داوطلبی (چشم‌اندازی برای آینده بهتر)

فرهنگ داوطلبانه در فرهنگ بسیاری از کشورها وجود دارد. در فرهنگ ایران نیز، فعالیت داوطلبانه با کمک به دیگران گره خورده است و نشان از یاری‌کردن در مشکلات به عنوان یک وظیفه انسانی، دینی و خیرخواهانه است.
در کتاب «داوطلبی» (چشم‌اندازی برای آینده بهتر) می‌خوانیم داوطلب فردی است که با خواست و اراده خویش و بدون دریافت دستمزد، برای سازمانی غیرانتفاعی کار انجام می‌دهد و اعضای سازمان و دیگران، بهره‌مندان فعالیت‌های داوطلبانه هستند.
این کتاب تلاش می‌کند به چند موضوع کلیدی در خصوص کار داوطلبانه بپردازد که به‌ویژه برای سازمان‌های داوطلب‌محور و داوطلبان مفید است. فصل اول کتاب به تعربف داوطلب از مناظر گوناگون می‌پردازد. فصل دوم کتاب برای خوانندگان چرخه داوطلبی را باز کرده و با توجه به توسعه فناوری اطلاعات در جهان، موضوع داوطلبان آنلاین را به‌خوبی در فصل سوم باز می‌کند. ارزش‌گذاری کار اقتصادی داوطلبان موضوع فصل چهارم بوده که سازمان‌های داوطلب‌محور می‌توانند از این قاعده برای اداره مدیریت داوطلبان خود بهره جویند. فصل پنجم و پایانی، موضوع حساس خودمراقبتی و مراقبت از داوطلبان در موسسات غیرانتفاعی و داوطلبانه را برای خوانندگان باز می‌کند.
اگر تجربه داوطلبی دارید، اگر علاقه‌مند به فعالیت داوطلبانه در یک موسسه نیکوکاری یا سازمان مردم‌نهاد هستید یا اگر در یک موسسه مردم‌نهاد در سمت مدیرعامل یا اعضای هیات امنا و مدیره فعالیت می‌کنید، این کتاب می‌تواند در مسیر توسعه فعالیت‌های داوطلبانه راهنمای خوبی برای شما باشد.
این اثر توسط حامد صدیقی خویدک، دکتر ابراهیم سلمانی ندوشن و دکتر محسن حرازی‌زاده یزدی در سال 1398 و با همت انتشارات یادداشت نو به رشته تحریر درآمد و روانه بازار شد.

داوطلبی (چشم‌اندازی برای آینده بهتر)

نویسنده: ابراهیم سلمانی، حامد صدیقی، محسن حرّازی‌زاده یزدی

انتشارات: یادداشت نو

در فیدیبو بخوانید
افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن