چالش کاهش درآمد و افزایش تقاضا در خیریه‌ها

با شیوع همه‌­گیری، موسسات خیریه بیش از هر زمان دیگری با افزایش تقاضا برای خدمات خود روبه‌رو هستند؛ زیرا که به دلیل محدودیت‌­های ایجاد شده بخاطر قرنطینه و فاصله‌­گذاری اجتماعی، بیکاری، کمبود منابع مالی، تهدید به تخلیه، فقر غذایی، خشونت خانگی و دیگر مسائل اجتماعی در حال افزایش است. همه این مسائل عواملی هستند که باعث شده‌­اند آنچه به عنوان «بحران سلامت روانی» نامیده می‌­شود، به‌­وجود آید.

چالش کاهش درآمد و افزایش تقاضا در خیریه‌ها

با طولانی شدن اثرات «کووید-19»، سلامت مالی در حوزه خیریه با یک مشکل جدی روبه‌رو می‌­شود و آن عبارت است از ایجاد تعادل میان افزایش تقاضا برای خدمات و کاهش درآمد. به گزارش وب­سایت «چریتی دیجیتال» (charity digital)، با شیوع همه‌­گیری، موسسات خیریه بیش از هر زمان دیگری با افزایش تقاضا برای خدمات خود روبه‌رو هستند؛ زیرا که به دلیل محدودیت‌­های ایجاد شده بخاطر قرنطینه و فاصله‌­گذاری اجتماعی، بیکاری، کمبود منابع مالی، تهدید به تخلیه، فقر غذایی، خشونت خانگی و دیگر مسائل اجتماعی در حال افزایش است. همه این مسائل عواملی هستند که باعث شده‌­اند آنچه به عنوان «بحران سلامت روانی» نامیده می‌­شود، به‌­وجود آید. این به معنای آن است که نیاز افراد به خدمات موسسات خیریه به دلیل بحران سلامت روانی افزایش می‌­یابد.

در عین حال، همان منابعی که به موسسات خیریه اجازه می‌­دهند تا این خدمات را ارائه کنند، خود در معرض تهدید قرار گرفته‌­اند، زیرا تعداد بیشتری از موسسات خیریه با معضل کاهش منابع مالی مواجه هستند. بسیاری از موسسات خیریه که زمانی از نظر اقتصادی دارای ثبات بودند، به دلیل اختلال شدید در روش‌­های سنتی جمع­‌آوری کمک­‌های مالی، مجبور شده‌­اند کارکنان خود را تعدیل کنند. حتی موسسات خیریه‌­ای که منابع متنابهی برای چنین بحران‌­هایی کنار گذاشته بودند در حال به مصرف رساندن آن با سرعتی نگران‌­کننده هستند.

محدودیت‌­های قرنطینه و دستورالعمل­‌های رعایت فاصله­‌گذاری اجتماعی، چالش‌­های لجستیکی و عملیاتی را برای مدیران موسسات خیریه تشدید کرده است. این موضوع تنها باعث می‌­شود که تعهدات مالی موسسات خیریه افزایش یابد و به معنای آن است کسانی که متولیان مالی هستند، مجبورند بودجه­‌ها را برای مدت بیشتری حفظ کنند. هیچ درمان جادویی برای این وضعیت وجود ندارد. اما تاثیر جمعی اتخاذ چندین راهکار دیجیتال به روش کل­‌گرایانه می­‌تواند شرایط مالی را تسهیل کند.

یکی از این راهکارها اتوماسیون مدیریت مالی است که می­‌تواند در وقت و هزینه موسسات خیریه‌­ها صرفه‌­جویی ایجاد کند و به آنها کمک کند تا برای آینده‌­ای پایدارتر برنامه­‌ریزی کنند.

برنامه­‌ریزی مالی، یکی از جنبه‌­های احیا در دوران پساکووید

شاید نگاهی به حرکت به سوی فرآیندهای مالی خودکار به عنوان بخشی از کمپین گسترده­‌تر تحول دیجیتال بسیار مفید باشد. پاندمی، تقریبا در همه زمینه‌­های فعالیت‌­های خیریه، اتخاذ روش­‌های دیجیتال را تسریع کرده است. به عنوان نمونه‌­های بارز آن می‌­توان به جمع‌­آوری کمک‌­های مالی، ارائه خدمات و عملیات دفتری اشاره کرد. این­ها اقداماتی بودند که با شیوع همه‌­گیری «کووید-19» نمی‌­شد آنها را به صورت روتین انجام داد. در این زمینه‌­ها بود که ضرورت استفاده از شیوه‌­های دیجیتال بیش از هر چیز برای اولین بار نیازش احساس شد.

اما بزرگترین مانع تحول دیجیتال در اکثر سازمان‌­های غیرانتفاعی مقاومت در برابر تغییر، یا احتیاطی است که ریسک­ را نمی‌­پذیرد. یکی از مهمترین فواید تغییر ناگهانی به سمت دیجیتال شدن این است که این راه‌­حل‌­ها دیگر خیلی افراطی به نظر نمی‌­رسند. زمانیکه سازمان‌­ها با امور دیجیتال ارتباط برقرار می‌­کنند و کارآیی‌­ها و پیشرفت‌­هایی را که می­‌توانند در زمینه­‌های خاص با خود به ارمغان بیاورند را مشاهده می‌­کنند، نسبت به گسترش آن در سراسر سازمان و دیگر حوزه‌­های عملیاتی از جمله امور مالی بیشتر ترغیب می­‌شوند.

