نگرشی انتقادی به توسعه جماعت‌محور

مارگارت ِلدویت، استاد ممتاز توسعه اجتماعی و عدالت در دانشگاه کامبریاست. سال‌ها در محله‌های اسکاتلند و شمال غرب انگلستان سرگرم بوده است. شناخت او از قدرت و ستم در جامعه امروز، بیش از همه مدیون دوره‌‌هایی است که در نیکاراگوئه و سپس در هاتزرلی میان واقعیت‌های خشن زندگی مردم محلی سپری شد. فواید همین بصیرت‌ها اکنون مایه اصالت ایده‌های او درباره عدالت اجتماعی و عدالت زیست محیطی است که در کتاب «نگرشی انتقادی به توسعه جماعت‌محور» نمود یافته است.
این کتاب با سرمشق گرفتن از نگرش پیشنهادی خود، مقوله‌های مفهومی و عملی توسعه جماعت‌محور را به شیوه‌ای شگفت‌آور در هم می‌آمیزد. در انبوه تحقیقات دانشگاهی کمتر نمونه‌ای می‌توان یافت که چنین بی‌وقفه میان بحث‌های نظری و عملی رفت‌وآمد کند.
لِدویت در این اثر به بازاندیشی توسعه جماعت‌محور می‌پردازد تا پداگوژی نقادانه زمانه ما از کار درآید. او در این ویرایش به نقد تغییرات شتابناک بستر سیاسی در زمینه عدالت اجتماعی و زیست محیطی می‌پردازد و بر چالش‌هایی انگشت می‌گذارد که کنش جماعت‌محور در رسیدن به عدالت اجتماعی‌اش را دارد. نقطه قوت این کتاب رفت‌وآمدی راحت و بی‌دردسر میان نظریه و عمل، فلسفه و تاریخ و مبارزه واقعی برای عدالت اجتماعی است.
این کتاب به ما یاد می‌دهد چگونه کار خود را در ارتباط با جوامع محلی بهتر انجام دهیم. پژوهشگران، دانشجویان، تسهیلگران و کارورزان توسعه جماعت‌محور و در واقع تمامی کسانی که دغدغه مردم را دارند، باید آن را مطالعه و در مسیر توسعه و عدالت اجتماعی به کاربندند.
این اثر در سال 1397 و به قلم توانای منیژه نجم عراقی ترجمه و توسط نشر نی روانه بازار شد.

نگرشی انتقادی به توسعه جماعت‌محور

نویسنده: مارگارت لدویت

انتشارات: نشر نی

در فیدیبو بخوانید
افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن