دلایل جدا شدن داوطلب ها

جدا شدن داوطلب از سازمان‌های نیکوکاری و موسسه‌های مردم نهاد، یکی از اتفاقات ناخوشایند و تلخ برای آن‌ها است. چرا که ذات کار در سازمان نیکوکاری و سمن یا همان NGO، داوطلبانه است و افراد داوطلب کارها را پیش می برند. حال تصور کنید که داوطلب بنا به دلایل مختلف بخواهد جدا شود. با این مقاله از افرا همراه باشید تا عمده دلایل جدا شدن داوطلب از سازمان را بررسی کنیم.

پیش از این در مطلب 9 استراتژی حفظ داوطلب در موسسه‌های غیرانتفاعی در مورد دلایل و چگونگی حفظ داوطلب صحبت کردیم. حالا می خواهیم ببینیم چه کارها و اقداماتی ممکن است باعث جدایی داوطلب از سازمان غیرانتفاعی و ngo شود.

این مقاله را می‌توانید به صورت صوتی نیز بشنوید:

برای بررسی دقیق این موضوع، بهتر است در اولین گام این مورد را بررسی کنیم که چه چیزهایی باعث خداحافظی داوطلب و جدا شدن داوطلب از موسسه می‌شود؟ در واقع درک چرایی خداحافظی داوطلب بسیار مهم است. بعد از شناسایی و حل دلایل اصلی این مشکل، می‌توان برای حفظ داوطلب و در ادامه برای بهبود میزان جذب داوطلب اقدام کرد.

دلایل جدا شدن داوطلب ها
دلایل جدا شدن داوطلب

5 دلیل جدایی نیروی داوطلب

حالا ببینیم که چه دلایلی ممکن است باعث خداحافظی داوطلب و جدا شدن نیروی داوطلب از یک موسسه مردم نهاد و سازمان غیرانتفاعی شود. داوطلب‌ها معمولاً به این دلایل از سازمان مردم نهاد و موسسه خیریه خداحافظی می‌کنند:

1. احساس فرسودگی و خستگی

اگر به داوطلبان خود کارهای زیاد و طولانی و سنگین بدون استراحت بدهید، اولین حس آن‌ها احساس خستگی زیاد خواهد بود. چنانچه شیفت‌های آخر شب و سپس شیفت‌های اول صبح برای آنها در نظر بگیرید یا آنها را برای ساعت‌های طولانی بدون استراحت به‌کار گیرید به آنها فشار وارد می‌شود. با چینش مناسب جدول زمانی فعالیت‌ها، از بروز فرسودگی در بین آن‌ها پیشگیری کنید. بالاخص مواظب باشد داوطلبانی را که به‌لحاظ فیزیکی خسته شده‌اند یا وظایف یدی سنگینی دارند بیش از حد در جدول برنامه‌ریزی کارها نگنجانید.

2. جا خوردن به‌دلیل تغییر سیاست‌گذاری‌ها

تغییر ناگهانی رویکرد و سیاست‌گذاری باعث می‌شود داوطلبان سردرگم شوند و خود را جدا از موسسه و سازمان ببینند. بهتر است کاملا شفاف و صادقانه، سیاست‌گذاری‌های سازمان خود را به‌صورت آنلاین منتشر کنید تا داوطلبان هنگام ثبت‌نام بفهمند اوضاع از چه قرار است. همچنین لازم است که هر گونه تغییر در سیاست‌گذاری را به داوطلب‌های فعلی خود اعلام کنید. حتی بهتر است با انتشار پرسشنامه‌های آنلاین و درخواست بازخورد، از بهترین داوطلبان خود برای شرکت در فرآیند تصمیم‌گیریِ سیاست‌گذاری‌های جدید دعوت به‌عمل آوریم.

3. احساس بی‌توجهی

اگر داوطلب احساس کند که به او بی‌توجهی شده و نظرات یا حتی حضورش نادیده گرفته می‌شود، ممکن است با دلی پر از موسسه یا سازمان جدا شود. بهتر است با گوش دادن به بازخورد داوطلب‌ها، نشان دهیم سازمان به نگرانی‌های آن‌ها اهمیت می‌دهد که همین مسئله به ایجاد فضایی مثبت می‌انجامد. می‌توانید یک فرم آنلاین برای داوطلبان تهیه کنید تا نگرانی‌ها و سوال‌های خود را بپرسند، نظر بدهند و بتوانید از آنها مشورت بگیرید. یکی از کارمندان مسئول این شود که در اسرع وقت به سوال‌ها پاسخ دهد.

4. احساس می‌کنند از آنها قدردانی نمی‌شود

داوطلبی که وقت و انرژی خود را بدون چشم‌داشت هزینه برای ما می‌گذارد، می‌تواند زود خسته شده و کار را ترک کند. بنابراین باید قدردانی از داوطلب را در تمامی مراحل مدیریت داوطلب بگنجانیم. با اهدای هدایا یا نامۀ تشکر دست‌نویس، فرآیند استخدام داوطلبان را جشن بگیریم. بعد از اینکه داوطلب جدید اضافه شد و بعد از اتمام شیفت برایش یادداشت تشکر بگذاریم.

5. داشتن جداول زمانی شلوغ

باید مراقب برنامه زمانی داوطلب هایی که مشغله‌های زیاد شخصی و کاری دارند باشیم. مسلم است دست بردن در جداول زمانی داوطلبان خارج از کنترل سازمان است، اما مراحلی هست که بر آن اساس بهتر می‌توانید با داوطلبان پرمشغله مدارا کنید.  برای نمونه، می‌توانید آخر هفته فرصت‌های بیشتری در اختیارشان قرار دهید یا کارهای کوچکی را به آنها محول کنید که یک الی دو ساعت بیشتر طول نمی‌کشد.

صحبت با داوطلب های جدا شده

یک کار مفیدی که می‌توان انجام داد، این است که برای آن دسته داوطلب‌هایی که از سازمان خداحافظی کرده‌اند، یک پرسشنامه ارسال کنیم. پرسشنامه‌ای که به وسیله آن بهتر بتوانیم دلایل عمدۀ قطع همکاری‌شان را درک کنیم. سپس با اعمال این توصیه‌ها و توجه به موارد ذکر شده در بالا، برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم تا جلوی جدا شدن داوطلب از سازمان را بگیریم.

در نهایت برای اینکه موسسه یا سازمان شما کمتر با خداحافظی داوطلب روبرو شود، بهتر است به فکر پیشگیری باشید. برای اینکه بدانید چه کارهایی را بهتر است انجام دهید تا داوطلب ها از شما جدا نشوند، توصیه می‌کنیم مطلب 9 استراتژی حفظ داوطلب در موسسه‌های غیرانتفاعی را بخوانید.

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن