حمایت از گروه در دوران دورکاری

کار از خانه چالش‌­ها و مزایای خود را دارد. برای بسیاری از کارکنان بخش نیکوکاری این شرایط جدید به معنای رفت و آمد کمتر، اختصاص زمان بیشتر به دیگر فعالیت‌­ها، شاید حتی پس­‌انداز پول بیشتری باشد. کار از خانه برای بعضی دیگر از افراد به معنای فقدان روابط اجتماعی، دشواری تمایز بین کار و اوقات فراغت و دیگر عوامل منفی است. خواه شما از کار در خانه لذت ببرید یا خیر، بسیار مهم است که گروه­‌ها به هر صورت که می‌­توانند از یکدیگر حمایت کنند.

حمایت از گروه در دوران دورکاری

در دوران کرونا بسیاری از افراد شاغل مجبور شدند خود را با شرایط دورکاری و کار از خانه تطبیق دهند. آنچه در این میان از اهمیت زیادی برخوردار هست، این است که سازمان‌­ها بتوانند از کارکنانی که در خانه برایشان کار می‌­کنند، حمایت کنند.

وب­‌سایت چریتی دیجیتال (Charity Digital) نکاتی را درباره افزایش همدلی کارکنان با سازمان، بهبود کار گروهی و راه­‌های حمایت از کارکنان در دوران کار از خانه ارائه کرده است. کار از خانه چالش‌­ها و مزایای خود را دارد. برای بسیاری از کارکنان بخش نیکوکاری این شرایط جدید به معنای رفت و آمد کمتر، اختصاص زمان بیشتر به دیگر فعالیت‌­ها، شاید حتی پس­‌انداز پول بیشتری باشد. کار از خانه برای بعضی دیگر از افراد به معنای فقدان روابط اجتماعی، دشواری تمایز بین کار و اوقات فراغت و دیگر عوامل منفی است.

خواه شما از کار در خانه لذت ببرید یا خیر، بسیار مهم است که گروه­‌ها به هر صورت که می‌­توانند از یکدیگر حمایت کنند. توصیه وب‌­سایت چریتی دیجیتال این است که از ابزارها و روش‌­های دیجیتال برای حفظ ارتباط و حمایت از اعضای تیم استفاده شود.

تجزیه تحلیل و تصمیم­‌گیری در مورد دستاوردها

بر اساس گزارش‌­هایی که درباره مدیران تهیه شده‌­اند، برخی از آن­ها جزییات کار کارکنانی که از خانه کار می‌­کنند را مدیریت می­‌کنند. در واقع، نرم افزارهایی برای اندازه‌­گیری بهره­‌وری کارکنان با متغیرهای مختلف وجود دارد. مدیران با استفاده از این نرم افزارها از تعداد ایمیل‌­های ارسالی و دریافتی، مدت زمان فعالیت آنلاین، حتی سرعت تایپ کردن کارکنان مطلع می‌­شوند.

نظارت بر کار کارمندان لزوما به معنای افزایش بهره­‌وری آنها یا تکمیل پروژه­‌ها نیست. در واقع، مطالعات نشان داده است زمانی که مدیران آزادی بیشتری به کارکنان می‌­دهند، آنها در جو اعتماد بهتر کار می‌­کنند و راندمان آنها افزایش می‌­یابد. برای حمایت از گروه خود، توصیه می‌­شود که نظارت دیجیتال را کنار بگذارید. در عوض، به بررسی دستاوردها و و اخلاقیات تمرکز کنید. اعضای گروه با قدردانی مداوم و برنامه­‌های تشویقی،کار خود را بهتر انجام می‌­دهند.

زمان آفلاین

خستگی و کلافگی از علائم رایج آنلاین بودن مداوم و طولانی مدت است. برای بسیاری از کارکنان موسسات خیریه، کار از خانه به معنای افزایش حجم کار و نبود تفکیک بین زندگی خانوادگی و زندگی کاری بوده است.

برای کاهش خستگی ناشی از جلسات متوالی و طولانی مدت آنلاین و حمایت از همکاران خود، داشتن زمان‌­های آفلاین مهم است. اعضای گروه باید به زمان‌­های دیگر اعضا که به عنوان زمان‌­های آفلاین مشخص کرده‌­اند، توجه کنند. آنها همچنین می­‌توانند زمان‌­هایی را برای خودشان برنامه‌­ریزی کنند که در آن زمان‌­ها جلسه‌­ای نداشته باشند. احترام به وقت دیگران به معنای آن است که در زمان‌­هایی که برای آفلاین بودن مشخص کرده­‌اند، با آنها تماس کاری گرفته نشود. یعنی در زمان‌هایی که به عنوان اوقات شخصی‌­شان اختصاص داده­‌اند، مزاحم‌شان نشویم. این همچنین به معنای آن است که از ارسال ایمیل یا پیام‌ها در خارج از ساعات کاری باید اجتناب کرد. علاوه بر این، ­باید در روزهای تعطیل آنها هم برایشان مزاحمت ایجاد نکرد.

استفاده از ابزار ارتباطات دیجیتال

گر چه گفتگو در مورد موضوعات غیرکاری برای بسیاری از کارکنان دیگر امکان‌­پذیر نیست، اما رفاقت تیمی نباید کم­رنگ شود. ابزارهای ارتباطی دیجیتال قادر هستند این فاصله را کم کنند تا اعضای گروه احساس نزدیکی کنند. ابزارهای دیجیتال، با ساختار «اعلام حضور» می­‌توانند به کارکنان خیریه کمک کنند تا از یکدیگر حمایت کنند. مجله کسب و کار هاروارد بیزینس ری­وی­یو (Harvard Business Review) می‌­گوید که مهمترین ویژگی اعلام حضور، ایجاد «تالار گفتگویی است که کارکنان می­‌دانند می­‌توانند در آن با شما مشورت کنند و نگرانی­‌ها و سوالات آن­ها شنیده می‌شود.»

برای کارکنان خیریه، این نشست­‌های روزانه می‌­تواند در اپلیکیشن‌­های مختلفی مانند زوم، کانال‌­های گفتگوی مایکروسافت، از طریق تماس تلفنی یا فقط یک پیام نوشتاری باشد. به یاد داشته باشید، ایمیل­‌ها به عنوان راه ارتباطی کافی نیستند.

برای خلاقیت زمان باز کنید

در اواخر سال 2021، اندی هالدین (Andy Haldane)، اقتصاددان ارشد بانک انگلیس، اعلام کرد که کار از خانه ممکن است به بهای از بین رفتن خلاقیت تمام شود. وی در سخنان خود اظهار کرد که مقصر اصلی کاهش خلاقیت، برنامه کاری فشرده و جلسات پی در پی آنلاین است. بهترین حمایت از گروه خود آن است که برای خلاقیت و نوآوری زمان باز کنید. جلسات منظم آنلاین بدون دستور جلسه داشته باشید. پیش از برگزاری جلسات برای همفکری و معاشرت­‌های معمول زمانی را در نظر بگیرید. برای ترویج خلاقیت‌­های دیجیتال، کانال‌­های غیرکاری ایجاد کنید که در آن کارکنان بتوانند اخبار، مقاله­‌ها، یادداشت­‌ها و لطیفه­‌های خود را در آن به اشتراک بگذارند.

حمایت خود را در دوران خستگی و تشویش نشان دهید

برای بسیاری از کارکنان حوزه خیریه، فرسودگی شغلی و استرس بسیار به معنای واقعی وجود دارد. یک نظرسنجی که به تازگی توسط نشریه «ترد سکتر» (Third Sector) انجام شده است، نشان می­‌دهد که در سال گذشته 9 نفر از هر 10 نفری که در زمینه خیریه فعالیت می‌­کردند، دچار استرس، خستگی و  فروپاشی شده­‌اند.

نشریه ترد سکتر در زمینه حوزه خیریه و امور داوطلبانه فعالیت می­‌کند. مطالب این نشریه از طریق وب­‌سایت، ایمیل، بولتن‌­ها، مجله دوماهنامه و کنفرانس‌­ها و رویدادهایی که برگزار می‌­کند، قابل دسترسی است. به رغم اینکه اکثر پاسخ دهندگان گفتند که در مورد مسائل با مدیر مستقیم خود با احساس راحتی صحبت می­‌کنند، اما یک سوم آنها چنین احساسی نداشته­‌اند.

سلامت روان در خانه به اندازه محل کار مهم است. یکی از بهترین روش­‌هایی که کارکنان خیریه می‌­توانند از سلامت روان حمایت کنند، افزایش دسترسی به منابع است. موسسه خیریه سلامت روان «مایند» برای همه کارکنان حوزه خیریه از مدیران گرفته تا کارمندان، یک برنامه سلامتی را توصیه می‌کند که به سلامت روان کارکنان در محل کار کمک می­‌کند. این برنامه‌­ها که به صورت دیجیتال در دسترس هستند، به مرور زمان به نمودار سلامتی کمک می­‌کنند و در جلسات تک­‌نفره مورد بحث قرار می‌­گیرند.

مطمئن شوید که کارکنان می­‌دانند از پشتیبانی برخوردار هستند

در زمان نااطمینانی، ممکن است سازمان­‌ها از کارکنان تقاضای بیشتری داشته باشند. در حوزه خیریه، حمایت از کارکنان و اینکه آن­ها احساس ارزشمند بودن داشته باشند بسیار مهم است. حتی برای سازمان‌­هایی که حداقل بودجه را دارند، کارکنان از برنامه‌­هایی بهره می‌­برند که هنوز هم می­‌تواند موثر باشد. اطمینان حاصل کنید که کارکنان خیریه از طرح­‌های منفعتی مطلع می­‌شوند. سازمان‌­هایی که بودجه کمتری دارند، می‌­توانند برای حمایت از کارکنان خود از برنامه‌­های مختلفی مانند مهمانی‌­های مجازی، روزهای بازی‌­های آنلاین، مرخصی‌­های گاه به گاه یا فعالیت‌­های آنلاین بهره ببرند.

بر اساس استاندارد افرا، موسسه‌ نیکوکاری یا سازمان مردم‌نهاد خود را به‌صورت رایگان مورد سنجش قرار دهید و یک گزارش مدیریتی دریافت کنید.