«موسسه خیریه دوست اتیسم» نشان برنز افرا را دریافت کرد

موسسه خیریه دوست اتیسم بر اساس استاندارد افرا، ارزیابی شد و نشان برنز افرا را دریافت کرد.

در پاییز 98، افرا و «موسسه خیریه دوست اتیسم» قراردادی جهت ارزیابی زیرساخت مدیریتی دوست اتیسم امضا کردند. هدف از این قرارداد بررسی ابعاد هفتگانه «حاکمیت سازمانی»، «منابع انسانی»، «مالی»، «برنامه‌ریزی، اجرا و ارزیابی»، «بهبود مستمر»، «ارتباطات» و «فناوری» در موسسه دوست اتیسم بود. تیم ارزیابان افرا، به میزان 112 نفرساعت (21جلسه) به گفتگو، مطالعه عمیق، بررسی و مشاهده مستندات در محل موسسه پرداختند. نتایج این بررسی‌ها در قالب «گزارش ارزیابی و پیشنهادها برای توسعه ظرفیت بر اساس استاندارد افرا»، در بیست و پنجم آذرماه، در نشستی با حضور اعضاء هیات مدیره و تیم ارزیابی افرا و مدیرعامل و نماینده موسسه ارائه شد. گزارش افرا با تکیه بر ظرفیت‌ها و قابلیت‌های راهبردی و نقاط قابل بهبود موسسه‌ نیکوکاری ارزیابی شده، حاوی توصیه‌های پیشنهادی برای توسعه زیرساخت مدیریتی موسسه است. برخی از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های راهبردی «موسسه خیریه دوست اتیسم» بر مبنای گزارش مذکور؛ سیستماتیک بودن فعالیت‌های پایه‌ای ثبت و ضبط‌ها و گزارشگری‌های مالی، داشتن دید پروژه‌محور و برنامه‌ریزی و اجرای مناسب فرایند اطلاع‌رسانی و ارائه خدمت آموزش به مربیان و کودکان اتیستیک و وجود تقویم محتوا و مستندسازی مناسب در کمپین‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی است.

«موسسه خیریه دوست اتیسم» از سال 1395 در حوزه اطلاع‌رسانی و ارائه خدمات آموزشی به جامعه اتیسم فعالیت می‌کند. این موسسه؛ افزایش سطح دانش و آگاهی عمومی جامعه، ارائه خدمات آموزشی عمومی و تخصصی در حوزه اتیسم و همکاری با ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف جهت ایجاد و اصلاح قوانین، ترجمه کتاب‌ها و متون آموزشی به‌روز دنیا در این حوزه را هدف خویش قرار داده است. در حال حاضر موسسه مزبور، ضمن ارائه‌ی خدمت به مبتلایان به اتیسم و خانواده‌های آن‌ها، دوره‌های تخصصی تربیت مربی و سمینارهای عمومی و تخصصی در این حوزه را برگزار می‌کند. این موسسه موفق به دریافت نشان برنز افرا شد.

نشان برنز افرا؛ بیان‌گر این است که موسسه دغدغه‌ی شکل‌دهی به زیرساخت‌های اولیه و لازم را دارد. هم‌چنین از الزام‌های قانونی لازم برای اداره‌ی امور خود مانند ثبت رسمی، مجوزهای فعالیت و … برخوردار است و در حال تعریف و تدوین فرایندها و سازوکارهای اجرایی مانند ساختار سازمانی، سیستم‌ها، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها است.

افرا در آینده‌ی نزدیک با انتشار نتایجِ دیگر ارزیابی‌ها، موسسات نیکوکاری با عملکرد خوب و درمسیر توسعه را به جامعه‌ی نیکوکاری معرفی خواهد کرد.

برای آشنایی با فرایند ارزیابی افرا، به صفحه خدمات افرا برای موسسات نیکوکاری سربزنید.

برای آشنایی با استاندارد افرا برای ارزیابی موسسه‌های نیکوکاری به صفحه استاندارد افرا سربزنید.

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن