همکاری موسسات نیکوکاری با یکدیگر برای اثربخشی بیشتر

تشویق موسسات نیکوکاری به همکاری با یکدیگر، در مواردی منجر به احساس عدم اطمینان در آنها می‌شود. گاهی لازم می‌شود موسسات نیکوکاری به شیوه­ شبه‌تجاری عمل کنند تا در شرایط بسیار سخت جمع‌­آوری کمک مالی دوام بیاورند و قابل درک است که رقابت بین آنها افزایش یابد. در نتیجه فکر مشارکت با موسسه مشابه می‌­تواند نگران‌کننده باشد و همچنین دغدغه‌های بسیاری درباره­ از دست دادن هویت موسسه نیکوکاری و در نهایت چیزی که آنها را منحصربه‌فرد می‌کند، گزارش شده است.

بر اساس گزارش charity times، اغلب، هنگام بحث در مورد همکاری موسسات نیکوکاری با یکدیگر، تصور مردم «یک گروه خیریه­ بزرگ» است. با این حال، لزوما این‌طور نبوده و این کار همیشه بهترین رویکرد نیست. در عوض، بسیاری تصمیم می‌گیرند که یک «کار مشترک» انجام دهند که به موجب آن دو یا چند موسسه نیکوکاری کاملا مجزا برای دستیابی به برخی اهداف مشترک توان خود را با هم ادغام می‌­کنند. این کار می‌­تواند به صورت غیررسمی باشد مانند اجرای یک رویداد سالانه مشترک با هم یا در انتهای دیگر طیف می‌­تواند ارائه مشترک خدمات باشد.

کار مشترک می­‌تواند یک روش مقرون‌به‌صرفه برای دستیابی به اثربخشی و افزایش مخاطبان باشد. به عنوان یک نظارت موثر، ارکان حاکمیتی سازمان می‌توانند تیم­‌های اجرایی خود را با این پرسش که چرا با موسسات دیگر همکاری نمی‌کنند، به چالش بکشند.

با به وجود آمدن فرصت‌ها، این سوال باید مطرح شود که آیا شرکای مناسب دیگری برای همکاری وجود دارد، به عنوان مثال در مورد رویدادهای مشترک، پروژه‌های تحقیقاتی یا درخواست‌های جذب سرمایه.

توانایی تقسیم هزینه­‌ها فرصت بزرگی برای موسسات است، اما کار به اینجا ختم نمی‌­شود. آنها می­‌توانند منابع و مهارت خود را نیز به اشتراک بگذارند. بسیاری از موسسات نیکوکاری ممکن است خدمات مشابهی ارائه دهند، اما برای گروه‌های سنی مختلف یا در مناطق جغرافیایی گوناگون – همکاری موسسات تعامل با مخاطبان جدید و حمایت از ذی‌نفعان بیشتر را به دنبال دارد.

گام برداشتن به سمت کار مشترک، کلیدی برای آینده­ هر موسسه نیکوکاری است؛ ارکان حاکمیتی سازمان به روشی متفاوت به برنامه‌­های استراتژیک فکر می‌­کنند و خود را به چالش می‌­کشند تا با ایجاد فرهنگ مورد نیاز، زمینه برای کار مشترک به وجود بیاید. با توجه به تجارب موجود در هدایت موسسات نیکوکاری، عوامل زیادی وجود دارد که باید لحاظ شود. پنج مورد از ملاحظات اصلی برای ارکان حاکمیتی سازمان عبارتند از:

1- نفع و ضرر موسسه و ذی‌نفعان آن در چیست؟

2- آیا همه­ شرکای ممکن در نظر گرفته شده‌­اند و آیا موسساتی که در حال صحبت با آنها هستیم سازگارند؟

3- ریسک‌های مهم مرتبط با عملیات، بعد مالی و اعتبار سازمان چه هستند؟

4- آیا ما تخصص لازم برای انجام چنین کاری را داریم یا نیاز به مشاوره­ تخصصی و بررسی دقیق است؟ شبکه‌های موسسات نیکوکاری می‌­توانند منبع بزرگی برای حمایت باشند.

5- کار مشترک را به عنوان پروژه­‌ای در نظر بگیرید که نیاز به مدیریت دارد. پروژه‌­ای که به یک برنامه ­ارتباطی، تعیین مقاطع کلیدی، فرایند بررسی و نظارت، بودجه و برنامه خروج نیاز دارد. مهم­ترین موانع کار مشترک موفق پیش از تفاوت­‌های فرهنگی و شخصیتی، فقدان ارتباطات و برنامه‌­ریزی برای پروژه است.

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن