راهکارهای حفظ نیکوکاران

به احتمال زیاد در حوزه امور خیریه واژه­‌های ریزش، چرخش و جذب نیکوکاران جدید برای کسی غریبه نیست و همه آنها را شنیده‌­اید. تمامی این واژه‌ها در مورد یکی از موضوعات بسیار مهم در این حوزه یعنی حفظ نیکوکاران به کار می‌­رود.

نرخ «حفظ نیکوکاران» در حقیقت بیانگر این موضوع است که سازمان شما هر ساله در مقایسه با تعداد خیرینی که کمک‌­های خود را جای دیگری اهدا می‌­کنند و دیگر به سازمان شما کمک نمی­‌کنند، چه تعداد افراد نیکوکار جدید جذب می‌­کند. میزان درصد خیرینی که از دست می‌­روند «ریزش خیرین» یا «چرخش خیرین» نامیده می­‌شود.

به گزارش وبلاگ هاب‌باب (hubbub)، نرخ پایین حفظ نیکوکاران یکی از مهمترین مشکلات امروز سازمان‌­های غیرانتفاعی است. نتایج مطالعاتی «پروژه اثربخش جمع­‌آوری کمک­‌های مالی» که توسط «خبرگزاری فرانس پرس» در سال 2016 انجام شد و به اختصار به نام «ایی­‌پی‌­اف» شناخته می­‌شود، نشان می‌­دهد که در کشور آمریکا میانگین نرخ حفظ نیکوکارارن نسبت به ریزش آنها به ترتیب 46 به 54 درصد است. برآوردها نشان می‌­دهند این نرخ برای موسسات کوچک به مراتب بدتر است.

پایین بودن نرخ حفظ نیکوکاران باعث می‌­شود هزینه­‌های جمع­‌آوری کمک‌­های مالی برای سازمان‌­ها افزایش یابد و به طور مستقیم نتیجه کار یک سازمان را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین، در حالی که نرخ رشد کمک‌­های ملی در آمریکا در حال افزایش است، اما عامل اصلی این رشد تعدادی از سازمان‌­های بزرگ غیرانتفاعی منتخب هستند.

در همین حال سازمان­‌های غیرانتفاعی کوچک سعی می­‌کنند به فعالیت‌­های خود ادامه دهند. در سال 2015، سازمان­‌هایی که کمتر از 100 هزار دلار درآمد داشتند، نرخ رشد منفی 7/ 11 درصدی را تجربه کردند و سازمان‌­هایی که درآمد آنها 100 هزار تا 500 هزار دلار بود به سختی توانستند نرخ رشد 6/ 0 درصدی را پشت ­سر بگذارند.

بدون شک، شما این سناریوها را نشانه­‌هایی از یک مشکل بزرگتر خواهید دید اما با جمع‌­آوری کمک­‌های مالی نباید به عنوان یک مشکل برخورد کرد. خوشبختانه، راهکارهای اثبات شده بسیاری برای سازمان‌­ها در هر نوع و اندازه‌­ای وجود دارد که نرخ حفظ نیکوکاران را بهبود بخشد.

اندازه‌­گیری کنید

خوبی عملکرد شما به خوبی داده‌­هایتان بستگی دارد، بنابراین تا می‌­توانید به اندازه‌­گیری و سنجش مشغول شوید. نخست در پایگاه داده‌­های خود عمیق شوید و به الگوهای نیکوکاران دقت کنید. بسته به توانایی‌­های فنی‌­تان و اینکه آیا پایگاه داده‌­هایتان الگویی از پیش تعیین شده برای گزارش­‌های حفظ نیکوکاران دارد یا خیر، ممکن است شما در تحلیل داده‌­ها با دورانی آسان یا مشکل روبه‌رو شوید. داده­‌ها به شما کمک خواهد کرد که به طور واقع‌­گرایانه ارزیابی کنید که آیا در استراتژی حفظ نیکوکاران خود نیازمند یک دگرگونی هستید یا اینکه فعالیت‌­های فعلی شما کفایت می­‌کند یا خیر.

شخصی برخورد کنید

وقتی که معیارهایی برای سنجش کار خود دارید، زمان موشکافی در فعالیت­‌های فعلی شما فرا رسیده است. آسان‌ترین و بهترین نقطه برای شروع، قدردانی از نیکوکاری است. در اینجا دو موضوع اهمیت دارد، زمانی که برای ارسال یک نامه تشکر صرف می‌­شود و محتوای خود نامه.

اغلب سازمان‌­ها می‌­دانند که باید بین 24 تا 72 ساعت پس از دریافت یک هدیه، نامه تشکر را ارسال کنند. اما آنچه که به عنوان یک استاندارد در این صنعت مطرح نشده است محتوای این نامه‌­ها است. در اغلب مواقع سازمان‌­های غیرانتفاعی به جای فرصتی برای تعامل معنادار با نیکوکارانشان، این نامه‌­ها را به عنوان یک نامه رسید تلقی می‌­کنند.

قدردانی می­‌تواند و باید از طریق تلفن هم انجام شود. نتایج یک تحقیق نشان داده است احتمال بیشتری دارد آن دسته از نیکوکارانی که از طریق تلفن یا صندوق صوتی با آن­ها تماس گرفته شده است، هدیه نیکوکاری دوم خود را اهدا ­کنند و میزان آن را نیز افزایش ­دهند. برای گفتن تشکر هر کاری که می­‌کنید، قدردانی صحیح خود را برای کارکنان، رهبری و هیات مدیره به یک روال معمول تبدیل کنید. احتمالا آن­ها از این کار لذت خواهند برد.

قبل و بعد از درخواست به تعامل خود ادامه دهید

«من فقط زمانی از شما می‌­شنوم که درخواست کمک مالی دارید.» این جمله‌­ای است که ممکن است نیکوکاران به شما بگویند؟ در این صورت، ممکن است نیاز باشد سازمان شما در زمینه جمع‌­آوری کمک‌­های مالی رابطه‌­ای، خود را تقویت کند. کن برنت در کتاب «جمع­‌آوری کمک­ مالی رابطه­‌ای» اینچنین توصیف می­‌کند که جمع‌­آوری کمک مالی رابطه­‌ای، رویکردی در بازاریابی است که هدف اصلی آن جمع­‌آوری پول نیست، بلکه ایجاد توانایی منحصر به فرد و خاص بین یک سازمان و حامیان آن است.

شما می‌­توانید برای ایجاد این رابطه از روش­‌های بازاریابی سنتی و دیجیتال، شبکه­‌های اجتماعی، بازدیدهای برنامه‌­ریزی شده برای عموم، رویدادها و سایر فرصت­‌های منحصر به فرد برای سازمان خود بهره ببرید. هنگامی­که کسی هدیه­‌ای را اهدا می‌­کند، طوری با وی رفتار کنید که احساس کند عضوی از سازمان شماست. بسته‌­های هدیه خوش‌­آمدگویی ورود به سازمان را برای آنها ارسال کنید و با این کار آنها متوجه کنید که حمایت از سازمان شما به چه معناست، آنها را در فرصت‌­های داوطلبانه مشارکت دهید، و به آنها بگویید در صورتی که پرسشی داشتند با چه کسی می­‌توانند مطرح کنند.

رعایت تعادل با نیکوکاران جدید مهم است. شاید شما بخواهید که آنها نامه­‌های شما را مستقیم یا خواسته­‌های شما را به صورت الکترونیکی دریافت کنند، اما ­باید حاوی اطلاعات مفید هم باشد. این موضوع نه تنها باعث آموزش نیکوکاران شما خواهد داد، که از اهمیت بالایی نیز برخوردار است و به آنها می­‌فهماند که هدیه آنها معنایی دارد.

نحوه بهبود حفظ نیکوکاران

سازمان­‌های غیرانتفاعی منشا تغییرات اجتماعی در جوامع خود هستند، اما اگر این سازمان‌­ها همه تلاش‌­هایشان را برای جمع‌­آوری کمک‌­های مالی نیکوکاران صرف کنند، نمی‌­توانند به اندازه کافی تاثیرگذار باشند. بنابراین، داشتن یک استراتژی متقن برای حفظ نیکوکاران در این سازمان­‌ها، هم برای محقق کردن ماموریت خود و هم برای حصول نتیجه نهایی از اهمیت به سزایی برخوردار است.

سیمون جویاکس می­‌گوید هفت موردی که نیکوکاران به آنها علاقمند هستند عبارتند از: مشارکت، شنیده شدن، تعریف کردن داستان­‌های خود، تحقق رویاهای خود از طریق سازمان شما، پیوستن به یک کارزار، عضویت در یک جمع، تعریف از آنها و اهمیت داشتن.

اینکه شما از این توصیه­‌های ساده‌­ای که برشمرده شدند استفاده کنید یا یک استراتژی دقیق‌­تر و با جزییات بیشتری برای حفظ نیکوکاران خود بهره ببرید، در واقع به آنها نشان می‌­دهید که برایتان چقدر مهم و عزیز هستند و در نهایت نتایج آن به سازمان شما بازمی‌­گردد، سازمان شما کمک­‌های بیشتری جذب خواهد کرد و پایگاه بهتری در میان نیکوکاران به دست خواهد آورد.

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن