نگاهی به فعالیت‌ها و خدمات افرا برای موسسات نیکوکاری از آغاز تا امروز به بهانه روز جهانی موسسات خیریه

«موسسه حامیان نواندیش افرا» از اواسط سال 97 و با هدف توسعه‌ی زیرساخت موسسات نیکوکاری فعالیت خود را آغاز کرد. پس از تدوین نسخه‌ی اول استاندارد افرا که حاصل مطالعات و بررسی‌های عمیق نمونه‌های موفق جهانی بود، فرایند ارزیابی موسسات نیکوکاری آغاز شد. افرا در یک بازه‌ی زمانی یک ساله موفق شد با همراهی مدیریت و اعضاء موسسات، 6 موسسه نیکوکاری را ارزیابی و نشان افرا را به آن‌ها اهدا کند.

در این مسیر، فرایند و نتایج ارزیابی افرا به موسسات کمک کرد تا تصویر دقیق‌تری از سازمان‌شان داشته باشند و نسبت به توانایی‌ها و نقاط قابل بهبود خود آگاه‌تر شوند. افرا نیز با تجربیات ارزشمندی که در این پروژه‌ها به دست آورد؛ به توسعه‌ی استاندارد خود پرداخت. سال گذشته، افزون بر پیشبرد پروژه‌های ارزیابی، افرا تلاش کرد تا ارتباط نزدیک‌‌تری با جامعه نیکوکاری برقرار کند. برگزاری چندین نشست مشترک با اعضاء شبکه‌ی ملی موسسات نیکوکاری از جمله این اقدامات بود.

شیوع پاندمی کووید-19 در ماه‌های پایانی سال 98 تغییرات ناگزیری را برای سازمان‌ها به همراه داشت که افرا نیز از آن مستثنی نبود. شرایط جدید، پیشبرد پروژه‌های ارزیابی را که نیاز به ارتباطات نزدیک با ذی‌نفعان داشت، دشوار کرد. از این رو، افرا استراتژی تازه‌ای را هم‌سو با ماموریت خود طراحی کرد. براساس این استراتژی، افرا خدمت جدیدی را ارائه می‌کند. این خدمت، یک بسته نرم‌افزاری برای موسسات نیکوکاری است که امکانات مختلفی را برای مدیریت موثرتر سازمان‌شان در اختیار آن ها قرار خواهد داد. این بسته‌ی نرم‌افزاری اکنون در مراحل تست و پیاده‌سازی آزمایشی است و به‌زودی جزییات آن معرفی می‌شود.

افرا در دو ماه گذشته نیز با هدف کمک به ایجاد و توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات موسسات نیکوکاری، با همکاری بیش از 30 موسسه‌ یک طرح پژوهشی را اجرا کرد. در این طرح افزون‌بر بررسی مهم‌ترین چالش‌های موسسات نیکوکاری در شرایط کنونی؛ میزان کاربرد فناوری اطلاعات در موسسات، اهمیت و ظرفیت‌های آن‌ها بررسی شد.

«روز جهانی موسسات خیریه» را به همه‌ی فعالان و دست‌اندرکاران جامعه‌ی نیکوکاری تبریک می‌گوییم. امیدواریم نقش‌آفرینی افرا در توسعه‌ی زیرساخت نیکوکاری کشور، جامعه‌ای را شکل دهد که در آن موسسات نیکوکاری، پایه‌های اصلی حل مسائل اجتماعی و توسعه جامعه باشند.

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن