گزارش اعتماد خیرین در 2020

سازمان بی­‌بی‌­بی وایز گیوینگ الاینس (BBB WGA) گزارش سالانه خود با عنوان «اعتماد خیرین در 2020» را منتشر کرد. بی‌­بی‌­بی وایز گیوینگ الاینس، یک سازمان غیرانتفاعی است که با استفاده از 20 استاندارد بی‌­بی‌­بی، امور خیریه‌­ها را مورد ارزیابی قرار می‌­دهد و به اهداکنندگان و خیرین کمک می­‌کند که اعتمادشان با توجه به نحوه اداره، مسائل مالی، شیوه­‌های جمع‌­آوری سرمایه و گزارش نتایج، نسبت به سازمان­‌های خیریه که از طریق این سازمان اعتباربخشی شده­‌اند تقویت شود. بی­‌بی‌­بی وایز گیوینگ الاینس چنین گزارش­‌هایی را که بر اساس استانداردهای بی‌­بی‌­بی تهیه شده است، به طور رایگان در دسترس عموم قرار می‌­دهد. در گزارش سالانه‌­ای که این سازمان به تازگی منتشر کرده چنین آمده است:

سال 2020 میلادی، سومین سالی است که سازمان بی‌­بی­‌بی وایز گیوینگ الاینس، گزارش خود در مورد نگرش و تمایلات رفتاری خیرین  در رابطه با اعتماد و اهدا را منتشر کرده است. سه روند قابل توجهی که از دسامبر 2017 میلادی مشاهده شده­‌اند عبارتند از: 1) کاهش چشم­گیر خیرین، 2) خدشه­‌دار شدن اعتماد عمومی و 3) اهمیت دسته­‌بندی خیرین برای رسیدن به مجموعه‌­ای متنوع از اهداکنندگان.

وب­‌سایت give.org  که متعلق به بی­‌بی‌­بی است مد‌‌‌‌ت‌­ها بر این موضوع تاکید داشته است که تمرکز بیش از حد بر یکی از اعلام اعتماد (همچون نسبت‌­های مالی) می‌تواند گمراه کننده و مضر برای ظرفیت­‌های شکوفایی یک موسسه خیریه باشد. خدشه دار شدن اعتماد عمومی و موانع بر سر راه دسته‌­بندی خیرین از موضوعات نگران‌کننده است. آمریکایی‌­ها سابقه­‌ای دیرینه و غنی در سنت بخشش دارند و یک بخش خیریه را بنیان نهادند که زندگی‌­ها، محافل و کل جامعه را تقویت می‌­کند. توانایی این بخش به اعتماد عمومی و همراهی آن با روشی که مردم می‌­خواهند در یک کار خیر مشارکت کنند بستگی دارد. با وجود این موسسات خیریه در خلا کار نمی‌­کنند و به همین دلیل اعتماد تحت تاثیر تعاملات موسسه – نیکوکار و فضای خارجی است.

متاسفانه، این گمان وجود دارد که شرایط اقتصادی اجتماعی کلان‌­تر، نیکوکاران را به سمت بدبین­‌تر شدن سوق می­‌دهد. به عنوان مثال در سال 2020 شاخص «ادلمان تراست» فاش کرد که چگونه نابرابری موجب آسیب رسیدن به اعتماد در موسسات می­‌شود. از آنجاکه بدبینی عمومی به بخش نیکوکاری منتقل می‌­شود موسسات خیریه ممکن است مجبور شوند برای جبران آن روابط عمیق‌­تری را شکل دهند تا از ارتباط با نیکوکاران خود حمایت کنند.

موسسات نیکوکاری در میانه سال دشوار تاریخی 2020 هستند و اغلب آنها (94 درصد) می‌­گویند که نسبت به سال 2021 احساس نگرانی می‌­کنند. یک نگرانی عمده برای سال آینده تحقق ماموریت­‌های برنامه‌­ریزی شده عنوان شده است (86 درصد). بنا به گزارش وب‌­سایت «کرونیکل فیلنتروفی» در دوران تغییرات عظیم و نااطمینانی­‌ها “…چندین بحران باعث می‌شود که موسسات غیرانتفاعی تجدید ساختار کنند …و عزم آنها برای رسیدن به اهداف­شان و به کارگیری روش‌­هایی که کارشان را انجام می‌دهد راسخ­‌تر شود.” به عنوان مثال آنها به جای تمرکز بر برنامه‌­های خدمات انسانی یا تجمیع منابع برای برابری‌­های نژادی در هنر مشعول آزمودن روش‌­های جدید برای انتقال پول نقد هستند.

در سال جاری موسسات خیریه مجبور بودند دست به احیای ساختار بزنند و این کار را نه تنها با یافتن راه‌­های ابتکاری برای تحقق ماموریت‌­هایشان بلکه با یافتن راه­‌هایی برای ثبات مالی و شکوفایی نیروی کار و بدنه افراد داوطلب انجام دادند. برخی از موسسات نیکوکاری طی سال 2020 به شکوفایی رسیدند، بسیاری از آنها با مشکلات درگیر هستند و برخی دیگر با کمال تاسف به حال سکون گرفتار شدند.

نیکوکاران هم با سالی عجیب روبرو بودند و طبیعی است که رفتارهای نیکوکارانه و ترجیحات آنها در حال تغییر باشد. چالش اصلی برای موسسات نیکوکاری در سال‌­های 2020 و 2021 این است که آنها باید به نیازهای در حال تغییر نیکوکاران پاسخ دهند و در عین حال با تقاضاهای روزافزون دست و پنجه نرم کنند.

در شرایطی که اغلب نیکوکاران هنوز قصد دارند هدایای خود به موسسات نیکوکاری را در سال 2020 حفظ کنند یا افزایش دهند، اما آمار نشان می‌­دهد که تمایل کلی برای “بخشش بیشتر” از 31 درصد در ماه مارس به 24 درصد در ماه اوت 2020 کاهش یافته است. با شوکی که کووید-19 به این بخش وارد کرد نیکوکاران واکنشی را نشان دادند که بطور طبیعی در طی یک فاجعه ناگهانی از آنها انتظار می‌­رفت. اما با تداوم این بحران احتمال دارد که ترجیحات آنها در زمینه بخشش تغییر کند. درست همانگونه که هر بحرانی می‌­تواند موجب شود که یک موسسه نیکوکاری در برنامه‌­های خود بازنگری کند، کووید-19 هم می­‌تواند فرصتی باشد برای اندیشیدن این موسسات به مشارکت دادن نیکوکارن جوان‌­تر.

تغییر دیگری که باید موجب نگرانی شود، بی­‌اعتمادی روزافزون برای موسسات و اثرات آن بر اعتماد مردم که است که بر مشارکت آنها تاثیر می‌­گذارد. نظرسنجی وب‌­سایت give.org  که متعلق به بی‌­بی‌­بی است نشان می­‌دهد که اعتماد عمومی در حال مخدوش شدن است. این موضوع مهمی است چون اعتماد نیکوکاران می‌­تواند منجر به مشارکت و اهدا شود.

بخشی از تغییر اعتماد در سال 2020 در آمریکا می‌­تواند ناشی از تغییر رفتار آفریقایی تبارها و اسپانیایی تبارهایی باشد که در نظرسنجی شرکت کردند. سهم آفریقایی تبارهای آمریکایی که پیش از بخشش خود میزان اعتمادشان را بررسی می­‌کردند از 57 درصد به 50 درصد کاهش پیدا کرده است. همچنین طی سال جاری آفریقایی تبارها و اسپانیایی تبارها کمتر به این موضوع باور داشتند که اعتماد به موسسات نیکوکاری کار “آسانی” است. نسبت آنها به ترتیب از 24 درصد به 15 درصد و از 26 درصد به 10 درصد کاهش پیدا کرد. از سوی دیگر نسل‌­های مختلف و گروه‌­های قومی مختلف میزان اعتماد متفاوتی داشتند و به انواع گوناگونی از موسسات نیکوکاری اعتماد کرده‌­اند.

وب­سایت give.org موسسات نیکوکاری را تشویق می‌­کند که اعتمادسازی کنند و با نیکوکاران متفاوت روابط خود را تقویت کنند. نتایج نظرسنجی این مرکز نشان می­‌دهد که ترجیحات نیکوکاران متفاوت است و این موضوع بیش از پیش نشان می‌­دهد که دسته­‌بندی آنها و هدف‌­گذاری روی آنها نه تنها کار مناسبی است بلکه شاید برای آینده  امری محوری تلقی شود. بسیاری از موسسات نیکوکاری حس می­‌کنند که فضای مناسب برای صحبت‌­هایشان و دسترسی به مخاطبان مختلف در اختیارشان نیست. اما کووید-19 می­‌تواند مطالعه‌­ای موردی را در اختیار بخش نیکوکاری قرار دهد در رابطه اینکه ما هم مانند سایر بخش‌­ها به همه امکانات دسترسی نداریم.

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن