چشم‌انداز «افرا» در نیمه دوم سال 99

گردهمایی تیم افرا عصر روز دوشنبه (17شهریور) با حضور بیش از 20 نفر از همکاران و داوطلبان افرا برگزار شد. هدف از برگزاری این جلسه‌ آنلاین، هم‌افزایی تخصص‌ها و تجارب اعضاء و برنامه‌ریزی برای 6 ماهه‌ دوم سال 99 بود.

در این گردهمایی، علاوه بر ارائه گزارشی از روند فعالیت‌ها، مسیر پیش‌روی افرا تا پایان سال نیز ترسیم شد. استراتژی افرا حفظ ارتباط موثر با جامعه نیکوکاری و خلق ارزش برای آنها است. شیوع ویروس کرونا در پایان سال گذشته، اگرچه تهدیدی برای کسب‌وکارها و فرآیند ارزیابی موسسات نیکوکاری از سوی افرا محسوب شد، اما تیم افرا بنا داشت که این تهدید را تعدیل کند و استراتژی دیگری را متناسب با شرایط حال حاضر برای تعامل با موسسات نیکوکاری، کلید بزند. دوره همزیستی با کرونا نشان داد که توسعه زیرساخت نیکوکاری، همچنان چشم‌انداز درستی برای افرا است، اما مسیر حرکت را باید تغییر داد؛ چراکه پاندمی «کووید-19»، مدل ممیزی افرا را تحت تاثیر قرار داده است.

بر این اساس، افرا با هدف توسعه‌ زیرساخت موسسات نیکوکاری، پروژه‌های متنوعی را از ابتدای امسال طراحی و در دست اجرا دارد. خدمت جدید افرا برای موسسات نیکوکاری که شامل عرضه‌ سیستم‌ نرم‌افزاری و بسته‌ طراحی وب‌سایت برای آن‌هاست، یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های جاری افراست.

راهکار نرم‌افزاری افرا شامل امکانات مختلفی برای مدیریت بهینه‌ فعالیت‌های موسسات نیکوکاری است و در طراحی آن الزامات و نیازهای موسسات به دقت لحاظ شده است. این راهکار، این‌ روزها مراحل پیاده‌سازی و تست را پشت سر می‌گذارد و به‌زودی آماده‌ عرضه به موسسات نیکوکاری خواهد بود. ارائه‌ سرویس طراحی وب‌سایت به موسسات نیکوکاری نیز خدمت جدیدی است که افرا به‌زودی از آن رونمایی می‌کند. در کنار این دو خدمت، افرا در حال تحلیل نتایج یک طرح پژوهشی است که با مشارکت 50موسسه نیکوکاری در سراسر کشور انجام شده است. این طرح با هدف بررسی مهم‌ترین چالش‌های موسسات نیکوکاری در شرایط کنونی و میزان کاربرد فناوری اطلاعات در موسسات انجام شده است. استاندارد افرا برای ارزیابی موسسات نیکوکاری، نخستین استاندارد تدوین‌شده در این زمینه در کشور است. این استاندارد در سال گذشته، مبنای پیشبرد پروژه‌های ارزیابی افرا بود. در سال جاری افرا با توسعه‌ استاندارد خود، نسخه‌ جدیدی را آماده کرده است که به‌زودی از آن رونمایی می‌کند. افرا درنظر دارد براساس این استاندارد، امکان خودارزیابی آنلاین برای موسسات نیکوکاری را فراهم کند؛ چراکه اجرای ارزیابی ها حضوری در شرایط کرونا امکان پذیر نیست. در نتیجه بسترسازی برای ارزیابی آنلاین در دستور کار قرار گرفت. در این مسیر، متوجه این موضوع شدیم که زیرساخت‌های بخش «ای‌تی» در بسیاری از موسسات نیکوکاری، منسجم و یکپارچه نیست و این موضوع شرایط ارزیابی آنلاین را از آنها سلب می‌کند؛ به همین دلیل مسیر حرکت را به سمت توسعه زیرساخت فناوری اطلاعات موسسات نیکوکاری سوق دادیم و محصولی را برای آنها طراحی کردیم که بتواند گزیده مناسبی را برای سیستم‌های مالی و اداری موسسات، ارتباط آنها با مددجویان، زیرساخت دورکاری و دفتر مجازی، در اختیار آنها قرار دهد.

در این جلسه، مدیران پروژه‌ افرا از طراحی بانک اطلاعات برای موسسات نیکوکاری و ایجاد کلینیک مشاوره نیز در سال جاری خبر دادند. جزییات بیش‌تر در مورد این طرح‌ها به‌زودی اعلام می‌شود. اصلی‌ترین انگیزه تیم افرا انجام کار اجتماعی است که منجر به توسعه خدمات‌اش به موسسات نیکوکاری شده است. در ادامه این گزارش به خلاصه‌ای از پروژه‌های در دست انجام و جدید افرا، اشاره می‌شود.

خودارزیابی بر مبنای استاندارد افرا

کرونا و مسائل ارزیابی حضوری، عدم دسترسی به موسسات شهرستانی در ارزیابی حضوری، لزوم بهبود مستمر در افرا، عدم شناخت کافی از موسسات در زمان ارزیابی حضوری با توجه به محدودیت‌های پیش‌ارزیابی‌ها و… منجر به این شد که به راهکار خودارزیابی فکر کنیم. بکارگیری نسخه3 .1 استاندارد افرا به عنوان مبنا، توسعه ارائه خدمات ارزیابی به موسسات در سطح کشور در راستای توسعه اقتصاد نیکوکاری، ارائه تصویری از استاندارد افرا به موسسات، کمک به موسسات برای شناخت و توسعه خود، ارزیابی موسسات از وضعیت خود و حوزه‌های کلیدی نیازمند بهبود پیش از ورود به فرآیند ارزیابی، دستیابی افرا به اطلاعات اولیه از وضعیت موسسات نیکوکاری از لحاظ توسعه‌یافتگی، مقدمه‌ای برای ارزیابی دیجیتال و دریافت اطلاعات اولیه و بازخورد در رابطه با چگونگی اجرا و احتمال موفقیت ارزیابی دیجیتال است. در این میان، افرا به‌زودی چکیده‌ای از ابعاد هفت‌گانه استاندارد را منتشر خواهد کرد.

کلینیک مشاوره

بر اساس این گزارش، در فرآیند ارزیابی موسسات نیکوکاری، این سوال از طرف آنها مطرح بود که آیا روش‌ها و سیستم‌های بکار گرفته شده از سوی آنها مناسب است یا خیر؟ ضمن اینکه بر همراهی افرا برای عمق‌بخشی و ایجاد درک مشترک از گزارش نهایی ارزیابی نیز تاکید داشتند. نیاز موسسات در سطح کشور به مشاوره در حوزه مدیریت و زیرساخت‌های مرتبط از سوی متخصصین، از جمله دغدغه‌های آنها است. بر این اساس، تلاش داریم تا از توان افرا برای شکل‌دهی به یک شبکه از مشاورین متخصص استفاده کنیم.

پروژه تحقیق میدانی از موسسات نیکوکاری

تحقیق میدانی افرا با هدف کمک به ایجاد و توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات موسسات نیکوکاری، از اواخر تیرماه 99 استارت خورد که در گام اول، 50موسسه انتخاب و فرآیند مصاحبه با آنها شروع شد. در این پروژه، علاوه بر بررسی مهمترین چالش‌های موسسات نیکوکاری به‌ویژه با شیوع ویروس کرونا، میزان کاربرد فناوری اطلاعات در موسسات نیکوکاری، اهمیت آن و ظرفیت‌های موسسات را هم بررسی کردیم. برآیند این مصاحبه‌ها این دستاورد را برای افرا داشت تا سطح زیرساخت‌های موسسات نیکوکاری، تناسب سیستم‌های قابل ارائه افرا به موسسات بدست آید. ارزیابی‌های این تحقیق نشان می‌دهد که توسعه زیرساخت فناوری اطلاعات، دغدغه موسسات نیکوکاری است و جای کار جدی در این زمینه وجود دارد. در عین حال، از محل این تحقیق به این نتیجه رسیدیم که راه‌اندازی وب‌سایت برای موسسات نیکوکاری، می‌تواند به عنوان یک خدمت جدید در دستور کار افرا قرار گیرد. این تحقیق نشان داد که موسسات نیکوکاری خواهان مشاوره‌های زیرساختی و آموزشی نیز هستند. اکثریت موسسات مشارکت‌کننده در این تحقیق به فرآیند ارزیابی از سوی افرا ابراز علاقه کردند و در این عین حال اطلاعات لازم برای شروع پروژه بانک اطلاعات را نیز در اختیار افرا قرار دادند.

ارائه خدمات مرتبط با وب‌سایت

یکی از خدمات جدید افرا که در مرحله پایلوت و برنامه‌ریزی قرار دارد، مربوط به وب‌سایت موسسات نیکوکاری است. در این میان، سوالی که مطرح است این است که آیا موسسات نیکوکاری، به‌خصوص جامعه هدف ما در ارائه محصول، برای توسعه وب‌سایت خود به کمک افرا نیاز دارند؟

چشم‌انداز عملیاتی افرا ارزیابی آنلاین (تا حد ممکن)، داشتن پایگاه اطلاعاتی موسسات خیریه و نیکوکاری، تعامل پایدار با موسسات نیکوکاری، کمک به توسعه زیرساخت موسسات نیکوکاری، سیستم‌پذیر کردن موسسات نیکوکاری است؛ بنابراین افرا به توسعه وب‌سایت موسسات نیکوکاری کمک می‌کند تا اگر وب‌سایت فعال دارند، نقاط قابل بهبود را شناسایی کنند و برای بهبود آنها برنامه‌ریزی کنند و بتوانند سایت را از نظر امکانات و محتوا توسعه دهند. اگر وب‌سایت ندارند یا وب‌سایت آنها غیرفعال است، آن را راه‌اندازی کنند و با کمک مشاوره تکنیکال افرا توسعه دهند. در این میان بازار هدف افرا شامل موارد زیر است: «1- موسساتی که در حال حاضر دارای وب‌سایت به‌روز و فعال هستند (مانند موسسات شناخته‌شده و بزرگ)، 2- موسساتی که وب‌سایتشان غیرفعال است یا از تاریخ بازنویسی و بازطراحی وب‌سایت زمان نسبتا زیادی گذشته است. 3- موسساتی که وب‌سایت ندارند.» تمرکز افرا در نیمه دوم سال 99 گروه هدف دوم و سوم است.

پروژه بانک اطلاعات موسسات نیکوکاری

افرا در بررسی‌های خود به این نتیجه رسید که به دلیل نبود یک سیستم یکپارچه ارتباطی میان موسسات نیکوکاری به‌صورت پویا و زنده پروژه بانک اطلاعات موسسات نیکوکاری را استارت بزند. ارزیابی‌ها حاکی از این است که در درجه اول تسهیل انتقال دانش و تجربه در اداره موسسات نیکوکاری، پایش موسسات از بعد زیرساخت فناوری اطلاعات و یافتن فرصت‌های ارائه خدمات نرم‌افزاری، مرجعی برای حق انتخاب آگاهانه برای نیکوکار شدن و کار داوطلبانه، از جمله مزیت‌های عملیاتی شدن این پروژه است. افرا در نیمه دوم سال 99، توسعه و تدوین بانک اطلاعات موسسات نیکوکاری را در دستور کار خود قرار داده است.

بسته محصول افرا

مدیریت کمک‌های مردمی، مدیریت ارتباط با گروه‌های هدف، مدیریت داوطلبان، سیستم‌های مالی و اداری، محیط دورکاری و داشبورد مدیریتی، زیرساخت‌هایی است که افرا در بسته محصول برای موسسات نیکوکاری فراهم می‌کند. افرا در قدم اول با موسسات متوسط و کوچک پایلوت این طرح را آغاز خواهد کرد و در آینده بازاریابی و نصب گسترده این محصول را برای موسسات نیکوکاری پیاده‌سازی می‌کند. در آینده‌ نزدیک، افرا خبرهای خوبی را از پیشرفت فعالیت‌های خود منتشر می‌کند.

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن