شاخص‌های مهم برای سازمان‌‏های نیکوکاری و نیکوکاران

اطلاع‌رسانی درباره میزان تاثیرگذاری برای بقای سازمان‌‏های نیکوکاری یک امر حیاتی است. موسسات نیکوکاری می‌‏توانند با جمع‌‏آوری اطلاعاتی مانند تعداد افراد تحت پوشش، تعداد وعده‏‌های غذایی توزیع شده یا تعداد مدارس ساخته شده، ادامه فعالیت خود را توجیه کرده و اعتماد نیکوکاران را برای جمع‌آوری کمک جلب کنند.

با این حال ارزیابی و جمع‌‏آوری این اطلاعات همواره به معنای اطلاع‌رسانی درباره آنها نیست. در وهله اول، موسسات نیکوکاری باید از جمع‌آوری اطلاعات مناسب اطمینان حاصل کنند. تمام اطلاعات جمع‌آوری شده باید مستقیما با ارزش‌‏ها و چشم‏‌اندازهای سازمان مرتبط باشند.

کتاب الکترونیکی «معیارهای نتیجه‌گیری: ارزیابی شاخص‏‌های مهم در نهادهای غیرانتفاعی» از شرکت حسابداری Sage Intacct نحوه کارکرد سازمان‌‏های نیکوکاری را به این شکل توضیح می‌‏دهد: اگر ساختار یک موسسه نیکوکاری را مانند یک هرم در نظر بگیریم، ماموریت و چشم‌انداز، اهداف و استراتژی، و اقدامات عملی سازمان به ترتیب در راس، میانه و پایین آن قرار دارند. به این ترتیب، هر یک از این اقدامات عملی باید مورد ارزیابی قرار بگیرند تا میزان اثربخشی آنها در رسیدن به اهداف سازمان مشخص شود.

تحقیقات دیگر نشان داده است که اولویت دوم حامیان مالی سازمان‌‏های غیرانتفاعی، تاثیر اقدامات انسان‌دوستانه این نهادها در دنیای واقعی است. حتی اولویت اول افراد برای حمایت مالی از سازمان‌‏های نیکوکاری نیز به میزان تاثیرگذاری اقدامات آنها بستگی دارد. شاخص میزان کارآمدی نشان می‌‏دهد که حتی یک موسسه نیکوکاری کوچک با توانایی مالی محدود نیز می‌‏تواند تاثیرگذاری مشابهی با موسسات بزرگتر داشته باشد. به عبارت دیگر، جذب سرمایه و زمان حامیان مالی به کیفیت خدمات یک موسسه– و نه تعداد یا کمیت آنها – بستگی دارد. بنابراین تمام این اطلاعات نسبی هستند، و موسسات نیکوکاری می‌‏توانند با ارائه اطلاعات درست تاثیرگذاری خود را به بهترین شکل نشان بدهند. طبقه‌بندی اطلاعات یک موسسه با توجه به حجم بالای آنها کار آسانی نیست، و نمی‌‏توان وظیفه تحقیق درباره آنها را بر عهده حامیان مالی گذاشت. شما باید اطلاعات مربوط به تاثیرگذاری موسسات را تنها با یک هدف فراهم کنید: ارائه مهم‌ترین نکات در یک قالب بصری و پویا.

وب‌سایت یک موسسه نیکوکاری بهترین مکان برای ارائه دادن تصویری جامع از کارکرد آن به ذینفعان است. برای این کار می‌‏توانید گزارش تاثیرگذاری اقدامات خود را در دسترس کاربران قرار دهید، یا به طور شفاف آمار افراد تحت پوشش و سرمایه‏‌گذاری‌‏های خود را در صفحه اصلی خود ارائه کنید (مانند اقدامی که سازمان charity: water انجام داده است).

کتاب «معیارهای نتیجه‏‌گیری» شرکت Sage Intacct همچنین مجموعه‌‏ای از معیارهای مورد نیاز برای ارزیابی اطلاعات – مانند کارآیی جذب سرمایه (نسبت هزینه به درآمد) یا کارآیی برنامه‏‌ها (مخارج کلی نسبت به میزان پیشرفت) – را در اختیار موسسات قرار داده است. این اطلاعات نه تنها منجر به جذب اهداکنندگان بالقوه می‌‏شوند، بلکه به موسسات کمک کرده تا از امکانات و کمک‏‌های مالی دولتی نیز بهره‌‏مند شوند. دریافت کمک مالی از سازمان‌‏های دولتی نیازمند برنامه‏‌ریزی و داشتن یک چشم‏‌انداز دقیق است، و شما باید در کمترین زمان اصل مطلب را برای آنها بیان کرده و نگرانی‌‏های آنها را برطرف کنید.

فیلیپ اسپدینگ، مدیر ارشد مشاوره در بنیاد Charities Aid به سازمان‏‌های نیکوکاری پیشنهاد می‌‏کند تا پیش از درخواست کمک مالی از سایر موسسات، به طور جامع درباره اهداف آنها تحقیق کنند. برای مثال اگر شما قصد درخواست کمک از یک شرکت بزرگ را دارید، ابتدا باید درباره حمایت آنها از خیریه‌‏های محلی یا موسسات گسترده‏‌تر تحقیق کنید. با اطلاع از این امر می‌‏توانید نحوه ارائه اطلاعات خود را به شکلی تغییر دهید که احتمال جلب اعتماد – و متعاقبا سرمایه – آنها را افزایش دهد. در نهایت باید گفت که موسسات نیکوکاری می‌‏توانند با داشتن معیارهای نتیجه‌‏گیری شفاف خود را با شرایط تطبیق دهند و به سمت اهداف خود حرکت کنند. به عبارت دیگر، این معیارها به شما کمک می‏‌کنند تا پیشرفت خود را ارزیابی کرده و گزارش آن را به سرمایه‏‌گذاران، اهداکنندگان و ذینفعان سازمان خود ارائه دهید. حتی اگر هنوز به اهداف خود نرسیده‌‏اید، می‏‌توانید با نشان دادن عملکرد مناسب خود اعتماد سایر افراد را جلب کنید.

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن