کاهش ریسک در مدیریت داوطلبان (بخش ششم)

آیا سازمان شما داوطلبان را مورد ارزیابی قرار می‌­دهد؟ بسیار ناراحت کننده است اما متاسفانه این موضوع درست است؛ بعضی از داوطلبان ممکن است برای اربا‌‌ب‌­رجوع‌ها یا سازمان شما خطراتی ایجاد کنند. این احتمال وجود دارد که آنها به ارباب­‌ر‌جوع‌­ها آسیب بزنند یا از سازمان سرقت کنند. در این گزارش، چهارمین مورد از ۱۰ مورد از بهترین فعالیت‌های مدیریت داوطلبان تشریح شده است؛ یعنی کاهش خطر یا ریسک برای دریافت­‌کنندگان کمک و کل گروه.

شما باید داوطلبان را تا حدی غربال کنید. برای این منظور ممکن است از آنها بخواهید که فرم درخواست پر کنند و معرف داشته باشند، همچنین با هر یک از آنها مصاحبه کوتاهی انجام دهید. برای واگذاری وظایف حساس به آنها بهتر است سوءپیشینه و سوابق رانندگی آنها را بررسی کنید. با نظارت منظم و ارزیابی دقیق داوطلبان خود، می­‌توانید خطرات را به حداقل برسانید.

وظایف کم‌خطری مانند پر کردن پاکت‌­ها به همان اندازه وظایف حساس مانند آموزش به بچه‌­ها در یک محیط بدون سرپرست یا جذب کمک­‌های مالی نیاز به نظارت و غربالگری ندارد. شما باید برای تعیین میزان خطرات وظایف محوله، هر داوطلب را مورد نظارت‌­های لازم و غربالگری قرار دهید.

خیلی بعید است که کسب و کاری یک نیروی خدماتی را بدون انجام مصاحبه و بررسی معرف وی، استخدام کند و به او اجازه دهد شب‌­ها وارد ساختمان شود. یا مدرسه‌ای معلمانی را به کار گمارد قبل از اینکه سوءپیشینه آنها را مبنی بر نداشتن سابقه کودک‌­آزاری بررسی نکرده باشد.

اگر سازمان شما به افراد جامعه خدمات ارائه می‌­کند، این وظیفه شماست که اقداماتی منطقی برای محافظت از آن افراد و منافع‌­شان  در برابر آسیب‌­ها انجام دهید. نه تنها این اقدامات از نظر اخلاقی باید رعایت شوند، بلکه از نظر قانونی نیز سازمان‌ها ملزم به رعایت آنها هستند. اگر افرادی که از خدمات شما بهره­‌مند می­‌شوند از لحاظ سنی یا توانایی در معرض آسیب هستند اطمینان حاصل کنید که برای کاهش خطراتی که آنها را تهدید می­‌کنند اقدامات لازم و روش‌­های مناسب را به کار بسته‌­اید، در غیر این صورت ممکن است با عواقب قانونی و مالی جدی مواجه شوید.

این یک واقعیت تلخ است که برخی از داوطلبان بالقوه ممکن است تهدیدی علیه دریافت‌­کنندگان خدمات، سایر داوطلبان و کارکنان یا سازمان شما باشند. اگر می‌­خواهید عملکرد خوبی در محافظت از همه افراد داشته باشید، باید داوطلبان خود را چنان غربال کنید که اطمینان حاصل کنید برای هر یک از وظایف، فرد درستی انتخاب شده است.

یک فرآیند غربالگری خوب هم احترام به حقوق داوطلب است و هم سازمان و دریافت‌­کنندگان خدمات آن را در معرض خطر قرار نمی­‌دهد.

سازمان خیریه «والنتیر کانادا» یک کتابچه راهنما منتشر کرده است که در آن گام‌­هایی برای غربال داوطلبان توضیح داده شده است. این گام‌­ها به طور خلاصه به این شرح هستند:

پیش از انتخاب:

  • تعیین میزان ریسک
  • طراحی و توضیح جایگاه
  • فرآیند همکاری

فرآیند انتخاب:

  • فرم تقاضای همکاری
  • مصاحبه
  • بررسی معرف­‌ها
  • عدم سوءپیشینه

مدیریت داوطلبان:

  • هدایت و آموزش
  • نظارت و بررسی
  • پیگیری مشارکت

طرح اقدام

هدف شماره 1: فرآیند کنترل گروه خود را تعریف کنید:

فرآیند کنترل 10 مرحله­‌ای می‌­تواند در همه گروه­‌ها به کار گرفته شود، اما هر گروهی باید آن را متناسب با نیازهای خود منطبق سازد. تصمیم بگیرید که چه کسی مسئول تعیین میزان ریسک در یک برنامه جدید است. مشاغل جدید چگونه طراحی خواهند شد. آیا همه داوطلبان باید عدم سوءپیشینه بیاورند. در صورتیکه مشخص شود یکی از داوطلبان به یکی از جرم­‌های غیرمرتبط متهم بوده است، چه خواهد شد؟

پیش از انتخاب یک داوطلب: برای شروع، فرآیندی را راه‌­اندازی کنید که به گروه­‌تان کمک کند ریسک­‌های بالقوه‌­ای که سازمان شما با آنها مواجه است شناسایی و ارزیابی کند. این شامل توانایی در دستیابی به یک استراتژی به منظور کاهش، حداقل‌­سازی یا انتقال ریسک است.

فرآیند انتخاب: گام بعدی در فرآیند کنترل به انتخاب داوطلبان‌تان مربوط می­‌شود. همه داوطلبان باید دستکم یک فرم درخواست را پر کنند. در این فرم درخواست اطلاعات اولیه در رابطه با راه­‌های تماس، مهارت‌­ها، ویژگی­‌ها، علاقمندی‌­هایشان و انگیزه‌­شان برای اینکه داوطلب گروه شما باشند و معرف­‌هایشان قید می‌­شود. اگر قرار است آنها با دریافت­‌کنندگان کمک در تماس باشند، باید در یک مصاحبه شرکت کنند (حتی به صورت تلفنی). برای رویدادهای ویژه یا داوطلبان دیگری که به صورت کوتاه مدت در سمت­‌هایی با حساسیت کمتری مشغول می­‌شوند، ممکن است سازمان شما تصمیم بگیرید که این سطح از تماس ضروری نیست. بخش مهم این است که با همه داوطلبان به صورت منصفانه و با مساوات برخورد شود. اگر سه نفر علاقمند به همکاری در یک سمت هستند باید مطمئن شوید که همه آنها از یک فرآیند ارزیابی عبور کرده‌­اند.

مدیریت داوطلبان: ارزیابی به محض انتخاب داوطلبان متوقف نمی‌­شود؛ مدیریت داوطلبان شامل گام‌­های مهمی است که به شما کمک می­‌کند ریسک خود را مدیریت کنید. هدایت و آموزش به شما کمک خواهد کرد که اطمینان حاصل کنید داوطلبان از مرزهای وظایف‌­شان و تبعات عبور از آن مرزها آگاهی دارند. آموزش می­‌تواند ابزارها و راهکارهای بیشتری را برای مقابله با هر ریسکی که طی انجام وظیفه بوجود می‌­آید در اختیار آنها قرار دهد. گام نهایی در ارزیابی، پیگیری از افرادی است که داوطلبان با آنها کار می‌­کنند. برقراری تماس منظم با دریافت­‌کنندگان آسیب­‌پذیر کمک­‌ها یا خانواده‌­های آنها می‌­تواند در رفع هر گونه نگرانی موثر باشد. اجازه دهید داوطلبان بدانند که این پیگیری­‌ها یک بخش استاندارد از فرآیند است و به این ترتیب احساس نمی­‌کنند که استثنائا زیر نظر قرار گرفته‌­اند.

هدف شماره 2: ارزیابی همه شرح وظایف داوطلبان فعلی و اعمال فرآیند غربالگری در صورت لزوم:

اگر شما بدون فرآیند ارزیابی چندانی در حال فعالیت بوده‌­اید و حالا یک فرآیند ارزیابی کاملا جدید دارید، باید تصمیم بگیرید که چگونه با داوطلبانی که از قبل با شما همکاری کرده‌­اند، مواجه شوید. یک رویکرد این است که فرآیند جدید خود را مرحله به مرحله پیش ببرید. همه داوطلبان جدید باید هم‌­اکنون مشمول آن فرآیند شوند، اما داوطلبانی که در حال حاضر مشغول به کار هستند، طی یک سال آینده یا بیشتر در آن فرآیند قرار بگیرند. اما اگر واقعا احساس می­‌کنید آن دسته از داوطلبانی که در سازمان شما هم­‌اکنون مشغول فعالیت هستند نباید مشمول ارزیابی قرار بگیرند، به دقت توجه داشته باشید که چه کسانی از این فرآیند مستثنی می­‌شوند.

جمع­‌بندی

طبیعی است که مدیریت ریسک بخش جذاب مدیریت داوطلبان نیست! اما بسیار حساس است. تخصیص زمان برای تعریف شفاف و یکدست از مراحل ارزیابی به شما کمک خواهد کرد از افرادی که با آنها کار می­‌کنید، حفاظت کنید و از بحران­‌های آینده که به هیچ وجه جذاب نخواهند بود، پیشگیری کنید. زمانی که شما صرف بهبود این وضعیت می­‌کنید، بی­‌تردید بهترین زمانی است که صرف کرده‌­اید.

متن کامل این دستورالعمل‌ها را می‌­توانید در سایت www.volunteer.ca مشاهده کنید. این گزارش ادامه دارد. هر هفته با ما همراه شوید تا بهترین فعالیت­‌های مدیریت داوطلبان را با شما در میان گذاریم.

 

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن