آشنایی با بهترین شیوه‌های مدیریت نیروی داوطلب

سازمان­‌های غیرانتفاعی در هر کجا برای ادامه فعالیت­‌هایشان به داوطلبان خود وابسته هستند. این افراد در طیف وسیعی از گروهای مختلف وقت، انرژی و مهارت خود را به اشتراک می‌­گذارند. آنها پیام‌­آور ایده­‌ها، مهارت­‌ها و روش‌­های جدید برای گروه‌­هایی هستند که با آنها کار می‌کنند. این افراد با دلایل بسیار متفاوت در انواع فعالیت‌­های داوطلبانه مشارکت می­‌کنند.

اما چگونه یک موسسه می‌­تواند داوطلبان مناسب خود را برای کاری که می‌­خواهد انجام دهد، پیدا کند؟ چگونه یک سازمان غیردولتی باید داوطلبان خود را چنان مدیریت کند که در مسیر خود باقی بمانند و وقت و مهارت‌شان را به اشتراک گذارند؟ چگونه با خطرات بالقوه‌­ای که داوطلبان و دریافت‌­کنندگان کمک­‌هایشان را تهدید می­‌کند، مقابله کند؟

در ویژه‌نامه‌ای با عنوان «آشنایی با بهترین شیوه‌های مدیریت نیروی داوطلب» که از سوی موسسه «افرا» ترجمه شده، به این سوالات پاسخ داده شده است. در این ویژه‌نامه ۱۰مورد از بهترین فعالیت­‌های مدیریت داوطلبان تشریح شده که می‌تواند راهنمایی برای موسسات غیرانتفاعی و غیردولتی باشد. این راهنما به این منظور تدوین شده است که در خصوص تنظیم چارچوبی برای اقدامات عمل‌گرایی و جلوگیری از بحران مدیریت داوطلبان به شما کمک کند.

این کتابچه راهنما براساس فرضیات زیر استوار است:

  • اقدامات پیشنهادی باید ساده، شفاف و قابل انجام باشند. گروه‌­های کوچک و شلوغ معمولا از منابع کمی برای برنامه داوطلبانه خود برخوردارند. این راهنما کار را به بخش­‌های قابل مدیریت تقسیم می­‌کند.
  • اکثر گروه­‌ها برخی از روش‌­های مدیریت داوطلبان را به کار می‌­گیرند. این راهنما برای کمک به ارزیابی گروه‌­ها تدوین شده است که عملکرد خود را مورد بررسی قرار دهند و مشخص کنند که کدام روش‌­ها را ممکن است بخواهند بیشتر به کار بندند.
  • بهترین افراد برای تعیین اینکه کدام اقدامات برای تغییر روش‌­های داوطلبانه باید انجام شوند، افراد درون گروه هستند. گروه‌­ها با یکدیگر تفاوت دارند. این راهنما پیش‌­نویس برنامه­‌های عملیاتی برای شروع تغییر شیوه‌­های مدیریت داوطلبان را در اختیار افراد قرار می‌­دهد، اما هر گروه باید این موارد را متناسب با نیازها و واقعیت­‌های خود اصلاح کند.
  • ایجاد یک چارچوب اساسی، زمینه­‌ساز پیشرفت بیشتر طی زمان است. این راهنما برای کمک به گروه­‌ها در ایجاد ساختارهای اساسی مدیریت داوطلبان تدوین شده است و در درجه نخست به عنوان یک نقطه شروع برای گروه­‌هایی که روش­‌های کمی برای مدیریت داوطلبان دارند یا گروه‌­هایی که قصد دارند در حوزه‌­های خاصی پیشرفت کنند، در نظر گرفته شده است.
افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن