برگزاری دومین وبینار 1400 افرا برای موسسات نیکوکاری

موسسه «افرا» دومین وبینار معرفی استاندارد افرا برای موسسات نیکوکاری و ارائه سرویس خودارزیابی را در روز چهارشنبه 29 اردیبهشت ماه، برگزار کرد.

برگزاری دومین وبینار 1400 افرا برای موسسات نیکوکاری

موسسه «افرا» دومین وبینار معرفی استاندارد افرا برای موسسات نیکوکاری و ارائه سرویس خودارزیابی را در روز چهارشنبه 29 اردیبهشت ماه، برگزار کرد. مخاطبان این وبینار، مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره و اعضای هیئت امنای موسسات نیکوکاری و سازمان‌های مردم‌نهاد بودند. نمایندگان 50 موسسه نیکوکاری و سازمان مردم‌نهاد از 19 استان شامل استان‌های تهران، البرز، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، فارس، هرمزگان، یزد، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، زنجان، گیلان، اصفهان، کرمان، مرکزی، گلستان، سیستان و بلوچستان، قزوین و بوشهر در این وبینار حضور داشتند.

در این وبینار، آقای دکتر آراسب احمدیان، عضو هیئت مدیره افرا و خانم دکتر سیمینه آقاجانیان، مدیر پروژه مشاوره و خودارزیابی افرا، به معرفی استاندارد افرا و سرویس خودارزیابی بر مبنای استاندارد، پرداختند. آقای محمدرضا پیرساجد، مدیر اجرایی موسسه افرا نیز خدمات داوطلبانه افرا برای موسسات در حوزه طراحی وب‌سایت و راهکار نرم‌افزاری «واره» را توضیح دادند و مدیریت جلسه نیز از سوی آقای محمدکاظم متولی، مدیر روابط عمومی موسسه افرا صورت گرفت. آقای سیدناصر نوربخش مدیرعامل بنیاد توسعه فرهنگی و توانمندسازی سپهر نیز از تجربه خودشان در استفاده از راهکار نرم‌افزاری واره، طراحی وب‌سایت و خودارزیابی افرا، سخن گفتند.

در ابتدای این نشست، آقای دکتر احمدیان با اشاره به ماموریت کلیدی افرا، اظهار کرد: افرا تشکیل شده است تا در مجموعه اکوسیستم نیکوکاری فضایی را ایجاد کند که به توسعه کمی و کیفی فعالیت نیکوکاری در سطح جامعه منجر شود و به تبع آن اقتصاد نیکوکاری توسعه پیدا کند. به گفته وی، این مهم وقتی عملی می‌شود که اعتماد نیکوکاران به موسسه‌های نیکوکاری از نظر سلامت مالی بیشتر شده و اعتقاد آنها به اثربخشی و ظرفیت مدیریت این موسسه‌ها عمیق‌تر شود.

عضو هیئت مدیره افرا تاکید کرد: افرا به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی به ترغیب سازمان‌های نیکوکاری به پیاده کردن مدل‌های استاندارد افرا در حوزه زیرساخت مدیریت از مسیر ارائه خدمات به آنها، و نیز ترویج نیکوکاری اثربخش از طریق ترویج و تبلیغ مبانی ارزیابی موسسه‌های نیکوکاری در بین نیکوکاران حقیقی و حقوقی، می‌پردازد. وی افزود: افرا مصمم است تا با تداوم و توسعه این فعالیت‌ها و شناخت موسسات و جامعه نیکوکاری از استاندارد، خدمات و هدف افرا، مسیر رشد و توسعه این اکوسیستم را هموارتر کند.

آقای محمدرضا پیرساجد، مدیر اجرایی افرا نیز خدمات داوطلبانه افرا برای موسسات نیکوکاری در حوزه طراحی وب‌سایت و راهکار نرم‌افزاری «واره» را توضیح دادند. افرا با هدف کمک به توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در موسسات نیکوکاری، راهکار سازمانی «واره» را با همکاری شرکت‌های «سپیدار سیستم»، «سرو» و «ابرآمد» و بنا به مقوله مسئولیت اجتماعی این سه شرکت، طراحی و پیاده‌سازی کرده است. خدمتی که ارائه و آموزش آن به موسسات نیکوکاری رایگان است و تا یک سال نیز بدون هزینه، پشتیبانی می‌شود. از سوی دیگر، خدمت طراحی وب‌سایت افرا نیز برای موسساتی ایجاد شده که وب‌سایت فعال ندارند یا از به‌روزرسانی وب‌سایت آنها مدت زیادی گذشته است.

در ادامه آقای سیدناصر نوربخش، مدیرعامل بنیاد توسعه فرهنگی و توانمندسازی سپهر با اشاره به تجربیات خود در استفاده از خدمات افرا در سرویس خودارزیابی، اظهار کرد: به نظر من سرویس خودارزیابی افرا به مانند آینه‌ای است که موسسات نیکوکاری و سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند خودشان را در آن ببینند. از نقاط قوت موسسه و سازمان خود انگیزه بگیرند و با اطلاع از نقاط ضعف موسسه و سازمان خود، در مسیر اصلاح آن قدم بردارند.

بر اساس این گزارش، استاندارد افرا برای موسسات نیکوکاری نیز از سوی خانم دکتر سیمینه آقاجانیان، مدیر پروژه مشاوره و خودارزیابی افرا معرفی شد. استانداری که با بهره‌گیری از استانداردهای بین‌المللی مرتبط با موسسات نیکوکاری، استفاده از نظر متخصصان حوزه مدیریت و فعالان حوزه نیکوکاری و سازمان‌های مردم‌نهاد، و متناسب‌سازی آن با شرایط داخلی ایران تهیه شده است. به گفته مدیر پروژه مشاوره و خودارزیابی افرا، توسعه استاندارد با هدف ارتقای زیرساخت‌های مدیریتی موسسات نیکوکاری در دستور کار قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، علاوه بر استاندارد و خودارزیابی، مخاطبان این وبینار با سایر خدمات افرا برای سازمان‌های مردم‌نهاد و موسسات نیکوکاری آشنا شدند. همچنین سوالات کلیدی در مورد نحوه اجرای فرآیند خودارزیابی مطرح و از سوی کارشناسان افرا پاسخ داده شد.

علاقمندان می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی افرا، از برنامه و زمانبندی‌های آینده وبینارهای افرا که با هدف توسعه زیرساخت‌های نیکوکاری در ایران برگزار می‌شود، مطلع شوند.

بر اساس استاندارد افرا، موسسه‌ نیکوکاری یا سازمان مردم‌نهاد خود را به‌صورت رایگان مورد سنجش قرار دهید و یک گزارش مدیریتی دریافت کنید.