6 اصل ضروری در استراتژی CSR (مسئولیت اجتماعی شرکتی)

امروزه شرکت­‌های زیادی به رفع مشکلات محیطی و اجتماعی در قالب مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR) توجه نشان می‌­دهند بنابراین، بسیار مهم است که این روش‌­ها «هدفمند»، «بلندپروازانه» و در عین حال «عملی و اصیل» باشد.

6 اصل ضروری در استراتژی CSR (مسئولیت اجتماعی شرکتی)

امروزه شرکت­‌های زیادی به رفع مشکلات محیطی و اجتماعی در قالب مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR) توجه نشان می‌­دهند بنابراین، بسیار مهم است که این روش‌­ها «هدفمند»، «بلندپروازانه» و در عین حال «عملی و اصیل» باشد. در این مطلب افرا به 6 اصل ضروری در استراتژی CSR (Corporate Social Responsibility) اشاره می‌­شود: جلب رضایت هیات مدیره، تعیین مسائل مادی، تطبیق اهداف با ارزش‌­ها و فرهنگ شرکت، چارچوب­‌بندی هدف، داشتن سیستم اجرایی و مسوولیت‌­پذیری، و ارائه گزارش شفاف.

به گزارش Harvard Business Review، امروزه شرکت‌­ها در پی رفع بزرگ­ترین مشکلات محیطی و اجتماعی فعلی هستند. بنابراین ما در عصر سرمایه‌­گذاری موثر و تعهدات بزرگ به سر می‌­بریم. شرکت GM سوگند خورده تا سال 2040 عاری از کربن باشد، شرکت «اپل» 100 میلیون دلار روی برابری نژادی و طرح عدالت سرمایه‌­گذاری کرده و شرکت «تارگت» قصد دارد تا سال 2040 صد درصد از محصولات برند خود را به صورت پایدار طراحی کند تا قابل بازیافت باشد. این تعهدات بسیار ضروری است، زیرا مشکلات بزرگی نظیر تغییرات جوی و نابرابری نیازمند راه حل‌­های بزرگ و سیستماتیک هستند.

امروزه مصرف‌کنندگان و سرمایه­‌گذاران نیز خواستار تغییرند: 71درصد از مصرف­‌کنندگان آمریکایی می­‌خواهند از شرکت‌­هایی خرید کنند که دغدغه اجرای مسئولیت اجتماعی دارند و گزارش پنل میان دولتی در زمینه گرمایش جهانی و تغییرات جوی به سرمایه­‌گذاران فشار وارد می‌­کند تا در جهت کاهش ردپای کربنی گام جدی بردارند.

داشتن یک استراتژی هدفمند به شرکت‌­ها کمک می‌­کند تا خودشان را به چالش بکشند، چشم­‌انداز وسیع‌­تری داشته باشند و اقدامات بیشتری انجام دهند و همزمان سود بیشتری برای سهام­داران به ارمغان بیاورند. با این حال، هدف­گذاری در این حوزه متناسب با نیازهای هر شرکت متفاوت است. مثلا اهداف یک شرکت بزرگ با اهداف یک شرکت کوچک نرم‌­افزار تفاوت زیادی دارد. کلید این معما در تعیین اهدافی است که ریشه در برند، روش کسب‌وکار و فرهنگ شرکت دارد. بدین ترتیب، احتمال موفقیت بیشتر می‌­شود. اگر روش شما در نظر مشتری اصیل و معتبر نباشد، اتهام عوام‌­فریبی به شما زده می‌­شود. اگر روش شما بیش از حد بلندپروازانه باشد، از اهداف خود جا می‌­مانید. در هر صورت، اعتبار شرکت و اعتماد مردم به شما در معرض خطر قرار می‌­گیرد.

چه طرح مسئولیت اجتماعی شرکت در جهت خدمت‌­رسانی به یک دپارتمان خاص باشد چه در جهت سود رساندن به عموم مردم؛ 6 اصل ضروری در استراتژی CSR در تعیین یک استراتژی هدفمند که متناسب شرکت شماست، موثر واقع می­‌شود:

1) جلب رضایت هیات مدیره

جلب رضایت مدیرعامل و هیات مدیره قبل از اجرای استراتژی، باعث می‌­شود روش اجرایی csr، مهم­ترین اولویت­‌های شرکت را بازتاب دهد. حمایت مدیر از استراتژی باعث می­‌شود کارمندان و سایر سهام­داران از اهمیت آن مطلع شوند. حمایت مدیر به اجرای موفق طرح در شرکت نیز کمک می­‌کند.

چطور می‌­توان رضایت روسا را جلب کرد؟ ارزش استراتژی هدفمند خود را با نشان دادن تاثیر مثبت آن در بالا بردن وجهه شرکت و برتری بر رقبا ثابت کنید. برای آگاهی دادن به مدیران در مورد اهداف این روش و تاثیر بلندمدت آن برای سهام­داران مثال بیاورید. شما می‌­توانید نه تنها از شرکت‌­های بزرگ، بلکه از شرکت­‌های کوچک­تر هم که مورد تحسین و توجه جامعه قرار دارند مثال یاد کنید. همچنین می­‌توانید با ارائه سند و مدرک از بیزینس خود، مثل هزینه کمتر در نتیجه سرمایه‌­گذاری روی انرژی پایدار یا افزایش تعداد سوال­‌های سرمایه­‌گذاران و مشتریان در زمینه پایدار بودن محصولات، اطلاعات‌تان را کامل کنید. به علاوه، از نظر مدیران صنعتی و نتایج شرکت­‌های رقیب استفاده کنید.

2) تعیین مسائل مادی و ریسک‌های مالی

مرحله بعد در هدف‌­گذاری، مشخص کردن مسائل مادی و ریسک‌های مالی است: حوزه­‌های مهم برای سهام­داران و نقاطی که شرکت با عملکرد و ارائه محصولات و خدمات خود بیشترین تاثیر را خواهد داشت. مثلا، هدف­گذاری در زمینه کشاورزی پایدار برای یک شرکت غذایی معقول­‌تر است تا یک شرکت تکنولوژی. در عوض، شرکت تکنولوژی می‌­تواند روی محافظت از حریم اطلاعات، صرف زمان و هزینه برای آموزش و سرمایه‌­گذاری در طراحی پایدار محصول تمرکز کند.

3) تطبیق اهداف با ارزش­‌ها و فرهنگ شرکت

بعد از مشخص کردن مسائل مهم مادی، مرحله مهم دیگر بررسی روش‌­های رسیدگی به این مسائل است، به طوریکه روش شما با اهداف، ارزش‌­ها و فرهنگ شرکت همخوانی داشته باشد. در این مرحله از یک تیم متنوع، چندبعدی و جهانی کمک بگیرید و از خود بپرسید: چطور می‌­توانید از نقاط قوت مخصوص به خود برای ایجاد تغییر بهره ببرید؟

مثلا، راه‌­اندازی آکادمی برای دانش‌­آموزان محروم روشی است که با برند «اپل» همخوانی دارد. جامعه در تشخیص و ارائه آموزش فنی باکیفیت به این شرکت اعتماد دارد. هدف اصیل یک بانک محلی می­‌تواند ارائه رایگان برنامه‌­های سواد مالی باشد تا شکاف سرمایه جنسیتی و نژادی کمتر شود. به این فکر کنید اعضای تیم در واحدها و مناطق زمانی مختلف، چطور می‌­توانند در جهت رسیدن به هدف مشترک تلاش کنند.

4) چارچوب­‌بندی هدف

بعد از مشخص کردن اهداف مشخص و اطمینان از همخوانی آن با اولویت‌­های کارمند، مشتری، سرمایه­‌گذار و هیات مدیره؛ باید چارچوبی تعیین کنید که اهداف را به طور موثر و به یادماندنی تنظیم می‌­کند. یک راهکار این است که اهداف را در چارچوب­‌های وسیع و حول محور حوزه­‌هایی مانند مردم، جامعه و سیاره بچینید. یا می­‌توانید چارچوب نتیجه­‌محور تعیین کنید که مختص صنعت شماست تا توجه سهام­داران داخلی و خارجی روی چشم‌­انداز نهایی شرکت متمرکز شود.

5) داشتن سیستم اجرایی و مسئولیت‌­پذیری

یکی از روش­‌های عالی برای ایجاد سیستم اجرایی و مسئولیت‌­پذیری جامع در شرکت این است که شورای مسئولیت اجتماعی شامل مدیران اصلی تشکیل دهید که به هیات مدیره پاسخگو است. برای هر هدفی که تعیین می‌­کنید، یک نفر را مسئول قرار دهید- این کارمند مسئول اجرا و مدیریت استراتژی شرکت است و باید مراحل پیشرفت را به شورا گزارش دهد. مثلا، رئیس بخش توسعه و تحقیقات می‌­تواند مسئول هدف طراحی پایدار شرکت باشد و وظیفه دارد روی کار مهندسان نظارت کند تا برای تولید و ارسال محصولات با کمترین دور ریز ممکن، نقشه راه تعیین کنند.

6) ارائه گزارش شفاف

هنگام معرفی روش و اهداف شرکت در زمینه مسئولیت اجتماعی، به سه اصل توجه کنید: صداقت، شفافیت و تکرار. در مورد اشتباهات شرکت و صنعت خود، چه در زمینه تنوع نیروی کار یا میزان آزادسازی گاز گلخانه‌­ای، صادق باشید. در مورد برنامه­‌های رسیدگی به این مشکلات شفاف­‌سازی کنید و در جهت رسیدن به اهداف تلاش کنید. و از هر فرصتی برای بازگو کردن پیام خود، مخصوصا در بین کارمندان که نماینده شما هستند، استفاده کنید. این سه اصل در مورد گزارش مسئولیت اجتماعی نیز صادق است.

اهدافتان را منتشر کنید و سپس به صورت منظم و علنی چالش‌­ها و مراحل پیشرفت خود را، صرف نظر از اینکه چقدر رو به رشد است، گزارش دهید. تعریف و میزان پیشرفت را مشخص کنید و استانداردهایتان را به اطلاع سهام­داران برسانید. گزارش سالانه مسئولیت اجتماعی اصلی­‌ترین ابزار برای به اشتراک گذاشتن اخبار است و باید چارچوبی را انتخاب کنید که با معیارها و مخاطبانتان همخوانی دارد. به علاوه، گزارش منظم در طول سال به افزایش آگاهی کمک می‌­کند و صداقت در مورد موفقیت‌­ها و چالش‌­ها باعث می‌­شود اعتماد مردم نسبت به شرکت شما جلب شود. برای برقراری ارتباط با مخاطب به فکر راهکارهای خلاق و موثر، مثل شبکه‌­های اجتماعی، وبلاگ­ نویسی یا سوال و جواب باشید.

در آخر، به کاری که انجام می‌­دهید افتخار کنید. یادتان باشد شما استراتژی اصیل و تحقیق­‌محور مسئولیت اجتماعی را در چنته دارید که به همان اندازه ارزشمند است. فرقی نمی‌­کند شرکت‌تان بزرگ باشد یا کوچک، زیرا همه ما می‌­توانیم از استعدادهای منحصر به فرد خود در جهت منافع خیر استفاده کنیم. ما به کمک یکدیگر می­‌توانیم سهم و تاثیر زیادی در تغییر دنیا داشته باشیم.

بر اساس استاندارد افرا، موسسه‌ نیکوکاری یا سازمان مردم‌نهاد خود را به‌صورت رایگان مورد سنجش قرار دهید و یک گزارش مدیریتی دریافت کنید.