کلید موفقیت در جمع‌آوری کمک‌های جمعی

چه چیزی باعث می‌­شود که یک پروژه جمع‌­آوری کمک­‌های جمعی خوب از آب در بیاید؟ چگونه می­‌توانید تیم­‌های خود را برای دستیابی به اهدافشان سازماندهی کنید؟

گام نخست در برنامه‌­ریزی یک پروژه جدید چیست؟

به گزارش وبلاگ هاب‌­باب (hubbub)، وقتی که یک پروژه جدید پذیرفته می‌­شود، نخستین گام تعیین انتظارات واقع‌­گرایانه برای اهداف است. تقریبا هر تیمی که می­‌خواهد اقدام به جمع‌­آوری کمک­‌های جمعی کند تصور می‌­کند می‌­تواند بیشتر از سطحی که واقع­‌گرایانه است، پول جمع­‌آوری کند. به همین دلیل بهتر است که بیش از 100درصد تلاش کنیم تا در کمپین‌­ها به موفقیت برسیم. در صورتی که پروژه شما موفقیت‌­آمیز باشد، کمک‌­کنندگانی که از قبل با شما همکاری می­‌کردند با احتمال بیشتری کمپین شما را به اشتراک می‌­گذارند. اما مهمترین نکته این است که اگر گروه به اهداف خود برسد، این احتمال افزایش می­‌یابد که اهداکنندگان کمک­‌ها حتی در آینده نیز کمک اهدا کنند. این به خاطر آن است که افراد ترجیح می‌­دهند بخشی از یک تیم موفق باشند.

چگونه برنامه‌­ریزی پروژه جمع‌آوری کمک‌های جمعی بر نتیجه تاثیر می­‌گذارد؟

برنامه­‌ریزی نقشی کلیدی را ایفا می‌­کند. اگر یک تیم پروژه درباره نتیجه تلاش‌­هایشان پیش از آغاز فکر نکند، دسترسی به اهدافشان دشوار خواهد بود. جمع‌­آوری کمک‌­های جمعی زمانی بهتر نتیجه می‌­دهد که چارچوب زمانی آن کوتاه باشد، چون نشان‌­دهنده اضطرار است و اهداکنندگان را تشویق می­‌کند که هرچه سریعتر کمک‌­های خود را اهدا کنند. توصیه می‌­شود تیم­‌ها یک تقویم ساده تهیه کنند که نشان دهد چه نوع پیشرفتی در چه روزهایی حاصل می‌­شود. این روشی فوق­‌العاده برای تقسیم کارها بین تیم‌­ها است و به تیم‌­ها کمک می­‌کند که خود را به درستی سازماندهی کنند و پاسخگو باشند.

مفیدترین درس در پروژه برنامه‌­ریزی یک تحقیق دانشگاهی (دانشگاه برکلی) در زمینه مدیریت جمع‌­آوری کمک‌­های جمعی نشان داد:

افراد تمایل دارند که تصور کنند اگر یک صفحه جمع‌­آوری کمک‌­های مالی ایجاد کنند، مردم به طور معجزه‌­آسایی آن را پیدا می‌­کنند و کمک‌­های خود را از آن طریق اهدا می‌­کنند؛ این موضوع درست نیست. افراد زیادی باید به آن دسترسی پیدا کنند تا پروژه تبلیغ شود. اگر تیم‌­ها این موضوع را از همان ابتدا به درستی بفهمند، احتمال موفقیت آنها بیشتر خواهد بود.

استراتژی مناسب برای دسترسی بیشتر افراد در یک کمپین کمک­‌های جمعی چیست؟

مسئولان پروژه در برنامه‌­ریزی برای کمپین‌­هایشان نقش حائز اهمیتی دارند. یکی از بزرگترین دلایلی که یک تیم با شکست مواجه می­‌شود، این است که به اندازه کافی تعامل انجام نمی‌­دهند. این موضوع چیزی بیش از ارسال یک ایمیل و اشتراک‌­گذاری یک پست در  شبکه­‌های اجتماعی  برای دریافت کمک­‌های مردمی است.

کدام ابزار بیشترین تاثیرگذاری را برای دریافت کمک‌­ها دارد؟

بهترین روش برای دریافت کمک‌­ها، ایمیل شخصی است. برای اهداکنندگان باز کردن، خواندن و پاسخگویی در ایمیل‌­ها راحت‌­تر است، زیرا که در اوقات مناسب می­‌توانند به آنها رجوع کنند؛ نه اینکه شبکه‌­های اجتماعی مهم نباشند، اما به دلیل اشتراک­‌گذاری پست‌­های بسیار در این شبکه‌­ها ممکن است چنین موضوعاتی دیده نشوند و به چشم نیایند. ممکن است یک ایمیل 3-5 بار در طول یک کمپین برای یک فرد ارسال شود تا اینکه آن شخص متقاعد شود کمک کند.

بهترین راه مشارکت دادن سفیران در یک پروژه چیست؟

سفیران روشی فوق‌­العاده هستند برای اینکه به آسان­ترین وضع ممکن یک تیم بتواند برای خود حمایت جلب کند. توصیه می‌­شود از افراد دعوت به عملی آید که به عنوان سفیران  به تیم ملحق شوند و سپس هدف کلی مورد تقسیم قرار گیرد. به عنوان مثال یک هدف 5 هزار دلاری که بین 10 نفر تقسیم می‌­شود به آن معنا است که هر نفر باید 500 دلار جذب کند. این اهداف به مراتب دست­‌یافتنی‌­تر هستند تا برخی اهداف بزرگتری که تیم­‌ها با آنها درگیری می‌­شوند. همچنین برنامه‌­های سفیران به ایجاد انگیزه در تیم کمک می­کند. اگر مشاهده شود که سفیر دیگری پول بیشتری جمع کرده است، یک رقابت دوستانه شکل می‌­گیرد و این احتمال قوی‌­تر می‌­شود که کمک­‌رسانی بیشتری انجام دهند.

نکته مورد تاکید برای برنامه‌­ریزی جمع‌آوری کمک‌های جمعی چیست؟

لازمه جمع‌­آوری کمک‌­های جمعی تعامل بسیار زیاد – با افراد ثابت، چندین مرتبه – در طول کمپین یک ماهه است. یافتن زمان مناسب برای کمک­‌کنندگان بالقوه بسیار اهمیت دارد، بنابراین توصیه می‌­شود نسبت به زمان تعامل با افراد دقت شود. اگر شما یک ایمیلی را در روز نخست هفته ساعت 8 صبح ارسال کنید، و آن فرد در حال رانندگی به محل کار خود یا در حال سوار شدن به یک وسیله حمل و نقل عمومی باشد، کمتر احتمال دارد که کمکی را اهدا کند. وقتی سرانجام آن ایمیل گشوده می‌­شود، صدها ایمیل دیگر نیز توجه آن فرد به خود جلب می‌­کنند. بنابراین، دفعه بعد که ایمیل ارسال می‌­کنید، روز و زمان دیگری را امتحان کنید تا ببینید آیا نتیجه مناسب‌­تری می­‌گیرد و افراد به سازمان شما کمک می­‌کنند. آنچه که ممکن است برای یک فرد نتیجه دهد احتمال دارد برای دیگر افراد نتیجه ندهد. این نکته را نیز نباید فراموش کرد که افرادی با بهترین نیت­‌ها، به دلیل اینکه آنها هم انسان هستند تمایل دارند کارها را به تعویق بیاندازند.

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن