10 انتظار از وب سایت سازمان مردم نهاد و خیریه

آیا افراد هنگام مراجعه به و‌‌ب‌ سایت سازمان مردم نهاد و خیریه شما آنچه را که می‌­خواهند دریافت می­‌کنند؟ اکثر خیرین قبل از اهدای کمک­‌های خود، به وب­‌سایت شما سر می­‌زنند. آنها چه بخواهند کمک­‌های خود را به صورت آنلاین، چه به صورت پستی و چه به روش‌های دیگر اهدا کنند، وب‌­سایت خیریه شما را بررسی می­‌کنند. آیا در وب‌­سایت خود امکان دسترسی آسان به آنچه که خیرین به دنبال آنها هستند را فراهم کرده‌­اید؟ وب‌­سایت «سوسایتی فور نان‌­پرافیتس» (Society for Nonprofits) در گزارشی به این موضوع پرداخته و از سازمان­‌های غیرانتفاعی خواسته است تا اطمینان حاصل کنند همه مواردی که در ادامه به آنها اشاره می‌­شود را در وب‌­سایت خود لحاظ کرده­ باشند:

1- امکان بازدید آسان از وب­سایت خیریه

هنگامی که بازدیدکننده‌­ای به سایت شما مراجعه می­‌کند، ­نباید مجبور شود خیلی فکر کند یا بیش از حد به دنبال آنچه که می‌­خواهد بگردد. همه چیز را شفاف، ساده و آسان برای خواندن و فهمیدن در سایت خود قرار دهید. برای اینکه نظر بازدیدکننده را به سرعت جلب کنید از عناوین جذاب و تصاویر زنده استفاده کنید. در صورتی که سایت شما گیج­‌کننده باشد، به احتمال قوی فردی که ممکن است به شما کمک کند را از دست خواهید داد.

2- تصاویر بیشتر، مطالب کمتر

تصاویر فوق‌­العاده، داستان شما را به صورت بصری بیان می‌­کنند. استفاده بیشتر از تصاویر، وب‌سایت را برای بازدیدکننده جذاب‌­تر می‌­کند، چون تصاویر چشم‌­نوازتر از کلمات هستند. خیرین نگاه گذرا به سایت می­‌کنند. کلمات زیاد، عبارات طولانی و پیچیده، و متن شلوغ آنها را فراری می‌­دهد. پرحرفی می­‌تواند وب‌­سایت شما را به فنا دهد. بگذارید تصاویر فوق‌­العاده سخن بگویند.

3- لینک به پروفایل‌­های سازمان

امروزه خیرین قبل از اهدا، می‌­خواهند که از هزینه‌­های سربار یک سازمان مطلع شوند. آنها در خصوص هزینه­‌های اداری و اجرایی نیز حساس هستند. اما مگر یک سازمان غیرانتفاعی بدون هزینه‌­های اداری و اجرایی می­‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد؟ ­باید به خیرین در مورد اهمیت سرمایه­‌گذاری در زیرساخت­‌ها آموزش داده شود – زیرا که باعث می­‌شود سازمان بتواند به فعالیت خود ادامه دهد، کارکنان نیاز به حقوق دارند و کامپیوترها نیز هزینه دارند – چنین آموزش­‌هایی باعث می­‌شود تا سازمان‌­های غیرانتفاعی بتوانند برنامه‌­های خود را اجرا کنند. نباید برای هزینه­‌های اداری و اجرایی عذرخواهی کرد. بالعکس باید واژه‌­ها را بازتعریف کرد و بجای «هزینه­‌های سربار» از «سرمایه­‌گذاری در زیرساخت» استفاده کرد. همین که این موضوع را برای خیرین توضیح دهید، آنها آن را درک خواهند کرد. اما با این وجود، خیرین هنوز هم می­‌خواهند بدانند که چه مقدار از پولی که اهدا می‌­کنند صرف برنامه­‌ها می­‌شود و چه مقدار از آن برای زیرساخت‌­ها مصرف می­‌شود. سازمان­‌ها ­باید این اطلاعات را در دسترس مستقیم بازدیدکنندگان قرار دهند، زیرا این اقدام باعث ایجاد اعتماد می‌­­شود.

4- قابل اعتماد بودن

از آنجا که این روزها برخی خیرین نسبت به موسسات و سازمان‌­ها بی‌­اعتمادتر شده‌­اند، با به‌­اشتراک‌­گذاری اطلاعات زیر با آنها باعث جلب اعتمادشان می­‌شوید:

  • ارائه آمار و ارقام در مورد تاثیرگذاری سازمان خود (مثلا به چند نفر خدما‌ت‌­رسانی کرده­‌اید و هزینه انجام آن برای سازمان شما چقدر بوده است؟)
  • سابقه سازمان شما – برشمردن موفقیت‌­ها
  • تاییدیه دیگران در خصوص فعالیت‌­های سازمان شما
  • نام اعضای هیات مدیره (چه کسانی در راس این سازمان هستند و مسئولیت پاسخگویی به عهده چه کسی است؟)
  • رضایت­‌نامه­‌ها

5- فراخوانی واضح برای اقدام به همکاری

خیرینی که برای بازدید به سایت شما رجوع کرده‌­اند عجله دارند پس بهتر است به وضوح نیازهای خود را به آنها بگویید. در همه صفحات سایت خود فراخوان‌­ها و اقداماتی که نیاز به انجام آنها دارید را بیان کنید.

6- تسهیل فرآیند کمک

کمک کردن را در وب‌­سایت خود برای خیرین مشکل نکنید. آنها نباید برای کمک کردن به زحمت بیافتند و روی وب‌­سایت شما جستجو کنند. لینک «هم‌­اکنون کمک کنید» را در جایی قرار دهید که به سادگی بتوانند آن را پیدا کنند. نشان دهید که کمک کردن کار بسیار آسانی است؛ در غیر اینصورت ممکن است که آنها را از دست دهید.

7- تهیه یک فرم ساده برای کمک

تحقیقات نشان می‌­دهد که تعداد بسیار زیادی از افراد، وب‌­سایت‌­های کمک را ترک می­‌کنند. بر اساس مطالعات انجام شده، حدود 96درصد از افرادی که از این وب­‌سایت‌­ها بازدید می­‌کنند هرگز فرم کمک را تکمیل نمی‌­کنند. لازم است به این موضوع فکر کنید که تاکنون در صفحه یک فروشگاه آنلاین چند مرتبه سبد خرید خود را بارگذاری کرده‌­اید، اما هرگز مراحل پرداخت را تکمیل نکرده‌­اید. چه عواملی باعث شده است شما تغییر عقیده بدهید؟ چه عواملی ممکن است ذهن بازدیدکنندگان وب‌سایت شما را تغییر دهد؟در نظر بگیرید که اگر خیرین در فرآیند کمک سرخورده و ناامید شوند، سازمان‌­ها ممکن است از کمک­‌های آنها محروم بمانند.

8- ایجاد صفحه‌­ای با عنوان «اهدا در محل کار»

خیرین تغییر کرده‌­اند. آنها بسیار بیشتر در مورد تاثیرگذاری کمک‌­های خود متمرکز شده­‌اند. آنها می‌­خواهند بدانند که پولشان دقیقا به کجا می‌­رود و صرف چه اموری می­‌شود. با استفاده از نمودارهایی که نشان دهد بودجه سازمان شما از کجا تامین و صرف چه اموری می­‌شود، شفاف­‌سازی کنید. شفا­ف‌سازی به معنای آن است که جزئیات مقدار پول جمع‌­آوری شده و کارهایی که با آن انجام شده است را به اشتراک گذارید. این شفافیت همان موضوعی است که خیرین می‌­خواهند از آن اطلاع داشته باشند.

9- تعامل

خیرین می‌­خواهند با شما گفتگو کنند. به آنها این فرصت را دهید که نظر دهند، بحث کنند، درباره شما بیشتر بدانند و درباره خودشان به شما بگویند. از آنها بخواهید در نظرسنجی‌­ها مختصر و کوتاه شرکت کنند، نظرات خود را ارسال کنند، برای سازمان شما داوطلب شوند یا فعالیت کنند. همیشه بیش از پول از آنها طلب کنید. با خیرین بالقوه احتمالی مانند خیرین واقعی رفتار کنید، نه اینکه آنها را به چشم صندوق پول ببینید.

10- ارائه آدرس و شماره تلفن

شماره تلفن و آدرس خود را در وب­‌سایت قرار دهید تا خیرین بتوانند به راحتی به شما دسترسی داشته باشند. آنها را با روی گشاده مورد استقبال قرار دهید. مطمئن باشید که نتیجه خوبی خواهید گرفت.

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن