دیگر دوستی موثر (رساندن بیشترین خیر چگونه فهم ما را از زندگی اخلاقی تغییر می‌دهد)

گاهی اوقات می‌پنداریم که هیچ قدرتی نداریم، اما این طور نیست. حقیقتا می‌توانیم دنیا را تغییر دهیم، گرچه دنیا دفعتا در حد مطلوب ما تغییر نخواهد کرد. بر کار خیر‌خواهانه‌ای که شخصا می‌توانید تمرکز کنید، نه بر مسائل و مشکلاتی که باقی است یا حل‌شان دست شما نیست.

دیگر دوستی موثر (رساندن بیشترین خیر چگونه فهم ما را از زندگی اخلاقی تغییر می‌دهد)

گاهی اوقات می‌پنداریم که هیچ قدرتی نداریم، اما این طور نیست. حقیقتا می‌توانیم دنیا را تغییر دهیم، گرچه دنیا دفعتا در حد مطلوب ما تغییر نخواهد کرد. بر کار خیر‌خواهانه‌ای که شخصا می‌توانید تمرکز کنید، نه بر مسائل و مشکلاتی که باقی است یا حل‌شان دست شما نیست. کاهش دادن رنج، چه در انسان و چه در حیوانات، مطلوب است، حتی اگر از بین بردن برخی رنج‌ها ممکن نباشد.

این‌ متن، بخشی از مقدمه پیتر سینگر، فیلسوف و مولف کتاب «دیگر دوستی موثر» در ترجمه فارسی آن است. به نوشته سینگر، اساس دیگر دوستی موثر، ایده بسیار ساده‌ای‌ است: «باید بیشترین کار نیکی را که می‌توانیم انجام دهیم. پیروی از قاعده معمول مانند دزدی نکردن، خیانت نکردن، آسیب نرساندن و نکشتن کافی نیست یا کلا کافی نیست یا لااقل برای آنهایی که زندگی راحتی دارند و می‌توانند تغذیه، مسکن، پوشاک خود و خانواده‌شان را فراهم کنند و در نهایت پول و وقت اضافی خواهند داشت، کافی نیست.»

سینگر در این کتاب که یکی از تاثیرگذارترین کتاب‌های حوزه نیکوکاری است، با خوانندگانش این طور سخن می‌گوید: «اگر دیگر دوستی موثر واقعا به جریان اصلی سبک زندگی در جهان وارد شود، انتظار خواهیم داشت همه‌گیر شدنش سرعت یابد، چون نشان خواهد داد که به آسانی می‌توانیم خیر برسانیم و در نتیجه احساس بهتری هم نسبت به زندگی‌مان داشته باشیم.»

بر اساس استاندارد افرا، موسسه‌ نیکوکاری یا سازمان مردم‌نهاد خود را به‌صورت رایگان مورد سنجش قرار دهید و یک گزارش مدیریتی دریافت کنید.