ضریب نفوذ تکنولوژی در موسسات نیکوکاری

افرا با شعار توسعه زیرساخت نیکوکاری همیشه به موضوع تکنولوژی توجه ویژه‌ای داشته و به تناسب در مطالعات و خدماتی که ارائه می‌دهد این نکته را مدنظر دارد. ویژه‌نامه پاییز ۱۴۰۰ افرا با عنوان «ضریب نفوذ تکنولوژی در موسسات نیکوکاری» به اهمیت تکنولوژی و راه‌های استفاده از آن در موسسات نیکوکاری می‌پردازد.

ضریب نفوذ تکنولوژی در موسسات نیکوکاری

سازمانهای مردم نهاد و موسسات نیکوکاری چقدر تکنولوژی را جدی می‌گیرند و چقدر فعالیتهای خود را بر بستر فناوری اطلاعات انجام می‌دهند؟ در سال گذشته و در دو دوره، ما در افرا موسسات نیکوکاری را مورد بررسی قرار دادیم و نتیجه آن دو گزارش تحقیق میدانی در تابستان و پاییز ۹۹ است که می‌توانید آن را در وبلاگ افرا مطالعه کنید.

خبر خوب در این دو گزارش این بود که مدیران موسسات نیکوکاری از ظرفیت‌های تکنولوژی برای توسعه فعالیت‌های خودشان آگاه بودند اما متاسفانه تعداد کمی از این ظرفیت در موسسات خودشان بهره‌مند می‌شدند. بنگاه‌های اقتصادی از تکنولوژی برای افزایش حاشیه سود و سهم بازار استفاده می‌کنند اما موسسات نیکوکاری به دنبال خلق و توسعه ارزش‌های اجتماعی هستند و به همین دلیل ارزیابی اینکه چطور تکنولوژی به کمک آن‌ها می‌آید و فعالیت آنها را موثرتر می‌کند مسیر متفاوتی را می‌طلبد.

فعالیت‌های نیکوکاری در ایران ریشه در فرهنگ و تاریخ مردمان این سرزمین دارد و کشورمان در این امر سابقه‌ای دیرینه دارد. موسسات نیکوکاری عمدتا با توجه به بحران‌ها و مسائلی که با آن سروکار دارند معطوف به ماموریت خودشان هستند و ممکن است کمتر به موضوع استفاده استراتژیک از تکنولوژی در جهت تاثیر مثبت بر روی ماموریتشان توجه کنند.

بر اساس استاندارد افرا، موسسه‌ نیکوکاری یا سازمان مردم‌نهاد خود را به‌صورت رایگان مورد سنجش قرار دهید و یک گزارش مدیریتی دریافت کنید.