آینده نیکوکاری و درس‌هایی از پاندمی

بحران درازمدتی که براثر پاندمی به وجود آمد منجر به تغییرات عمده‌­ای در سراسر جوامع شده است. اگر نحوه تعامل افراد با یکدیگر، با موسسات و سازمان­‌ها به‌طور دائمی تغییر یابد، می­‌تواند منجر به تغییرات پایدارتری در خیلی از بخش‌­ها شود.

به گزارش وب­‌سایت بنیاد کمک‌های خیرخواهانه (CAF)، محرک‌­های بلندمدت کلانی همچون محرک­‌های اقتصادی، فرهنگی، فناوری، نظارتی، همچنین تغییرات بزرگ اجتماعی و جهانی بر چشم‌­انداز نیکوکاری تاثیر دارند. در حالی که نگاه به آینده بیش از هر زمان دیگری دشوار شده است، بسیار حیاتی است که سعی شود روندهای اصلی شناسایی و درک شوند؛ همچنین در مورد سناریوهای احتمالی آینده فکر شود.

پرداخت آنلاین

با شروع پاندمی تراکنش­‌های مالی بیش از پیش به‌صورت آنلاین انجام می‌­شوند. برای نمونه، بررسی‌­های انجام شده در انگلستان نشان می‌­دهند که با شروع نخستین قرنطینه، فروش اینترنتی از 19درصد در ماه فوریه به بیش از 30 درصد در ماه می 2020 افزایش یافت. اما در ماه اوت 2020 پس از بازگشایی مغازه­‌ها، فروش اینترنتی به 26 درصد کاهش پیدا کرد و با انجام قرنطینه‌­های بعدی استقبال از فروش اینترنتی دوباره افزایش یافت.

این بحران ضربه شدیدی به بخش نیکوکاری وارد کرده است، زیرا باعث شد بسیاری از فعالیت‌­های مهم این بخش از جمله آموزش، جمع­‌آوری کمک‌­های مالی و ارائه خدمات که به‌­طور سنتی و حضوری انجام می­‌شد، یک‌شبه تعطیل شوند، ولی در عین حال نیاز به خدمات آنها متوقف نشد و در اکثر موارد نیز با افزایش مواجه شد.

شواهد نشان می­‌دهد اگرچه در دوران پاندمی جمع‌­آوری کمک­‌های مالی به‌صورت حضوری کاهش چشمگیری داشته، اما کمک به این سازمان‌­ها بیش از هر زمان دیگری به‌صورت آنلاین انجام شده است. رشد پرداخت و کمک­‌های آنلاین به بخش نیکوکاری به خاطر گسترش پلتفرم­‌ها و اپلیکیشن‌­هایی است که افراد را قادر می‌­سازند که بتوانند اهداف و ماموریت‌­های این موسسات و سازمان­‌ها را مورد حمایت قرار دهند. به نظر می‌­رسد یکی از اثرات چرخش اجباری به سمت دیجیتال شدن که همه باید آن‌را به کار می­‌گرفتند، در طول پاندمی رخ داده و باعث تسریع این روند شده است.

در حالی که هنوز باید منتظر بود و دید که آیا این تغییر رفتار در دنیای نیکوکاری پس از پاندمی دائمی می­‌شود یا خیر، ­باید به این واقعیت نیز اشاره کرد که توانایی موسسات نیکوکاری در جمع‌­آوری و پردازش کمک‌های آنلاین بیش از پیش اهمیت دارد.

تسریع در روند بکارگیری برنامه‌­های آنلاین

موسسات نیکوکاری به تغییرات پیرامون خود واکنش نشان داده‌­اند و شروع به بکارگیری روش‌­های عملیاتی مختص به خود کرده‌­اند تا توانایی‌­هایشان را برای درخواست و دریافت کمک­‌های آنلاین افزایش دهند. نتیجه تحقیقات انجام شده در انگلستان نشان می­‌دهد که از هر پنج موسسه نیکوکاری، یکی از آنها برنامه­‌های خود برای جمع‌­آوری کمک­‌های مالی به‌صورت آنلاین را تسریع کرده است.

با این حال، به نظر می‌­رسد که شواهد نگران­‌کننده‌­ای از کوتاهی در بکارگیری ابزار دیجیتال در بعضی از بخش‌­ها وجود دارد. یافته‌­ها نشان می‌­دهند یکی از هر 10 موسسه نیکوکاری اعلام کرده‌­اند که توانایی تهیه تکنولوژی لازم برای سازگاری با وضعیت جدید برای جمع‌­آوری کمک­‌های مالی را ندارند.

براساس تحقیقاتی که در اواخر سال 2020 انجام شد، از موسسات نیکوکاری سوال شده که آیا پاندمی حرکت به سمت جمع‌­آوری کمک‌­ها به‌صورت آنلاین را تسریع کرده است؟ 53 درصد از آنها اعلام کردند که نیاز است رویکرد جمع‌­آوری کمک­‌های مالی تغییر کند و آنلاین شود، 46 درصد اظهار داشتند که به احتمال زیاد نیکوکاران از روش پرداخت آنلاین استقبال می­‌کنند و 47 درصد گفتند که روش­‌های جمع‌­آوری کمک‌­های مالی خود را قبلا تغییر داده­ بودند. اما زمانی که از آنها پرسیده شد آیا هم‌­اکنون از روش­‌های آنلاین جمع­‌آوری کمک­‌های مالی استفاده می‌­کنند، 62 درصد از پاسخ‌­ها منفی بود.

یافته‌­ها نشان می‌­دهد گرچه که حدود سه چهارم (77 درصد) از رهبران موسسات نیکوکاری به استفاده از تکنولوژی باور دارند، اما فقط یک پنجم (18 درصد) از آنها اذعان داشتند که می‌­دانند چطور جمع‌­آوری کمک­‌های مالی به‌صورت آنلاین را به‌طور موثر مدیریت کنند.

چشم­‌انداز وسیع‌­تر

ممکن است فقط روش­‌های کمک نباشند که تغییر می‌­کنند. به‌عنوان نمونه آیا مفهوم اینکه چه چیزی کمک نیکوکارانه محسوب می‌­شود هم در حال تغییر است؟ نشانه‌­هایی وجود دارد که بله ممکن است. بسیاری از آنها مربوط به روندهایی است که از قبل وجود داشته‌­اند، اما با شیوع بحران کووید-19 تسریع شده‌­اند.  به‌عنوان مثال، افزایش گروه‌­های کمک­‌های متقابل در دوران پاندمی حاکی از رشد تمایل افراد برای مشارکت بیشتر است. به نظر می‌­رسد که نقش شبکه­‌های اینترنتی که در جنبش‌­های اجتماعی در سال­‌های اخیر بسیار پر رنگ بوده‌­اند نیز در دوران پاندمی پررنگ‌­تر شده‌­اند.

ارتباط با موسسات نیکوکاری و حمایت از اهداف آنها

اعتماد به موسسات نیکوکاری افزایش یافته است. دلایل بالقوه زیادی برای این موضوع وجود دارد که ممکن است این اعتماد به خاطر پاندمی باشد. در سال گذشته میلادی موسسات نیکوکاری از پوشش رسانه­‌ای بهتری برخوردار شدند، به‌­خصوص آن دسته از موسساتی که برای کمک به افراد متاثر از پاندمی در خط مقدم کمک‌­رسانی قرار داشتند.

تغییرات در محبوب­‌ترین حوزه‌­ها

از افراد پرسیده شده است که آیا پاندمی بر کمک­‌های نیکوکارانه آنها تاثیری داشته است و باعث ایجاد تغییر در آن شده است یا خیر. کمی بیش از یک دهم (11 درصد) از آنها اظهار داشتند که به دلیل کووید-19 به یک جای جدید کمک کرده‌­اند، حدود یک ششم (17 درصد) هم اعلام کردند به موسسات نیکوکاری که از سرویس سلامت همگانی حمایت می­‌کنند کمک مالی کرده‌­اند. یافته‌­ها همچنین نشان می­‌دهد که با شیوع موج نخست پاندمی در سال 2020 کمک به بیمارستان‌­ها و آسایشگاه‌­ها افزایش یافت که در سال 2019 رتبه چهارم محبوبیت را داشتند.

در حالی که داده‌­ها حاکی از آن است کمک­‌های نیکوکاران افزایش قابل توجه‌­ای یافته است و در نیمه اول سال 2020 نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن بیشتر بوده است، تغییر در رفتارهای نیکوکاری می‌­توانسته برای موسسات بار مالی داشته باشد، به همین خاطر نتوانسته‌­اند از تداوم این سخاوت بهره­‌مند شوند. اما باید دید که آیا این تحولات موقتی هستند یا به مرور زمان ماندگار خواهند شد.

چشم­‌انداز کوتاه‌مدت و میان‌مدت

در حالی که به‌تدریج پاندمی با واکسینه کردن مردم در سراسر دنیا در حال کنترل است، دو عامل عمده، شکل‌­گیری روند نیکوکاری را تحت تاثیر قرار می‌­دهند: ابعاد و ماهیت رکود اقتصادی احتمالی و پاسخ به آن از سوی افراد و دولت‌ها.

حال این پرسش مطرح است که آیا سناریوی پس از سال 2008 اتفاق می‌­افتد که در آن نیکوکاری به سرعت احیا شد، یا اینکه تاثیر اجتماعی و اقتصادی کووید-19 شدیدتر خواهد بود تا جایی که چشم‌­انداز نیکوکاری را دگرگون خواهد کرد. پاسخ به این پرسش به ماهیت بهبود و نحوه مدیریت آن توسط دولت‌ها با توجه به شدت بحران بستگی دارد.

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن