معنادار کردن فرصت‌های داوطلبانه

در سال‌­های اخیر، فعالیت‌­های داوطلبانه راکد بوده‌­اند یا روند نزولی داشته‌­اند. اما این روند در شرکت‌­ها صعودی بوده است. در حقیقت، مرخصی‌­های با حقوق برای امور داوطلبانه یکی از مزایا برای کارمندان است که در سال‌­های اخیر به‌طور چشمگیری افزایش یافته است. بر اساس آماری که توسط «جامعه مدیریت منابع انسانی» اعلام شده است، 47 درصد از شرکت­‌های آمریکایی در سال 2018 برنامه‌­های داوطلبانه جمعی ارائه کردند، در حالی که این آمار در سال 2014 حدود 40 درصد بوده است که نشان‌­دهنده رشد این برنامه­‌ها است. این درصد برای شرکت­‌های بزرگ بیشتر بوده است. مدیرعامل‌­های شرکت­‌های بزرگ که یک ائتلاف جهانی چند میلیارد دلاری را تشکیل داده‌­اند، گزارش کرده­‌اند که 66 درصد از شرکت‌­های عضو این ائتلاف در سال 2019 مرخصی­‌های با حقوق برای برنامه­‌های داوطلبانه ارائه کرده‌­اند، در حالی که در سال 2016 این رقم 56 درصد بوده است.

به گزارش هاروارد بیزینس ری­وی­یو (Harvard Business Review)، مشخص نیست که با بهتر شدن وضعیت رکود جهانی و دوران پساکرونا این روند ادامه خواهد یافت یا خیر. اما به نظر می­‌رسد وقوع بعضی از بحرا‌ن‌­ها افراد را به نیازهای اجتماعی حساس­‌تر می‌­کند.

بسیاری از مطالعات نشان داده است که برنامه‌­های داوطلبانه باعث افزایش بهره‌­وری، مشارکت بیشتر کارمندان و بهبود روند استخدام و حفظ کارکنان می‌­شود. همچنین تحقیقات فواید برنامه‌­های داوطلبانه بر سلامت افراد و حس هدفمندی آنها را مورد تایید قرار داده است. البته این نکته مورد تاکید قرار گرفته است که شرکت­‌ها باید این برنامه­‌های خود را بر پایه معیارهایی همچون اندازه شرکت، انتظارات دریافت‌­کنندگان خدمات و سرمایه­‌گذاران و استانداردها و ویژگی‌­های فرهنگی تنظیم کنند.

در این مطلب سعی بر این است تا در خصوص بهترین روش‌­ها و به‌کارگیری برنامه­‌هایی مفید برای مقابله با مشکلات مشترکی که شرکت­‌ها با آنها مواجه می‌­شوند، توضیح داده شود.

سه مشکلی که معمولا شرکت­‌ها در اجرای برنامه­‌های داوطلبانه با آنها مواجه می‌­شوند عبارتند از:

1-کپی کردن از دیگران: هنگام انتخاب برنامه‌­های داوطلبانه اغلب مدیران برنامه‌­هایی را که قبلا توسط دیگر شرکت‌­های موفق به آنها پرداخته شده است را برمی‌­گزینند. انتخاب برنامه‌­های دیگر شرکت­‌ها ممکن است با اهداف و ماموریت آنها هم‌راستا نباشد به همان اندازه تاثیرگذار و مفید واقع نشود.

2-اولویت دادن به سلیقه مدیران: بیشتر مواقع مدیران برنامه­‌های داوطلبانه را بر اساس علایق شخصی خود انتخاب می­‌کنند. اما ممکن است موضوعاتی که برای مدیران مهم هستند، لزوما برای کارمندان به همان اندازه اهمیت نداشته باشند. یافته­‌ها حاکی از آن هستند که برنامه­‌های داوطلبانه‌­ای که بر اساس سلیقه مدیران انتخاب می‌­شوند، توسط کارمندان به خوبی پذیرفته نمی‌­شوند و مورد حمایت قرار نمی‌­گیرند.

3-اجباری کردن مشارکت داوطلبانه برای کارمندان: بعد از آنکه برنامه‌­های داوطلبانه شکل می­‌گیرند، شرکت‌­ها اغلب مجبور می­‌شوند تا آنجا که می‌­توانند افراد بیشتری را درگیر کنند. متاسفانه این موضوع باعث می­‌شود که کارمندان را برای داوطلب شدن تحت فشار بگذارند و به نوعی برنامه داوطلبانه را اجباری کنند. اگر افراد احساس کنند که در صورت مشارکت در یک کار پاداش می‌­گیرند و در غیر اینصورت تنبیه می‌­شوند، انگیزه ذاتی و رضایت از آن فعالیت را از دست می‌­دهند.

بهترین راهکارهای مقابله با بروز مشکلات

اگرچه شرکت­‌ها ­باید از تحت فشار قرار دادن کارمندان برای داوطلب شدن پرهیز کنند، اما می‌­توانند برای ترغیب آنها به مشارکت اقداماتی انجام دهند.

اولویت دادن به امور معنادار: بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است، تجربیات فعالیت­‌های داوطلبانه ­باید معنادار باشد تا بتواند برای کارمندان به‌طور طبیعی جذاب شوند. مثلا وقتی بدانید که هوا در حال سرد شدن است و کمک مالی شما صرف خرید پتو برای افراد بی­‌خانمان یا کودکانی خواهد شد که در فصل سرما به پتو نیاز دارند، کمک شما معنای بهتری پیدا می‌­کند و بیشتر احساس رضایت می‌­کنید.

حال سوال این است که چگونه شرکت­‌ها می‌­توانند مطمئن شوند فرصت­‌های داوطلبانه‌­ای که در اختیار کارمندان خود قرار داده‌­اند معنادار است؟ افراد معنا را به سه طریق از موقعیت‌­های گوناگون دریافت می‌­کنند: یک، وقتی هدف و ارزش کاری که انجام می‌­دهند را می‌­بینند؛ دو، وقتی احساس فایده‌­بخشی و اثرگذاری می‌­کنند و سه، وقتی احساس می­‌کنند که ارزشمند هستند. بهترین برنامه­‌های داوطلبانه تلفیقی از این سه احساس را ارائه می‌­کنند. در برنامه­‌هایی که خوب طراحی شده‌­اند راه‌­هایی یافت می‌­شوند که حتی فعالیت­‌های پیش‌­پا افتاده را دارای معنا و مفهوم می‌­کنند.

ایجاد تعادل میان اشتیاق کارمندان

مدیران هنگام تصمیم برای انتخاب بین یک برنامه داوطلبانه یا یک رویکرد آزاد با چالش مواجه می­‌شوند. منافع کارکنان و حس معنادار بودن کارها برای آنها وقتی به حداکثر می‌­رسد که خودشان انتخاب‌­ها را انجام دهند و بر پروژه‌­هایی تمرکز کنند که به شخصه به آنها علاقمند هستند. اما این احتمال بیشتر است که برنامه­‌های منظم و دارای ساختار تعامل بین کارکنان را افزایش دهد و موجب به اشتراک گذاشتن تجربیات آنها شود، در چنین حالتی اخلاقیات و کار تیمی بهبود می‌­یابد.

یافته‌­ها نشان می­‌دهد که شفافیت و ارتباطات نقش کلیدی ایفا می‌­کنند: رهبران ارشد باید هرگونه ابهام را برطرف کنند و این موضوع تایید می‌­کند که برنامه داوطلبانه بخشی از استراتژی یک کسب و کار است که پایه و اساس یک شرکت و همه کارکنان از آن بهره‌­مند می‌­شود.

مشارکت سایر ذینفعان

روش دیگر برای افزایش تاثیرگذاری برنامه‌­های داوطلبانه، گسترش مرزهای آنها به فراتر از مشارکت معمول و سنتی کارکنان است. شرکت­‌هایی که دریافت‌­کنندگان خدماتشان، تامین‌­کنندگانشان، کارکنان بازنشسته­‌شان و حتی اعضای هیات مدیره‌­شان را در برنامه‌­های داوطلبانه خود مشارکت می‌­دهند، از مزیت تعداد بیشتر متخصصان و مشارکت گروهی غیرمنتظره اما مفید از ذینفعان برخوردار می‌­شوند.

با پرورش بهره‌­وری کارکنان، بهبود مشارکت آنها و تعمیق ارتباطات یک شرکت با جامعه‌­ای که به آن خدمت می­‌کند، برنامه داوطلبانه شرکت‌ها می‌­تواند ارزش‌­هایی اساسی برای شرکت­‌ها به ارمغان بیاورد. دستیابی به چنین پاداش گرانبهایی نیازمند برنامه‌­ریزی و ملاحظاتی خردمندانه است. شرکت‌­ها باید از مسیرهای آسان برای برنامه­‌های داوطلبانه‌­شان اجتناب کنند، مسیرهایی همچون تقلید از دیگران، تمرکز بر پروژه‌­های باب میل مدیران و مجبور ساختن کارکنان به مشارکت. در عوض آنها باید موقعیت و توانمندی­‌های خاص شرکت خود را در نظر بگیرند، بر علاقمندی­‌ها و مشارکت کارکنان سرمایه‌­گذاری کنند تا بتوانند معنادارترین فرصت­‌های داوطلبانه ممکن را عینیت ببخشند.

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن