه دیگری هدایت می‌­شوند و تبلیغ‌­دهنده بر اساس تعداد کلیک‌­ها و مراجعه به وب‌­سایت خود، هزینه تبلیغات را پرداخت می‌­کند. در این روش باید از کلمات کلیدی و منحصر به فرد استفاده کنید و سعی کنید از بهترین روش‌­های برندسازی استفاده کنید تا تبلیغات شما رتبه بالاتری را به خود اختصاص دهد.

هیات مشاوره تشکیل دهید

نخست، یک هیات مشاوره متشکل از چندین نفر از افراد باتجربه بالا در بخش غیرانتفاعی در کنار خود داشته باشید تا در راه‌­اندازی وب‌­سایت به شما کمک کنند. زمانی که وب­‌سایت موسسه خیریه شما راه‌­اندازی شد، هیات مشاوره خود را گسترش دهید تا خیرین عمده، همچنین افرادی با ارتباطات جمع‌­آوری کمک‌­های مالی را در جمع خود داشته باشید. مراقب باشید هیات مشاوره شما بیش از حد بزرگ نشود و افرادی که ممکن است موسسه خیریه شما را به خطر بیاندازند در آن حضور نداشته باشند.

جمع‌­آوری کمک­‌های مالی را شروع کنید

حتی اگر سرمایه خود را صرف امور خیریه می‌­کنید، بازهم به کمک دیگران، از جمله خانواده و دوستانتان احتیاج خواهید داشت. علاوه بر آن شما به دریافت سرمایه بیشتر از بنیادها و سازمان‌­های مردمی نیز نیاز خواهید داشت. پس از اتمام همه برنامه‌­ریزی­‌ها، باید با سازمان‌­های اعطای کمک که در زمینه‌­­های مختلف تخصص دارند، تماس بگیرید.

همچنین مهم است که توجه داشت که به جز کمک مالی، راه‌­های مختلف زیادی برای کمک به یک موسسه خیریه وجود دارد. برخی از ساده‌­ترین راه‌­ها می‌­تواند ریتوئیت، یا به اشتراک‌­گذاری محتوای وب­‌سایت یا رسانه‌­های اجتماعی آنها باشد. دیگر کمک‌­ها  می‌­تواند اختصاص زمان، اهدا پوشاک و غذا باشد که بسیار مورد استفاده نیز هستند. همه این نکات و اطلاعات­ باید در سایت خیریه شما برجسته شوند. شما باید خود را برای تماس‌­های تلفنی زیاد و سخنرانی‌­های بسیار آماده کنید. اگر نتیجه نگرفتید دلسرد نشوید. یافتن خیرین به زمان و تلاش بسیار نیاز دارد. شما باید برای جمع­‌آوری کمک­‌های مالی، منظم و حرفه‌­ای باشید.

در آخر نیز به یاد داشته باشید که راه‌­اندازی، نخستین گام یک فرآیند طولانی است. همانطور که توسعه‌­دهندگان حرفه‌­ای وب همیشه می­‌گویند، «یک وب­‌سایت هرگز تمام نمی‌­شود.» بخشی از استراتژی شما باید در برگیرنده تغییراتی باشد که می‌­خواهید بر اساس نحوه تعامل کاربران شما با سایت در آن ایجاد کنید. ­باید آماده باشید تا فعالیت خود را برای مدت­‌های مدیدی ادامه دهید، در غیر اینصورت یک سایت زیبا اما بلااستفاده خواهید داشت.

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن