نقش فناوری در امور خیریه

در شرایطی که همه­‌گیری کووید-19 کل سال جاری را تحت‌­الشعاع قرار داده است، تحول فناوری و دیجیتال در عرصه خیریه‌­ها موضوعی است که نباید از نظر دور داشت، زیرا این موضوعی است که خیریه‌­ها سال­‌ها به دنبال آن بوده‌­اند.

نقش فناوری در امور خیریه

بنیاد کمک­‌های نیکوکارانه (CAF) به تازگی پنجمین نسخه از گزارش چشم‌­انداز خیریه (چریتی لندسکیپ ریپورت) را منتشر کرده است. در این گزارش نظرات رهبران خیریه‌ها در مورد چالش­‌های اساسی آنها بازگو می‌­شود. در شرایطی که همه‌­گیری کووید-19 کل سال جاری را تحت‌­الشعاع قرار داده است، تحول فناوری و دیجیتال در عرصه خیریه‌­ها موضوعی است که نباید از نظر دور داشت، زیرا این موضوعی است که خیریه‌­ها سال­‌ها به دنبال آن بوده‌­اند.

بنیاد کمک­‌های نیکوکارانه (CAF) سال‌­ها است که در مورد موسسات خیریه تحقیقات انجام می­‌دهد. دراین ایام که اوضاع بی‌­سابقه بحران کووید-19 گریبان‌­گیر کسب و کارها شده است، این بنیاد نیز از تاریخ 17 مارس به تناوب نظرسنجی‌­های متفاوتی در مورد موسسات خیریه انجام داده است که به اطلاع‌­رسانی در این بخش کمک شایانی می-­‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌­رسانی cafonline، پاندمی سازمان‌­ها را بر آن داشته است که از فناوری­‌های دیجیتال بهره ببرند، راهکاری که البته با خود نیز چالش‌­هایی به همراه داشته است. اما این موضوع همچنین فرصت‌­هایی برای ارائه را­هکار-های جدید جهت انجام ماموریت­‌ها در اختیار سازمان­‌ها قرار داده است. با این حال، هنگامی که به استفاده از فناوری برای آینده در این حوزه نگاه می‌­شود، تصویر بسیار متناقضی دیده می‌­شود.

جمع­‌آوری کمک‌­های مالی به صورت دیجیتال

کمتر از یک پنجم سازمان‌­ها (حدود 18 درصد) بر این باورند که در مورد جمع‌­آوری کمک­‌های مالی به صورت آنلاین اطلاعات کافی دارند. با این حال، این موضوع بیانگر آن است که به طور کلی در بخش نیکوکاری تصویر متناقضی از جمع‌­آوری کمک­‌های مالی به صورت آنلاین وجود دارد. در نظرسنجی که از رهبران خیریه‌­ها انجام شد، حدود یک سوم (34 درصد) آنها موافق بودند که جمع­‌آوری کمک­‌های آنلاین رو به افزایش است، در حالی که یک سوم دیگر (33 درصد) با این موضوع مخالف بودند.

این نظرسنجی، یافته­‌های نظرسنجی قبلی که توسط CAF انجام شده بود را مورد تایید قرار می‌­دهد. در نظرسنجی قبلی تقریبا یک چهارم سازمان‌­های خیریه‌ (23 درصد) اعلام کرده بودند که قادر به دریافت کمک­‌ها به صورت دیجیتالی نیستند. این نتایج همچنین یافته­‌های گزارش 2020 چریتی دیجیتال اسکیلز ریپورت (مهارت‌­های دیجیتالی سازمان­‌های خیریه)، را منعکس می­‌کند که در آن جمع‌­آوری کمک­‌ها به صورت دیجیتالی به عنوان یکی از ضعیف­‌ترین مهارت­‌های موسسات خیریه نشان داده شده است. اگر دوره همه‌­گیری طولانی شود منجر به تغییر در روش‌­های جمع‌­آوری کمک­‌ها به صورت غیرنقدی و آنلاین خواهد شد و موسسات خیریه‌­ای که مهارت‌­های لازم برای جمع‌آوری کمک‌­ها به صورت آنلاین را نداشته باشند، ادامه بقا برای‌شان به مراتب دشوارتر خواهد شد.

 تحول گسترده‌­تر خدمات و چالش­‌های ناشی از آن

بسیاری از موسسات خیریه در واکنش به پاندمی در حال تغییر روندها و تشکیلات سازمانی خود هستند، گرچه که این موضوع برای بعضی از آنها بیشتر از سایرین چالش برانگیز بوده است. هنگامی که در اوایل سال جاری از موسسات خیریه در مورد چگونگی سازگاری آنها با این بحران پرسیده شده بود، دو پنجم (39 درصد) پاسخ داده بودند که یک روش جایگزین یا ابتکاری دیگر برای ارائه خدمات پیدا کرده‌­اند. یک چهارم (25 درصد) از آنها گزارش داده بودند که راه‌­های جدیدی برای دستیابی به ذینفعان خود یافته بودند و عمدتا نیز برای برقراری ارتباط با آنها بر فناوری تکیه کرده بودند. اما گزارش چریتی دیجیتال اسکیلز نشان می­‌دهد موسسات خیریه‌­ای که باور دارند در ارائه خدمات به صورت دیجیتال نسبت به افراد ضعیف منصفانه رفتار کرده‌­اند افزایش یافته است. با شروع گذار از دوران بحران پاندمی، بسیاری از موسسات خیریه با این پرسش روبه‌رو خواهند شد که چگونه میان حفظ روش­‌های جدید برای کار یا بازگشت به آنچه قبلا انجام می‌­شده است، تعادل ایجاد کنند.

کووید-19 شکاف دیجیتال در جامعه را عمیق‌­تر کرده و ماهیت بسیاری از چالش­‌های پیش روی ما را تغییر داده است؛ همچنین چالش‌­های کاملا جدیدی را ایجاد کرده است. همه خدماتی که به صورت دیجیتال ارائه می­‌شوند، مناسب نیستند و می­‌توان نمونه‌­هایی را برشمرد که در واقع کیفیت خدمات ارائه شده را کاهش داده‌­اند یا حتی باعث حذف آنها شده‌­اند. همچنین این خطر وجود دارد که وابستگی موسسات خیریه به پلتفرم‌­ها افزایش یابد، زیرا که همه افراد به طور روزافزون در حال وابسته شدن به زیرساخت­‌های دیجیتالی هستند که تحت مالکیت و مدیریت شرکت­‌های فناوری است و موسسات خیریه و حامیان آنها ممکن است نفوذ کمی در آنها داشته باشند. این موضوع به تازگی در«مجله الاینس» نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

چه کاری می­‌توان انجام داد؟

حرکت به سمت دیجیتال شدن در بخش نیکوکاری و جامعه مدنی به یک محیط پشتیبانی احتیاج دارد، زیرا اکثر سازمان‌­ها منابع لازم برای ایجاد تغییرات را ندارند. تعدادی از تامین‌­کنندگان سرمایه و سایر گروه­‌های ذینفع قبلا در این زمینه کارهای خوبی انجام داده‌­اند، اما برای تسریع این روند افراد بیشتری باید به آنها بپیوندند.

موسسات خیریه نیاز به سرمایه‌­گذاری منابع و ایجاد تغییرات دیجیتال به عنوان یک اولویت برای ارتقای سطح پویایی خود هستند. اما لازم است برای خیریه‌­هایی که خود را درگیر فناوری کرده‌­اند، از سوی دولت، خیرین بزرگ و بخش خصوصی پشتیبانی و حمایت ارایه شود.

دولت­‌ها می­‌توانند به شناسایی در زمینه تاثیر فناوری بر جامعه مدنی کمک کنند و بودجه بیشتر در اختیار موسسات خیریه قرار دهند تا به آنها کمک کنند با تغییرات فناوری سازگار شوند. سیاست­گذاران همچنین می‌­توانند اطمینان حاصل کنند که سازمان‌­های جامعه مدنی در بحث‌­های مرتبط با توسعه و تاثیر فناوری‌­های جدید مشارکت داشته باشند و در صورت لزوم از آنها حمایت شود. آنها می­‌توانند چشم‌­انداز خوبی از مردم و جوامعی که خدمت­‌رسانی می‌­کنند، ارائه کنند.

خیرین می‌­توانند از انجمن‌­ها و زیرساخت‌­هایی که همکاری و به‌­اشتراک‌­گذاری دانش را امکان‌­پذیر می­‌کنند، حمایت کنند و به موسسات خیریه زمان و فضا اختصاص داده شود تا بتوانند در مورد اثرات فناوری بیشتر بیاندیشند. آنها همچنین می‌­توانند، با تامین بودجه و مشارکت با بخش خصوصی که موسسات خیریه را قادر می‌­سازد نظرات و دیدگاه خود را ارائه کنند، در توسعه فناوری‌­های جدید، همچنین جذب آنها در جامعه مدنی نقش‌­آفرینی کنند.

در ضمن، شرکت­‌های فناوری می­‌توانند با متخصصان جامعه مدنی همکاری کنند تا کشف کنند که چگونه می­‌توان بهتر فناوری­‌های جدید را راه‌­اندازی کرد و از آن­ها استفاده کرد تا در فاز احیا به جامعه منفعت برسانند.

تلفیقی از راهکارهای دولت و بخش نیکوکاری، برنامه‌­های تامین مالی (به ویژه برای موسسات خیریه کوچکتر)، ارائه‌­دهندگان خدمات تخصصی با تمرکز بر جامعه مدنی، همکاری و مشارکت با کسب و کارها به همراه عزم راسخ دولت و جامعه مدنی برای گذار به سمت دیجیتالی شدن می­‌توانند منشا تحول در این بخش باشند. همه اینها همزمان خواهد بود با ابتکارات مربوط به دوره کووید که شکل­‌گیری آن از پیش آغاز شده است.

کارگاه پرسش و پاسخ: حاکمیت سازمانی در موسسه‌های نیکوکاری

مدرس: آراسب احمدیان
زمان: دوشنبه ۷ آبان، ساعت ۱۵ الی ۱۷، آنلاین

ثبت‌نام رایگان

بر اساس استاندارد افرا، موسسه‌ نیکوکاری یا سازمان مردم‌نهاد خود را به‌صورت رایگان مورد سنجش قرار دهید و یک گزارش مدیریتی دریافت کنید.