مدیریت مالی مسئول، کلید پایداری

تحقیقات نشان می‌­دهد که در بخش خیریه، گزارش اثرگذاری یکی از بزرگترین حوزه­‌هایی است که با مشکل مواجه است. بسیاری از سازمان‌­های غیرانتفاعی در بیان صریح اهداف و شاخص­‌های عملکرد مالی سازمان­‌های خود در گزارش‌­های سالانه موفق نیستند. این موضوع می‌­تواند منجر به بحران نگهداری سوابق مالی شود که تاثیرات مخربی بر توانایی یک موسسه خیریه برای ساختن آینده‌­ای پایدار خواهد داشت.

بارزترین مشکل این خواهد بود که نمی‌­دانید چه مقدار پول نیاز دارید. بدون گزارش اثرگذاری دقیق و شفاف، تخمین هزینه­‌های عملیاتی شما برای سال آینده حتی با وجود بودجه ابتدایی دشوار خواهد بود. کمی دقیق‌­تر شوید و متوجه خواهید شد که مبالغ هنگفتی را ممکن است در کمپین­‌های بی­‌اثر هدر دهید، درصورتی که می‌­توانست در جاهای دیگری سرمایه‌­گذاری بهتری انجام شود. گزارش اثرگذاری بهتر به شما کمک می‌­کند تا برای آینده برنامه‌ریزی کنید و یک منبع احتیاطی برای مواجهه با بحران‌­های آینده ایجاد کنید.

هنگام تقاضای بودجه بیشتر نداشتن سوابق مالی دقیق برای موسسات خیریه یک پاشنه آشیل خواهد بود. زیرا نسبت به سازمانی که سوابق مالی و پیش‌­بینی‌­های بهتری دارد قادر به ارائه شفافیت در مقابل ذینفعان، نخواهند بود و از جذابیت کمتری برخوردار خواهد بود. در چشم‌­انداز بودجه­‌ای، این موضوع یک مشکل اساسی است.

این یک تفاوت میان رویکردهای پایدار و انفعالی در مدیریت مالی است: هرچه نگهداری جزییات سوابق تراکنش‌­های مالی شما بیشتر باشد، داده­‌های مالی بیشتری خواهید داشت. هرچه داده‌­های مالی بیشتری داشته باشید، فرآیند برنامه‌­ریزی و تصمیم‌­سازی شما حاوی اطلاعات بیشتری خواهد بود.

این به معنای آن نیست که سازمان­‌هایی با الگوهای مالی پایدار با چالش روبه‌رو نخواهند شد؛ اما در گذر از چالش‌­ها وضعیت بهتری خواهند داشت و به احتمال زیاد می‌­توانند بدون تغییرات اساسی در استراتژی خود این کار را انجام دهند. در پایان، یک مدل مالی پایدار فقط روش دیگری برای حفظ تعهد شما در برابر ذینفعان و توانایی ارائه خدمات به آنها در این شرایط سخت است.

برنامه­‌ریزی بهتر، صرفه‌جویی در وقت و هزینه

بزرگترین مانع بهبود سطح سواد مالی سازمانی، به ظرفیت آن مربوط است. بسیاری از موسسات خیریه، به‌ویژه سازمان‌­های کوچک­تر، دریافته‌­اند که وقت و منابع لازم برای بهبود مدیریت مالی خود را ندارند. حتی اگر رهبران این سازمان‌­ها از اهمیت بهبود مدیریت مالی متقاعد شوند، بدون تغییر روند کار، این یک هدف دست نیافتنی خواهد بود. نرم افزارهای مدیریت مالی با خودکارسازی فرآیندهای اساسی، می‌­تواند به غلبه بر این­گونه مشکلات کمک کند.

مدیریت مالی بهتر، کمک به موسسات خیریه

از اساسی‌­ترین محورهای رهبری موسسات خیریه و یکی از مهمترین آنها خدمت‌­رسانی به بهترین نحو به ذینفعان است. این به معنای کاهش اتلاف منابع، بهبود مکانیزم‌­های تحویل و کم کردن هزینه‌­ها در هر جای ممکن است. فرآیندهای مدیریت مالی بهتر می­‌تواند منجر به افزایش بهره‌­وری سازمانی شود. به این صورت که باعث کاهش اتلاف و افزایش پس­‌انداز هم از نظر زمان و هم از نظر پولی شود، این دو با هم به عنوان ظرفیت تلقی می­‌شوند. این موضوع می‌­تواند به رهبران حوزه خیریه و غیرانتفاعی کمک کند تا این منابع را به جاهای دیگری اختصاص دهند و کیفیت یا میزان ارائه خدمات را بهبود بخشند.

 

بر اساس استاندارد افرا، موسسه‌ نیکوکاری یا سازمان مردم‌نهاد خود را به‌صورت رایگان مورد سنجش قرار دهید و یک گزارش مدیریتی دریافت کنید.