تشویق کسب‌وکارها به کار خیریه

موسسات خیریه چگونه می‌­توانند با کسب­‌وکارها همکاری کنند تا افرادی را از بین نیروهای کار آنها برای کار در موسسه خیریه جلب کنند. تهیه فرصت کار داوطلبانه برای کارمندان، تبدیل به یک وجه ضروری از امور شغلی آنها در بیشتر شرکت‌­ها شده است. مزایای انجام این کار، شامل ابقا و بکارگیری استعداد افراد، بهبود اخلاق حرفه‌­ای و افزایش یادگیری و توسعه فردی است.

تشویق کسب‌وکارها به کار خیریه

موسسات خیریه چگونه می‌­توانند با کسب­‌وکارها همکاری کنند تا افرادی را از بین نیروهای کار آنها برای کار در موسسه خیریه جلب کنند. تهیه فرصت کار داوطلبانه برای کارمندان، تبدیل به یک وجه ضروری از امور شغلی آنها در بیشتر شرکت‌­ها شده است. مزایای انجام این کار، شامل ابقا و بکارگیری استعداد افراد، بهبود اخلاق حرفه‌­ای و افزایش یادگیری و توسعه فردی است.

انجام کار داوطلبانه در خیریه‌­ها از سوی شرکت­‌ها، فرصتی فراهم می‌­کند تا این شرکت­‌ها، شکاف‌­های مهارتی خود را از طریق جور شدن با کسب­‌وکاری که در آن حوزه­‌های مهارتی فعالیت می‌­کند، برطرف کنند. موفق­‌ترین همکاری‌­ها، همکاری استراتژیک و کمک به موسسات خیریه برای کسب تخصص است که در عین حال، با مشغولیت بیشتری که برای نیروی کار شرکت فراهم می­‌کند، به نفع کسب­‌وکار مربوطه نیز تمام می‌­شود. اما این تبادل دانش در طول دوره همه­‌گیری ویروس کرونا در معرض تهدید قرار گرفت، زیرا کارمندان مجبور شدند از خانه کار کنند و انجام کار داوطلبانه رودررو به دلیل قرنطینه و منع آمد و شد، عملا غیرممکن شد. بنابراین به اجبار در فعالیت‌­های داوطلبانه شرکت‌­ها تجدیدنظر شد و پارامترهای جدیدی به کار رفت.

اکنون کارمندان چقدر وقت دارند؟ آیا کار داوطلبانه می‌­تواند از راه دور انجام شود؟ آیا کسب‌­وکارها می­‌توانند هزینه­‌های طرح­‌های «مسئولیت اجتماعی شرکت» (CSR) را در طول دوره همه­‌گیری جهانی تقبل کنند؟ خوشبختانه با وجود این همه تغییر، استقبال از انجام کار داوطلبانه همچنان زیاد است، به ویژه در بین کارمندان جوان‌­تر.

بیش از نیمی از کارمندان کمتر از 35 سال می­‌گویند مایلند بیش از آنچه اکنون انجام می­‌دهند، به امور داوطلبانه بپردازند، و از هر پنج کارمند، دو نفر می‌­گویند ابتکاراتی در انجام کار داوطلبانه در محل، می­‌تواند تاثیری کلیدی در کار خیریه آنها داشته باشد.

اکنون که کارمندان آماده بازگشت به دفاتر کار خود هستند، وقت آن رسیده است که موسسات خیریه نیز از روحیه کار داوطلبانه که خودشان به ایجاد آن کمک کردند، استفاده کنند.

در اینجا بعضی از شیوه‌­های کلیدی را مطرح می‌­کنیم که موسسات خیریه می­‌توانند به وسیله آن، کسب‌­وکارها را تشویق کنند تا مهارت‌­های خود را در جایی که نیاز است به کار گیرند و وقایع و ارقامی که پشتیبان این کمک‌­هاست را بیان کنند.

روزهای کار داوطلبانه

در حال حاضر، تعیین روزهای کار داوطلبانه با پرداخت حقوق، از ارکان اساسی تقویم شرکت است. کسب­‌وکارهای زیادی از جمله بانک‌­ها و شرکت‌­های فناوری و کارگزاران بیمه و تامین‌کنندگان انرژی وجود دارند که برای حمایت از موسسه خیریه، زمان مشخصی همراه با حقوق را اختصاص می‌­دهند تا کارمندان، سهم کوچک خود را برای جوامع محلی انجام دهند. همان­طور که گفتیم این قبیل ابتکارات در طول دوره همه‌­گیری دشوارتر از قبل شد، اما با شروع بازگشایی‌­ها در جهان، فرصت‌­های کار داوطلبانه نیز بازگشایی شد.

فرصت­‌های کار داوطلبانه می‌­تواند شامل حضور 50 داوطلب در یک پروژه یکباره و یک روزه باشد، یا هر چند ماه یکبار به حضور تعدادی از داوطلبان نیاز باشد یا حتی به پشتیبانی جامع مجموعه­‌ای از داوطلبان آماده برای کمک فیزیکی نیاز باشد که هر کدام تفاوت­‌های خاص خود را دارند.

ساخت یک تیم

می­‌دانیم که انجام کار داوطلبانه تیمی، روشی عالی برای ایجاد ارتباط بین کارمندان است، تا وقتی به دفتر برمی‌­گردند، بهتر بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و از یکدیگر حمایت کنند. اما گروه‌­های داوطلبان می‌­توانند مجموعه سفرای بزرگتری برای موسسه خیریه اعزام کنند تا آنها تبدیل به سفرای سازمان شما شوند و کار شگفت­‌انگیز شرکت شما را بازگو کنند.

درحال حاضر رفاه حال افراد در صدر دستورالعمل هر یک از کسب­‌وکارهاست، بنابراین وقت خوبی است که کسب­‌وکارها به جستجوی فرصت­‌های کار داوطلبانه برآیند. سعی کنید به کسب‌­وکارها یادآوری کنید که کار داوطلبانه، روش خوبی برای ایجاد روحیه کار گروهی در کارمندان است تا رفاه و حال خوبی که تجربه می‌­کنند، در آینده نیز موجب پشتیبانی بیشتر این افراد از انجام کار گروهی شود.

به خاطر داشته باشید که 71 درصد کارمندان پس از انجام کار داوطلبانه، شاهد بهبود رفاه حال و سلامت ذهنی خود بودند درحالیکه شرکت‌­هایی که روزها یا طرح­‌های انجام کار داوطلبانه را پیشنهاد می‌­دادند، تعداد روزهای مرخصی استعلاجی کمتری را گزارش کردند زیرا کارمندان در شغل خود احساس رضایت و انگیزه بیشتری داشتند.

توسعه مجموعه مهارت­‌های کارمندان

داوطلبی روش خوبی نیز برای آموزش مهارت‌­های جدید تیمی است. 9 نفر از هر 10 مدیری که کارمند استخدام می‌­کنند، می‌­گویند انجام کار داوطلبانه موجب بهبود مجموعه مهارت‌­های حرفه‌­ای‌تر کارمندان می­‌شود و روش موثری برای بهبود مهارت‌­های رهبری است.

همان­طور که توسعه مهارت‌­ها می‌­تواند به شغل روزمره کارمندان کمک کند، یادگیری مهارت جدید نیز به احساس ارزشمندی فرد می­‌افزاید، انگیزه آنها را تقویت می‌­کند و تاثیر مثبتی بر رفاه حال کلی آنها دارد. همچنین به پیشرفت شغلی آنها در کسب‌­وکارشان نیز کمک می‌­کند.

موسسه خیریه فرصت­‌هایی فراهم می­‌کند تا داوطلبان، هر زمان که به بیشترین حمایت نیاز دارید و در جایی که امکان کمک تازه فراهم باشد، در حوزه­‌های مختلفی کار کنند، در خط مقدم یا در اداره اصلی شما در تیم یا بخشی که آنها را به چالش بکشد.

شیوه­‌های بسیاری برای کمک کسب‌­وکارها به خیریه‌­ها وجود دارد، از جمله نقشه‌برداری دیجیتالی برای خیریه‌­های بشردوستانه یا پشتیبانی مالی. خیریه‌­ها باید درباره ماموریت خود و نیازمندی­‌های مهارتی‌­شان شفاف صحبت کنند و به کسب‌­وکارها کمک کنند تا از نظر استراتژیکی با آنها هماهنگ شوند و این نیازمندی‌­ها را برطرف کنند.

احتمالا خیریه‌­ها به کرات از افراد می‌­شنوند که قصد پیوستن به سازمان آنها را دارند زیرا می­‌خواهند کار نیک انجام دهند و احساس کامروایی بیشتری در شغل­‌شان داشته باشند. بنابراین چرا کارمندان خود خیریه­‌ها نتوانند در سایر بخش‌­های کسب‌­وکارهای دیگر، داوطلب شوند؟

وقتی از کارکنان دفتر اصلی می‌­خواهید بخشی از وقت خود را صرف انجام کارهای خط مقدم کنند، واقعا به تقویت معنای کار روزانه‌­شان و مشاهده تاثیر خدماتشان بر دیگران، کمک می­‌کند.

تنظیم یک سیستم گردشی داخلی به کارمندان فرصت می‌­دهد کاری ارزشمند انجام دهند و به سازمان شما نیز معنایی می‌­دهد که می‌­تواند از همه مزایای کسب‌­وکار که در بالا گفته شد نیز بهره­مند شود. در نهایت، افزایش مشغولیت و ابقای کارکنان به معنی حمایت بیشتر از جامعه‌­ای است که سازمان شما به آن خدمت می­‌کند.

اگر سازمان‌­ها نگران این هستند که در یک زمان مشخص، تعداد زیادی داوطلب وجود داشته باشد، می‌­توانند از سیستمی استفاده کنند تا همیشه مشاهده کنند چه کسی در چه زمانی بیرون است و مشغول انجام کار داوطلبانه است. سپس می­‌توانند مشاهده کنند چه تعداد از کارمندان، مرخصی می­‌گیرند تا به انجام کار داوطلبانه بپردازند و میزان زمان مرخصی آنها را دنبال کنند.

 

بر اساس استاندارد افرا، موسسه‌ نیکوکاری یا سازمان مردم‌نهاد خود را به‌صورت رایگان مورد سنجش قرار دهید و یک گزارش مدیریتی دریافت کنید.