گزارش اعتماد خیرین در 2020

سال 2020 میلادی، سومین سالی است که سازمان بی‌بی‌بی وایز گیوینگ الاینس، گزارش خود در مورد نگرش و تمایلات رفتاری خیرین در رابطه با اعتماد و اهدا را منتشر کرده است. سه روند قابل توجهی که از دسامبر 2017 میلادی مشاهده شده‌اند عبارتند از: 1) کاهش چشم‌گیر خیرین، 2) خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی و 3) اهمیت دسته‌بندی خیرین برای رسیدن به مجموعه‌ای متنوع از اهداکنندگان.

گزارش اعتماد خیرین در 2020

سازمان بی­‌بی‌­بی وایز گیوینگ الاینس (BBB WGA) گزارش سالانه خود با عنوان «اعتماد خیرین در 2020» را منتشر کرد. بی‌­بی‌­بی وایز گیوینگ الاینس، یک سازمان غیرانتفاعی است که با استفاده از 20 استاندارد بی‌­بی‌­بی، امور خیریه‌­ها را مورد ارزیابی قرار می‌­دهد و به اهداکنندگان و خیرین کمک می­‌کند که اعتمادشان با توجه به نحوه اداره، مسائل مالی، شیوه­‌های جمع‌­آوری سرمایه و گزارش نتایج، نسبت به سازمان­‌های خیریه که از طریق این سازمان اعتباربخشی شده­‌اند تقویت شود. بی­‌بی‌­بی وایز گیوینگ الاینس چنین گزارش­‌هایی را که بر اساس استانداردهای بی‌­بی‌­بی تهیه شده است، به طور رایگان در دسترس عموم قرار می‌­دهد. در گزارش سالانه‌­ای که این سازمان به تازگی منتشر کرده چنین آمده است:

سال 2020 میلادی، سومین سالی است که سازمان بی‌­بی­‌بی وایز گیوینگ الاینس، گزارش خود در مورد نگرش و تمایلات رفتاری خیرین  در رابطه با اعتماد و اهدا را منتشر کرده است. سه روند قابل توجهی که از دسامبر 2017 میلادی مشاهده شده­‌اند عبارتند از: 1) کاهش چشم­گیر خیرین، 2) خدشه­‌دار شدن اعتماد عمومی و 3) اهمیت دسته­‌بندی خیرین برای رسیدن به مجموعه‌­ای متنوع از اهداکنندگان.

وب­‌سایت give.org  که متعلق به بی­‌بی‌­بی است مد‌‌‌‌ت‌­ها بر این موضوع تاکید داشته است که تمرکز بیش از حد بر یکی از اعلام اعتماد (همچون نسبت‌­های مالی) می‌تواند گمراه کننده و مضر برای ظرفیت­‌های شکوفایی یک موسسه خیریه باشد. خدشه دار شدن اعتماد عمومی و موانع بر سر راه دسته‌­بندی خیرین از موضوعات نگران‌کننده است. آمریکایی‌­ها سابقه­‌ای دیرینه و غنی در سنت بخشش دارند و یک بخش خیریه را بنیان نهادند که زندگی‌­ها، محافل و کل جامعه را تقویت می‌­کند. توانایی این بخش به اعتماد عمومی و همراهی آن با روشی که مردم می‌­خواهند در یک کار خیر مشارکت کنند بستگی دارد. با وجود این موسسات خیریه در خلا کار نمی‌­کنند و به همین دلیل اعتماد تحت تاثیر تعاملات موسسه – نیکوکار و فضای خارجی است.

متاسفانه، این گمان وجود دارد که شرایط اقتصادی اجتماعی کلان‌­تر، نیکوکاران را به سمت بدبین­‌تر شدن سوق می­‌دهد. به عنوان مثال در سال 2020 شاخص «ادلمان تراست» فاش کرد که چگونه نابرابری موجب آسیب رسیدن به اعتماد در موسسات می­‌شود. از آنجاکه بدبینی عمومی به بخش نیکوکاری منتقل می‌­شود موسسات خیریه ممکن است مجبور شوند برای جبران آن روابط عمیق‌­تری را شکل دهند تا از ارتباط با نیکوکاران خود حمایت کنند.

موسسات نیکوکاری در میانه سال دشوار تاریخی 2020 هستند و اغلب آنها (94 درصد) می‌­گویند که نسبت به سال 2021 احساس نگرانی می‌­کنند. یک نگرانی عمده برای سال آینده تحقق ماموریت­‌های برنامه‌­ریزی شده عنوان شده است (86 درصد). بنا به گزارش وب‌­سایت «کرونیکل فیلنتروفی» در دوران تغییرات عظیم و نااطمینانی­‌ها “…چندین بحران باعث می‌شود که موسسات غیرانتفاعی تجدید ساختار کنند …و عزم آنها برای رسیدن به اهداف­شان و به کارگیری روش‌­هایی که کارشان را انجام می‌دهد راسخ­‌تر شود.” به عنوان مثال آنها به جای تمرکز بر برنامه‌­های خدمات انسانی یا تجمیع منابع برای برابری‌­های نژادی در هنر مشعول آزمودن روش‌­های جدید برای انتقال پول نقد هستند.

در سال جاری موسسات خیریه مجبور بودند دست به احیای ساختار بزنند و این کار را نه تنها با یافتن راه‌­های ابتکاری برای تحقق ماموریت‌­هایشان بلکه با یافتن راه­‌هایی برای ثبات مالی و شکوفایی نیروی کار و بدنه افراد داوطلب انجام دادند. برخی از موسسات نیکوکاری طی سال 2020 به شکوفایی رسیدند، بسیاری از آنها با مشکلات درگیر هستند و برخی دیگر با کمال تاسف به حال سکون گرفتار شدند.

نیکوکاران هم با سالی عجیب روبرو بودند و طبیعی است که رفتارهای نیکوکارانه و ترجیحات آنها در حال تغییر باشد. چالش اصلی برای موسسات نیکوکاری در سال‌­های 2020 و 2021 این است که آنها باید به نیازهای در حال تغییر نیکوکاران پاسخ دهند و در عین حال با تقاضاهای روزافزون دست و پنجه نرم کنند.

در شرایطی که اغلب نیکوکاران هنوز قصد دارند هدایای خود به موسسات نیکوکاری را در سال 2020 حفظ کنند یا افزایش دهند، اما آمار نشان می‌­دهد که تمایل کلی برای “بخشش بیشتر” از 31 درصد در ماه مارس به 24 درصد در ماه اوت 2020 کاهش یافته است. با شوکی که کووید-19 به این بخش وارد کرد نیکوکاران واکنشی را نشان دادند که بطور طبیعی در طی یک فاجعه ناگهانی از آنها انتظار می‌­رفت. اما با تداوم این بحران احتمال دارد که ترجیحات آنها در زمینه بخشش تغییر کند. درست همانگونه که هر بحرانی می‌­تواند موجب شود که یک موسسه نیکوکاری در برنامه‌­های خود بازنگری کند، کووید-19 هم می­‌تواند فرصتی باشد برای اندیشیدن این موسسات به مشارکت دادن نیکوکارن جوان‌­تر.

تغییر دیگری که باید موجب نگرانی شود، بی­‌اعتمادی روزافزون برای موسسات و اثرات آن بر اعتماد مردم که است که بر مشارکت آنها تاثیر می‌­گذارد. نظرسنجی وب‌­سایت give.org  که متعلق به بی‌­بی‌­بی است نشان می­‌دهد که اعتماد عمومی در حال مخدوش شدن است. این موضوع مهمی است چون اعتماد نیکوکاران می‌­تواند منجر به مشارکت و اهدا شود.

بخشی از تغییر اعتماد در سال 2020 در آمریکا می‌­تواند ناشی از تغییر رفتار آفریقایی تبارها و اسپانیایی تبارهایی باشد که در نظرسنجی شرکت کردند. سهم آفریقایی تبارهای آمریکایی که پیش از بخشش خود میزان اعتمادشان را بررسی می­‌کردند از 57 درصد به 50 درصد کاهش پیدا کرده است. همچنین طی سال جاری آفریقایی تبارها و اسپانیایی تبارها کمتر به این موضوع باور داشتند که اعتماد به موسسات نیکوکاری کار “آسانی” است. نسبت آنها به ترتیب از 24 درصد به 15 درصد و از 26 درصد به 10 درصد کاهش پیدا کرد. از سوی دیگر نسل‌­های مختلف و گروه‌­های قومی مختلف میزان اعتماد متفاوتی داشتند و به انواع گوناگونی از موسسات نیکوکاری اعتماد کرده‌­اند.

وب­سایت give.org موسسات نیکوکاری را تشویق می‌­کند که اعتمادسازی کنند و با نیکوکاران متفاوت روابط خود را تقویت کنند. نتایج نظرسنجی این مرکز نشان می­‌دهد که ترجیحات نیکوکاران متفاوت است و این موضوع بیش از پیش نشان می‌­دهد که دسته­‌بندی آنها و هدف‌­گذاری روی آنها نه تنها کار مناسبی است بلکه شاید برای آینده  امری محوری تلقی شود. بسیاری از موسسات نیکوکاری حس می­‌کنند که فضای مناسب برای صحبت‌­هایشان و دسترسی به مخاطبان مختلف در اختیارشان نیست. اما کووید-19 می­‌تواند مطالعه‌­ای موردی را در اختیار بخش نیکوکاری قرار دهد در رابطه اینکه ما هم مانند سایر بخش‌­ها به همه امکانات دسترسی نداریم.

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن
این صفحه را به اشتراک بگذارید

1 دیدگاه برای ”گزارش اعتماد خیرین در 2020

  1. فرشته طلوعی

    سپاس فراوان برای ترجمه مطالب بسیار مفید

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بر اساس استاندارد افرا، موسسه‌ نیکوکاری یا سازمان مردم‌نهاد خود را به‌صورت رایگان مورد سنجش قرار دهید و یک گزارش مدیریتی دریافت کنید.