آیا بخش خیریه دوباره سر کار بر می‌گردد؟

در این مقاله، می­‌خوانیم آیا موسسات خیریه قصد بازگشت به محیط کار را دارند؟ اگر بله، بازگشت آن­ها به چه صورت خواهد بود؟  به گزارش چریتی دیجیتال ( Charity Digital)، از اولین باری که پاندمی کرونا بسیاری از ما را از اداره به آشپزخانه، اتاق پذیرایی، اتاق خواب اضافه یا هرجایی که فضای کافی برای میز کار داشت کشاند، زمان زیادی می­‌گذرد.

حالا با برداشته شدن محدودیت­‌ها، برخی دولت‌ها کارمندان را به برگشتن به دفتر کار تشویق می‌­کنند با این امید که بازگشت کارمندان به بیزینس‌­های مرکز شهر کمک کند و احیاگر اقتصاد باشد. هدف از این کار این است که افراد حس کنند اوضاع دوباره به حالت طبیعی برگشته و عدم قطعیتی که از مارس 2020 گریبان جهان را گرفته، به پایان رسیده است. اما آیا کارمندان آماده بازگشت به اداره هستند؟ شاید سوال اصلی مربوط به آماده بودن یا نبودن ما نیست. بحث اینجاست که اصلا آیا مایلیم دوباره به محیط کار برگردیم؟ قبل از کرونا، در برخی کشورها بیشتر از دو سوم کارمندان هرگز از خانه کار نکرده بودند، اما تقریبا سه نفر از هر پنج نفر با تجربه دورکاری در دوران کرونا می‌­گویند مایلند بعد از پایان پاندمی به این شرایط ادامه دهند. از هر پنج نفر، یک نفر مایل به دورکاری به صورت تمام‌­وقت است.

ارزیابی جدید بلک‌­باد (Blackbaud) در بریتانیا نشان می‌­دهد کار کردن از خانه آن­قدر عادی شده که 43درصد از افراد می‌­گویند دیگر حاضر نیستند برای کاری که کاملا در اداره انجام می‌­شود درخواست دهند. آیا شرایط کار دوباره مثل قبل از پاندمی می­‌شود؟ یا انتظار بازگشت تمام‌­وقت به اداره مثل تلاش برای برگرداندن خمیر دندان به تیوپ است؟

پذیرش دوگانگی

برنامه‌­ریزی برای بازگشت دوباره به محیط کار توسط شرکت‌­ها باعث شده کار ترکیبی در سال 2021 طرفداران زیادی پیدا کند. در این روش کارمند می‌­تواند زمان خود را بین کار کردن در اداره و در منزل تقسیم و در مورد اولویت‌­ها و زمان تقسیم کار در هفته با کارفرما صحبت کند. نظر هر کس در این مورد، درست مثل هر روش دیگر، با دیگری متفاوت است.

آلیسون لو، مدیر اجرایی موسسه خیریه تاچ­استون می‌­گوید: «به نظر من درصد افرادی که مایلند مثل شرایط فعلی در موسسه خیریه کار کنند و کسانی که می‌­خواهند به محیط کار برگردند یکسان است. روش دوگانه این امکان را به کارمند می‌­دهد تا بین کار کردن در اداره یا خانه حق انتخاب داشته باشد. واضح است که این روش باید به کار بیزینس بیاید و در بخش خیریه، با اهداف ذی­نفعان همسو باشد. اما اجرای این طرح و دادن حق برقراری تعادل بین کار و زندگی به کارمند مزایای زیادی به دنبال دارد.»

در واقع، مزایای این روش بسیار است. به گفته موسسه خبره پرسنل و توسعه (CIPD)، کار ترکیبی (hybrid working) باعث افزایش رضایت از کار و کاهش نرخ غیبت می‌­شود و اگر زمان کاری انعطاف‌­پذیر باشد، هماهنگی بین منبع و تقاضا بهتر خواهد شد. (بعد از یک سال دورکاری، برخی از سازمان‌ها در نهایت متوجه شدند هر کسی هم لازم نیست به صورت فیزیکی در دفاتر و ادارات حضور داشته باشد و تمام‌وقت کار کند؛ برای همین مفهومی ساخته شد تحت عنوان hybrid working که به کارمندان اجازه می‌دهد برخی از روزهای کاری خود را در خانه سپری کنند.)

اگر کار ترکیبی باعث بالا رفتن رضایت شغلی می‌­شود، پس باید میزان سودمندی را نیز بالا ببرد. تحقیق دانشگاه آکسفورد نشان می­‌دهد که میزان سودمندی کارمند راضی 13درصد بیشتر است. رضایت شغلی در حفظ و استخدام کارمند نیز موثر است. توجه به کار ترکیبی تعداد داوطلبانی را که حاضرند از خانه یا با برنامه زمانی خود برای شرکت کار کنند، بالا می‌­برد.

کار ترکیبی باعث می­‌شود کارمند حس کند مورد اعتماد رئیس واقع شده و کنترل بیشتری روی کار و زندگی خصوصی خود دارد. در واقع کار سخت این است که کارمندان خود را به تعطیل کردن کار و حفظ مرز بین کار و زندگی، که باریک شدن آن باعث فرسودگی می­‌شود، تشویق کنید. البته، کار ترکیبی به درد همه، مخصوصا در بخش خیریه که نیازها و اهداف آن متغیر است، نمی‌­خورد. اما اینکه آیا تمام کارمندان خیریه با این طرح موافقند یا مخالف خود جای بحث دارد. حمایت از هر تغییر با سند و مدرک راحت­‌تر از حدس و گمان است.

صبور باشید

نیازهای کارمندان، آن هم نه فقط در مورد نحوه کار کردن، با یکدیگر متفاوت است. فکر بازگشت به شلوغی‌­های دفتر برای بسیاری از کارمندان مایه آسودگی خاطر است. دسته دیگر، اقدام برای بازگشت را قدم بزرگی می‌­دانند که شاید هنوز برای آن آماده نیستند. در صورت امکان بهتر است صبر پیشه کنید و اقدامات لازم را انجام دهید تا محیط کار تا جای ممکن امن باشد.

بعضی از افراد بابت برداشته شدن محدودیت‌­ها مضطرب هستند و بعضی از کارمندان از نظر بالینی آسیب­‌پذیر خواهند بود، به‌طوریکه حس می­‌کنند با توجه به وضعیت کرونا، امن‌­ترین راه این است که به کار کردن از خانه ادامه دهند. با این حال، اگر کار از راه دور قابل اجرا نباشد، کارفرما می‌­تواند از کارمندان خود بخواهد به اداره برگردند.

موسسه خبره پرسنل و توسعه (CIPD) به مدیران دیجیتال در موسسات پیشنهاد می‌­دهد ابتدا استفاده از آن دسته از ابزار دیجیتال را در اولویت قرار دهند که بهتر از سایر ابزارها، نیازهای ارتباطی و بهداشتی اعضای تیم را برآورده می‌­کند. این روش باعث می‌­شود به کارمند، صرف نظر از جایگاهی که دارد، احساس حمایت و پشتیبانی دست دهد. امروزه اهمیت کار ترکیبی بیش از پیش بالا رفته و نظارت مستمر (شامل گپ و گفت‌­های صمیمی) و ارتباط شفاف تاثیر زیادی در تغییر شرایط کار از خانه به اداره، و برعکس، دارد.

 

 

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن