پیش‌بینی روندهای خیریه در 2021

هرچه از چالش­‌های سال 2020 برای موسسات خیریه بگوییم، کم گفته‌­ایم. اما سال 2020 ثابت کرد که حوزه خیریه، انعطاف‌­پذیر و پویا است. کووید-19 باعث شد اقتصاد دچار رکود شود، که منجر به کاهش کمک­‌های مالی نیز شد.

اعمال محدودیت‌­های اجتماعی باعث متوقف شدن رویدادهای حضوری شد. رویدادهای حضوری از ارکان تولید منابع برای موسسات خیریه هستند. اما این موسسات به سرعت با اتخاذ رویکرد خلاقانه و ابتکاری برای فعالیت­‌های روزمره خود با بکارگیری رویدادهای مجازی، ارتباط خود با خیرین و نیکوکاران را از طریق ویدئو کنفرانس‌­ها در دنیای مجازی حفظ کردند و به جمع‌­آوری کمک­‌های مالی ادامه دادند. اما در حالی که در سال 2021 موسسات خیریه به نرم‌­های جدید خو می­گیرند با مشکلاتی نو نیز مواجه خواهند شد.

به گزارش وب‌­سایت چریتی دیجیتال (Charity Digital)، در حال حاضر تنها قطعیت این است که با آینده نامطمئنی روبه‌رو هستیم. حدسیاتی در مورد چشم‌­انداز روندهای جمع‌­آوری کمک­‌های مالی در سال 2021 وجود دارند که عبارتند از:

آینده رویدادها مجازی است

به­‌طور سنتی رویدادهای جمع‌­آوری کمک‌­های مالی منبع درآمد حیاتی و ارتباط با خیرین برای بسیاری از موسسات خیریه بوده است که در نیمه دوم سال 2020 برگزاری چنین رویدادهایی متوقف شد. اما موسسات خیریه با پیروی از نرم‌­های جدید با شرایط سازگار شدند که در نتیجه رشد و انفجار رویدادهای مجازی را در پی داشت و انتظار می­‌رود که این روند در طول سال 2021 نیز ادامه داشته باشد.

رویدادهای مجازی مزایای بی­‌شماری برای موسسات خیریه به همراه داشته است از جمله می‌­توان به کاهش هزینه­‌ها و افزایش مشارکت اشاره کرد. موسسات، دیگر نیازی به اجاره محل و پرداخت هزینه­‌های پذیرایی و سایر هزینه­‌های مرتبط با برگزاری رویداد را ندارند. رویدادهای مجازی تاثیرگذار تنها به مخاطبانی پر شور و با سطح مشارکت بالا نیاز دارد.

در کنفرانس­‌های مجازی، امکان حضور افراد از منزل و در شرایط آسان فراهم است. بدین ترتیب موسسات خیریه بر محدودیت­‌های جغرافیایی غلبه می‌­کنند. شرکت­‌کنندگان دیگر نیازی به رزرو بلیط هواپیما یا دیگر شکل‌­های مسافرت، رزرو هتل و سایر موارد ضروری برای حضور فیزیکی را ندارند. همه آنچه که نیاز است تنها روشن کردن کامپیوتر است که همه این موارد باعث کاهش آلاینده‌­های کربنی نیز می‌­شود.

رویدادهای ترکیبی بهترین حالت است

این نوع رویدادها که ترکیبی از حضور فیزیکی جمع کوچکی در کنار حضوری مجازی و ویدئو کنفرانس افراد بیشتری هستند در سال 2020 مورد استقبال زیادی قرار گرفت و به نظر می‌­رسد در سال 2021 نیز همچنان تداوم خواهند داشت. رویدادهای اینچنین تعادل خوبی میان بهترین جنبه‌­های حضور فیزیکی و رویدادهای مجازی ایجاد می‌­کنند.

محدودیت­‌های کرونایی حتی با وعده واکسیناسیون، یک شبه ناپدید نمی‌­شوند و احتمالا به تدریج کاهش می­‌یابند. در اوایل سال 2021 شاهد رویدادهای ترکیبی با حضور فیزیکی گروه‌­های کوچک و رعایت محدودیت‌­های اجتماعی خواهیم بود. ولی به مرور افراد بیشتری ممکن است به صورت حضوری در رویدادها شرکت کنند. به هر حال به نظر می‌­رسد همه موسسات خیریه به خاطر درس‌­هایی که از سال 2020 آموخته‌­اند، عوامل مجازی را مدنظر خواهند داشت.

حرکت به سمت جمع­‌آوری کمک­‌های مالی دیجیتال

دنیای جدید دیجیتال خواهد بود. کمپین‌­های جمع­‌آوری کمک‌­های مالی دیجیتال، مزایای مشابه بسیاری، به مانند رویدادهای ترکیبی و مجازی ارائه می‌­کنند. آنها ساده و مقرون به صرفه خواهند بود، همان چیزی هستند که بازار سال 2021 آن را می‌­طلبد.

جمع­‌آوری کمک­‌های مالی آنلاین به موسسات خیریه اجازه می‌­دهد که بیشتر تمرکز خود را به تاثیرگذاری معطوف کنند، در حالی که هنوز جذب کمک‌­های مالی را نیز انجام می­‌دهند. این روش‌­ها در سال 2020 به طور روزافزون به کار گرفته شدند. به نظر می‌­رسد جمع‌­آوری کمک­‌های مالی آنلاین در سال 2021 افزایش یابد.

استفاده از رسانه‌­های اجتماعی برای افزایش دسترسی

براساس نظرسنجی «گلوبال ترندز» (Global Trends) 80 درصد از اهداها در سال 2020 به صورت آنلاین انجام شد. انتظار می‌­رود این عدد در سال 2021 افزایش یابد. پلتفرم­‌های رسانه‌­های اجتماعی مختلف، فرصت‌­های مهمی برای جمع­‌آوری مستقیم کمک‌­های مالی فراهم می­‌کنند.

در سال 2021، موسسات خیریه به پلتفرم‌­های رسانه‌­های اجتماعی توجه خواهند کرد و بر رسانه‌­هایی از قبیل فیس‌بوک، اینستاگرام و توئیتر تمرکز بیشتری خواهند داشت. ممکن است امسال موسسات خیریه از گزینه‌­های ویدئویی رسانه­‌های اجتماعی مانند پخش مستقیم و استوری­‌ها بهره کامل ببرند. استفاده از ویدئو به جای متن به موسسات خیریه این امکان را می‌­دهد که مخاطبان بیشتری را جذب کنند. موسسات خیریه در سال 2021 ­باید تمرکز خود را بر پلتفرم­‌های ویدئویی معطوف کنند.

انعطاف­‌پذیری به یک نرم جدید تبدیل شده است

موسسات خیریه همچنان به یافتن راه‌­ها و رویکردهای جدید برای برآورده ساختن تقاضاهای لجستیکی و اقتصادی کووید-19 ادامه می­‌دهند. شرایط و اوضاع نامشخص است. بهترین روش برای مقابله با شرایط بلاتکلیفی، انعطاف‌­پذیری و قابلیت تغییر است. شرکت­‌های دیجیتال برای تامین نیازهای نرم جدید در حال تلاش هستند. موسسات خیریه باید در سال 2021 به اتفاقات دیجیتال توجه داشته باشند. بهترین دستاوردهای دیجیتال به موسسات خیریه کمک می­‌کنند تا با اطلاع از پیشرفت‌­ها در این زمینه، روش­‌های جمع‌­آوری کمک‌­های مالی موثرتر و کم هزینه‌­تری را اتخاذ کنند و ارتباط خود با حامیانشان را حفظ کنند.

گام بعدی در آینده خیریه‌­ها

اهمیت پیروی: انطباق با مقررات کووید-19 یکی از بارزترین چالش­‌ها در سال 2020 بود و در سال 2021 نیز به عنوان یک چالش مهم باقی خواهد ­ماند. موسسات خیریه ضمن انجام فعالیت‌­های روزمره خود و تلاش در زمینه جمع‌­آوری کمک­‌های مالی نیاز است تا از محدودیت­‌هایی که وضع می‌­شوند نیز پیروی کنند. سال 2021 بسیاری از چالش‌­هایی که خیریه‌­ها در سال 2020 تجربه کردند را به همراه خواهد داشت.

تاثیر اقتصاد: موضوع مهم دیگری که بخش خیریه با آن روبه‌روست، عواقب اقتصادی ناشی از کووید-19 است. دنیا وارد یک رکود جهانی شده است. رکود اقتصادی تاثیر منفی بر کمک­‌های مالی دارد. اما کووید-19 رکود اقتصادی نیست بلکه یک بحران است و عجیب­‌تر اینکه این موضوع برای بخش خیریه ممکن است که یک خبر خوب باشد.

تحلیل‌­های انجام شده در آمریکا نشان می‌­دهد که کمک­‌های مالی در دوران بحران­‌ها افزایش می‌­یابد. این موضوع در طول هر دو جنگ جهانی و رکود بزرگ (رکود گسترده اقتصادی جهان پیش از جنگ جهانی دوم) مشاهده شده است. مطالعات انجام شده تایید می‌­کند که میزان کمک­‌های مالی در قرنطینه اول پاندمی در انگلستان نیز افزایش یافت. لذا موسسات خیریه باید محتاط باشند و با سخت­‌کوشی برای دیده شدن و نشان دادن ارزش خدماتی که ارائه می‌­کنند به جمع‌­آوری کمک­‌های مالی به طور موثر ادامه دهند.

آینده می­‌تواند روشن باشد

روند سال 2021 بیانگر نیاز موسسات خیریه به راه­کارها و ابزارهای مجازی برای دیده شدن و انعطاف­ پذیری است. سال 2020 برای موسسات خیریه نرم جدیدی را ایجاد کرد که در سال 2021 نیز ادامه خواهد داشت. با توجه به موفقیت­‌های به دست آمده در سال 2020 در بخش خیریه، وابستگی به روش­‌های دیجیتال در سال 2021 همچنان وجود خواهد داشت و موسسات خیریه با قابلیت تغییر و انعطاف‌­پذیری با چالش­‌های پیش­رو مقابله خواهند کرد.

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن