جلسه هم‌اندیشی و بررسی چالش‌های موسسه‌های نیکوکاری در حوزه سرمایه انسانی به میزبانی افرا برگزار شد

در تاریخ ۸ شهریور ۱۴۰۳ جلسه هم‌اندیشی و بررسی چالش‌های موسسه‌های نیکوکاری در حوزه سرمایه انسانی با حضور موسسه‌های رعد، بهنام‌ دهش‌پور، انجمن حمایت از کودکان کار، انجمن حامی، ایلیا، مهر گیتی و بنیاد دانش به میزبانی موسسه افرا برگزار شد.

جلسه هم‌اندیشی و بررسی چالش‌های موسسه‌های نیکوکاری در حوزه سرمایه انسانی به میزبانی افرا برگزار شد

این جلسه با رویکرد فوکس گروپ و با هدایت دکتر بهزاد ابوالعلایی (متخصص و مشاور سرمایه انسانی) به منظور بررسی چالش‌های موسسه‌های نیکوکاری در حوزه سرمایه انسانی که یکی از ابعاد هفت‌گانه استاندارد افرا است برگزار شد تا افرا در یک همکاری مشترک و بلندمدت با موسسه‌های نیکوکاری بتواند مسیری را برای تشریح صورت چالش‌ها، بررسی و راه‌حل‌های آن ترسیم کند.

موسسه‌های نیکوکاری حاضر در این جلسه با هدایت دکتر بهزاد ابوالعلایی به بیان چالش‌ها و دغدغه‌های خود در حوزه سرمایه انسانی و مدیریت آن پرداختند.

ایجاد کارگروه‌هایی مشترک، مسیری برای عمق‌بخشی به تشریح، تحلیل و طرح راه‌حل‌هایی برای چالش‌ها است

در ابتدا محمود نظاری، رئیس هیئت‌مدیره و بنیان‌گذار افرا، به تشریح چرایی برگزاری این جلسه هم‌اندیشی و اهمیت آن پرداخت و ضمن تاکید بر همکاری و هم‌افزایی سازنده بیان داشت: «امید است در این مسیر با همکاری موسسه‌های نیکوکاری و تشکیل کارگروه‌های مشترک بتوانیم با موضوع‌شناسی، نیازسنجی و عمق‌بخشی به تحقیق در حوزه چالش‌های سرمایه انسانی، به محتواهایی (در قالب‌های گوناگون) دست پیدا کنیم و با استمرار این هم‌اندیشی‌ها به این محتوا‌ها عمق ببخشیم.»

در ادامه سجاد ابوالحسنی، مدیرعامل افرا، ضمن اشاره به اهداف، ماموریت و خدمات افرا بیان داشت: «این جلسه در راستای خدمت آموزش افرا برگزار می‌شود تا با هم‌اندیشی موسسه‌های نیکوکاری، بتوان چالش‌ها و دغدغه‌های موسسه‌های نیکوکاری را صورت‌بندی کرد و خروجی آن مقدمه‌ای برای همکاری‌های مشترک در آینده و مبنای محتوای غنی برای خدمت آموزش افرا باشد.»

 سجاد ابوالحسنی و محمود نظاری
از راست به چپ: سجاد ابوالحسنی و محمود نظاری

شناخت فرآیند و مسیر مدیریت سرمایه انسانی، مقدمه‌ای برای درک چالش‌های موسسه‌های نیکوکاری در آن است

دکتر بهزاد ابوالعلایی که هدایت این جلسه گروه متمرکز (Focus Group) را برعهده داشت در ابتدا به تشریح فرآیند مدیریت سرمایه انسانی پرداخت و پس از آن بر اساس تشریح صورت‌گرفته، اهمیت مدیریت سرمایه انسانی در موسسه‌های نیکوکاری را عنوان کرد و آن را صورت‌بندی کرد. وی قرار است تا از طریق خروجی این جلسه و با همکاری افرا و موسسه‌های نیکوکاری، در ادامه مسیری جدید را برای خدمت آموزش افرا ایجاد کند.

دکتر بهزاد ابوالعلایی

پس از توضیحات دکتر ابوالعلایی، حاضران در جلسه به بیان چالش‌ها، دغدغه‌ها، تجربیات و درس‌آموزی‌های خود در حوزه سرمایه انسانی پرداختند.

افسانه قربانی، مدیرعامل انجمن حامی پس از اشاره به اهمیت تفکیک و تفاوت جذب نیروهای داوطلب و موظف، به ریشه‌یابی چرایی عدم ادامه همکاری نیروهای داوطلب پس از جذب پرداخت. 

کتایون محمودی، عضو هیئت‌امنا انجمن حامی که سابقه فعالیت در حوزه سرمایه انسانی موسسه‌های نیکوکاری را نیز در کارنامه خود دارد، یکی دیگر از حاضرین این جلسه بود. وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته اهمیت و نقش سرمایه انسانی در اداره موسسه‌های نیکوکاری پررنگ‌تر شده است بیان کرد نیاز است تا فرایند‌های سیستمی و شفاف در سرمایه انسانی موسسه‌های نیکوکاری صورت بگیرد تا موسسه‌ها بتوانند داوطلبانی شایسته جذب کنند.

از راست به چپ: افسانه قربانی و کتایون محمودی

میانگین سنی داوطلبان رو به افزایش و نرخ ورود داوطلب به سازمان‌ها رو به کاهش است

افخم صباغ نوین، هم‌بنیان‌گذار موسسه مهروماه، یکی از چالش‌ها را کاهش ورود نیروی داوطلب به موسسه‌های نیکوکاری در مقایسه با گذشته بیان کرد و آن را ناشی از شرایط اقتصادی-اجتماعی جامعه دانست. وی همچنین به روند فزونی افزایش نیرو‌های موظف نسبت به داوطلبان اشاره کرد.

هنگامه محمدنژاد، مسئول آموزش خیریه بهنام دهش‌پور نیز در این جلسه به افزایش میانگین سنی داوطلبان اشاره کرد. وی همچنین با تشریح تفاوت نگاه نسل زد به فعالیت در موسسه‌های نیکوکاری و مردم‌نهاد بیان داشت که فعالیت در این سازمان‌ها سطحی‌سازی شده است و اهمیت آن در جامعه شفاف نیست.

از راست به چپ: افخم صباغ نوین و هنگامه محمدنژاد

مدیریت صحیح و ایجاد ساختار، مسیری برای حل چالش‌های سرمایه انسانی است

زهرا زمانی، مدیرعامل انجمن حمایت از کودکان کار، به چالش تامین مالی پایدار برای سرمایه انسانی سازمان‌ها اشاره کرد. وی در ادامه بر اهمیت رفتار متفاوت با نیروهای نسل زد تاکید کرد و بیان کرد که نیاز است تا با نسل زد که وارد بدنه موسسه‌های نیکوکاری شده‌اند، متناسب با ویژگی‌های آنها رفتار داشته باشیم.

رضا سخن‌سنج، مدیر منابع انسانی موسسه رعد، رضا سخن‌سنج، بیان داشت که سازمان‌ها هنگامی که پایداری می‌رسند، به گسترش ساختار می‌پردازند و این موضوع سبب می‌شود تا مشاغل آن گونه‌ای که باید، غنی نشوند و در نتیجه وفاداری کاهش پیدا می‌کند. وی در ادامه اشاره کرد که نیاز است موسسه‌های نیکوکاری از فضای سنتی‌ای که در آن شکل گرفته‌اند گذر کنند و وارد گستره جدیدی از مدیریت علمی و به‌روز شوند.

منیره آرزومندی، مدیرعامل خیریه ایلیا، به اهمیت مدیریت فعالیت نیروهای داوطلب پرداخت و یکی از چالش‌ها را ترسیم مسیری برای جذب نیروی داوطلب متخصص عنوان کرد و بیان داشت که نیروها در سازمان‌های نیکوکاری و مردم‌نهاد مهارت و تجربه کسب‌ می‌کنند و به دلیل شرایط جامعه به سمت کسب‌وکارها برای تامین نیاز‌های اقتصادی خروج می‌کنند.

از راست به چپ: رضا سخن‌سنج، منیره آرزومندی و زهرا زمانی

دارا بودن تجربه فعالیت داوطلبانه در فرایند استخدام اهمیت پیدا کرده است

زهرا گیتی‌نژاد، مژگان فلاح و محمدرضا پیرساجد از دیگر حاضران این جلسه به صورت آنلاین بودند.

زهرا گیتی نژاد، بنیان‌گذار موسسه مهرگیتی، پس از اشاره به اهمیت جانشین‌پروری در موسسه‌های نیکوکاری بیان داشت که اخیرا تجربه فعالیت داوطلبانه در استخدام از سوی کسب‌وکارها اهمیت پیدا کرده است. وی ضمن ابراز خشنودی از این جریان، چگونگی پرداخت و نگاه داوطلبان را نیز به آن مورد بررسی قرار داد. 

مژگان فلاح، مدیر اجرایی موسسه بنیاد دانش با بیان برخی از چالش‌ها در این حوزه بر لزوم وجود واحد مدیریت داوطلبان در موسسه‌های نیکوکاری تاکید کرد.

محمدرضا پیرساجد، متخصص حوزه سرمایه انسانی، چالش‌های این حوزه را در دو دسته طبقه‌بندی کرد و به تشریح آنها پرداخت.محمدرضا پیرساجد چالش‌های این حوزه را در دو دسته طبقه‌بندی کرد و به تشریح آنها پرداخت. یک دسته را چالش‌هایی عنوان کرد که در تمامی سازمان‌های انتفاعی و غیرانتفاعی، همانند مهاجرت نیروی انسانی، وجود دارد. دیگری را چالش‌های مختص به سازمان‌های نیکوکاری همانند جانشین‌پروری بیان کرد.

از راست به چپ در ردیف بالا: محمدرضا پیرساجد، زهرا گیتی‌‌نژاد و مژگان فلاح

جذب و نگهداشت نیروهای داوطلب، همچنان یکی از چالش‌های اصلی است

چالش‌های مطرح‌شده در این جلسه در طیف وسیعی از دغدغه‌ها و حوزه‌های سرمایه انسانی موسسسه‌های نیکوکاری قرار می‌گیرند؛ اما می‌توان پرتکرارترین چالش را در حوزه جذب و نگهداشت داوطلبان عنوان کرد. مهم‌ترین چالش‌های مطرح‌شده عبارت‌اند از: 

  • جذب و نگهداشت 
  • تامین مالی پایدار برای سرمایه انسانی 
  • جانشین‌پروری 
  • افزایش میانگین سنی داوطلبان
  • نگاه و فعالیت نسل زد در سازمان‌های مردم‌نهاد و نیکوکاری 
  • ارزیابی و قدردانی از فعالیت داوطلبان 
  • تناسب میان تعداد نیروی‌های داوطلب و موظف 
  • تبیین جایگاه و اهمیت فعالیت در سازمان‌های مردم‌نهاد و نیکوکاری در جامعه 
  • اصول مدیریت سرمایه انسانی در سازمان‌های مردم‌نهاد و نیکوکاری

در انتهای این جلسه تصمیم گرفته شد تا با همکاری افرا و موسسه‌های حاضر و با هدایت‌گری دکتر بهزاد ابوالعلایی، این مشارکت در راستای تدوین محتواهایی در خصوص تشریح، بررسی و ارائه راه حل در حوزه چالش‌های موسسه‌های نیکوکاری در مدیریت سرمایه انسانی ادامه پیدا کند.

کارگاه جذب سرمایه انسانی در موسسه‌های نیکوکاری
مدرس: بهزاد ابوالعلایی
زمان: سه‌شنبه ۲۷ شهریور، ساعت ۱۵ الی ۱۸، آنلاین

بر اساس استاندارد افرا، موسسه‌ نیکوکاری یا سازمان مردم‌نهاد خود را به‌صورت رایگان مورد سنجش قرار دهید و یک گزارش مدیریتی دریافت کنید.