نیروی داوطلب را بعد از رفتن فراموش نکنید

در هر سازمان یا موسسه نیکوکاری، داوطلبانی که قبلا با آنها همکاری داشته‏‌اید، می‌‏توانند بهترین نیروهای شما باشند. با آنها در ارتباط بمانید و در زمان بازگشت، آنها را با آغوشی باز بپذیرید. واکنش شما هنگامی که داوطلبان از شما جدا می‌‏شوند، چیست؟ آیا آنها را به سادگی فراموش کرده و حتی به پشت سرتان نگاهی هم نمی‏‌اندازید؟ یا اینکه از وجودشان قدردانی کرده، با آنها در ارتباط می‌‏مانید و برای برقراری این ارتباط تلاش می‏‌کنید؟

به گزارش وب‌سایت nonprofitworld، ارائه یک تجربه مثبت هنگام ترک کار، حفظ تماس و ترغیب داوطلبان به کار کردن مجدد با شما از مزایای پرشماری برخوردار است. گری تاکر در بخش «مزیت باتجربه‏‌ها» از مجله اِچ‏‌آر برخی از مزیت‌‏های این نیروی کار را توصیف کرده است:

خوبی‌‏ها به سرعت پخش می‏‌شوند: نیروی داوطلبی که رفتار مناسبی را در محل کار مشاهده کرده است، حکم یک تبلیغ کننده پرو پا قرص را برای شما دارد. داوطلبانی که زمان خوبی را با شما گذرانده و با رضایت کامل در ماموریت شما شرکت کرده‌‏اند، تجربه خود را با داوطلبان احتمالی در آینده به اشتراک می‌‏گذارند. آنها می‏‌توانند بهترین مسئول گزینش برای شما باشند.

کارآموزی بهینه‏‌سازی می‌‏شود: آشنا کردن داوطلبان قبلی با محیط کار، به زمان و منابع بسیار کمتری نسبت به کارآموزی داوطلبان جدید احتیاج دارد. لازم نیست که به داوطلبان قبلی درباره ماموریت خود توضیح دهید، آنها احتمالا سیاست‌‏ها و ارزش‌‏های کلیدی شما را به یاد دارند.

تعهد بیشتری به کار وجود دارد: داوطلبان قبلی مدت زمان بیشتری را با شما گذرانده و تعهد بیشتری نسبت به سایر افراد دارند. در واقع آنها می‌‏دانند برای چه کاری فرم داوطلبی را پر کرده، و ذهنیت «مرغ همسایه غاز است» را کنار گذاشته‌‏اند.

چطور داوطلبان قبلی و در حال جدا شدن را مدیریت کنیم؟

صادق و روراست باشید: این مسئله واضح است که همه داوطلبان قبلی شرایط پیوستن مجدد به شما را ندارند. در این صورت، شما باید با لحنی صادقانه و در عین حال دلگرم کننده با آنها رفتار کنید. شاید یک داوطلب قبلی گزینه مناسب برای نقش خدمات نباشد، اما همچنان می‌‏تواند نقش یک نیروی کمکی متعهد و سخاوتمند را بازی کند. وقتی که چنین فردی به شما مراجعه می‌‏کند، با آنها روراست و شفاف باشید. نگذارید تا داوطلبان مستعد به اجبار به شما بپیوندند و در ادامه به موانعی برای دستیابی به اهداف تبدیل شوند.

برنامه‏‌هایی را برای دانش‌‏آموخته‌‏ها برگزار کنید: راه‏‌های کم‌‏هزینه‌‏ای را در نظر بگیرید تا نشان دهید داوطلبان قبلی همچنان برای شما اهمیت دارند. مشخصات آنها را برای ارسال پیام جمع‌‏آوری کنید. آنها را به تعطیلات دعوت کنید. از یک فهرست تماس برای برقراری ارتباط استفاده کنید. داوطلبان باتجربه می‏‌توانند از حوزه اجتماعی و سازمانی خود برای پشتیبانی از ماموریت شما استفاده کنند.

با داوطلبانی که بازمی‏‌گردند چطور رفتار کنیم؟

امنیت را فراموش نکنید: شاید داوطلبان قبلی از نکات ایمنی کار با شما آگاه باشند، اما اهمیت ماموریت شما و سلامتی همگی در سازمان به این معناست که باید زمانی را به تکرار نکات قبلی اختصاص دهید. ارزش مهارت‏‌های داوطلبان قبلی را به رسمیت بشناسید، و درباره تغییرات جدید و دلایل مربوطه به آنها توضیح دهید.

روی مهارت‌‏های تکراری تمرکز نکنید: داوطلبان بومرنگی (کسانی که برای کسب تجربه از سازمان شما جدا شده و دوباره برمی‌‏گردند) طرز فکر و مهارت‌‏های تازه‏‌ای را کسب کرده‏‌اند. از تجربه آنها پس از ترک سازمان غیرانتفاعی خود استفاده کنید، و در زمان تقسیم وظایف مهارت‏‌های جدیدشان را در نظر داشته باشید.

سوال کنید و داستان‌‏ها را بشنوید: از داوطلبان قبلی بپرسید که چرا به جای دنبال کردن فرصت‏‌های کار داوطلبانه دیگر، دوباره به سازمان غیرانتفاعی شما بازگشته‌‏اند. طی یک رویداد در شبکه‏‌های اجتماعی از آنها بخواهید تا داستان خود را برای داوطلبان کنونی و قبلی تعریف کنند. آنها می‌‏توانند با ایفای نقش سرگروه در کارآموزی و نظارت بر داوطلبان دیگر به شما کمک کنند. هنگامی که در ماموریت خود از مزایای داوطلبان قبلی بهره‏‌مند شوید، یک چرخه کامل را طی کرده‏‌اید. هر از چند گاهی از یک فهرست تماس برای برقراری ارتباط استفاده کنید.

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن