5 پیشنهاد به موسسات خیریه در پاندمی

شیوع ویروس کرونا هم مردم و هم صنایع را تحت تاثیر قرار داده، اما به سازمان­‌های غیرانتفاعی هم بیشترین آسیب را رسانده است. حال این پرسش برای بسیاری از موسسات خیریه مطرح است طی این بحران که از رکود سال‌­های 2007 تا 2009 نیز وخیم­‌تر است، چگونه می­‌توانند به ارائه خدمات خود ادامه دهند؟ پاسخ به این سوال را در گزارش پیش‌رو بررسی کرده‌ایم.

5 پیشنهاد به موسسات خیریه در پاندمی

«هاروارد بیزینس ری­ویو» (Harvard Business Review)، در گزارشی 5 راهکار کمک به موسسات خیریه در دوره پاندمی را بررسی کرده است. بر اساس این گزارش، شیوع ویروس کرونا هم مردم و هم صنایع را تحت تاثیر قرار داده، اما به سازمان­‌های غیرانتفاعی هم بیشترین آسیب را رسانده است. در این دوران که نیاز به موسسات خیریه و خدمات آنها هر روز اهمیت بیشتری پیدا می‌­کند، تقریبا یک سوم این موسسات در سراسر جهان تعطیل شده‌­اند و بسیاری دیگر با منابع اندک به فعالیت خود ادامه می‌­دهند. حال این پرسش برای بسیاری از موسسات خیریه مطرح است طی این بحران که از رکود سال‌­های 2007 تا 2009 نیز وخیم­‌تر است، چگونه می­‌توانند به ارائه خدمات خود ادامه دهند؟

ریچارد سی شادیاک جونیور، رئیس و مدیرعامل سازمان موسسات خیریه آمریکایی لبنانی سوری (ALSAC)، پنج راهکار برای گذار از این دوران سخت ارائه می­‌کند. سازمان موسسات خیریه آمریکایی لبنانی سوری (ALSAC) یک سازمان جمع‌آوری کمک و آگاهی برای بیمارستان تحقیقاتی پژوهشی کودکان سنت جود (St. Jude) است. مدیرعامل این سازمان تجارب و راهکارهایی را که در این مدت توسط خود یا دیگر همکاران بخش غیرانتفاعی به کار گرفته یا شناسایی شده است را به اشتراک می‌­گذارد:

1- تکرار اهداهای خرده­‌فروشی غیرمجازی

هر ساله نزدیک تعطیلات، بسیاری از موسسات خیریه برای دستیابی به اهداف جمع‌­آوری کمک‌­ها مالی به شرکای خرده­‌فروش خود تکیه می‌­کنند. اما در این دوران، فصل خرید به قدری خلوت بود که تاکنون شبیه آن مشاهده نشده بود، بنابراین برای جذب حامیان نیاز به رویکردهای جدیدی بود. برای بسیاری از موسسات، این به معنای طولانی شدن دوره کمپین‌­ها و ملاقات با مصرف­‌کنندگان بصورت آنلاین بوده است. در برخی مواقع حاصل همکاری خیریه‌­ها با شرکت‌­های خرده‌­فروشی این خواهد بود که مشتریان هنگام خرید با پرداخت مبلغی برای کالای مورد نظر، درصدی هم به خیریه­‌ها کمک می­‌کنند.

2- همکاری در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکت‌­ها

در زمان بروز تراژدی‌­ها معمولا بخش خصوصی برای جبران خسارات در راستای مسئولیت اجتماعی شرکت­‌ها تلاش­‌های خود را افزایش می‌­دهد. همانطور که سال گذشته بسیاری از شرکت‌­ها این کار را انجام دادند. مشتریان و کارمندان به طور فزاینده‌­ای به آنچه شرکت­‌ها به آن اعتقاد دارند، اهمیت می‌­دهند و از شرکت‌­هایی استقبال می­‌کنند که با موسسات خیریه مشارکت قوی دارند. امروزه شرکت‌­های بزرگی هستند که به موسسات خیریه نیاز دارند تا انتظارات مصرف‌­کنندگان را برآورده کنند. این موضوع فرصتی باورنکردنی برای موسسات خیریه ایجاد می‌­کند تا به سمت مشارکت بیشتر با شرکت‌­ها حرکت کنند.

3- تعامل با نسل Z یا نسل اینترنت

جلب خیرین جوان – به خصوص نوجوانان – برای بسیاری از موسسات خیریه، به ویژه موسساتی که در رسانه‌­های اجتماعی حضور فعال ندارند، همچنین دارای وب­‌سایت به‌روز شده نیستند یا با اپلیکیشن‌­ها بیگانه هستند، چالش برانگیز است. موسسات خیریه می‌­توانند و باید در جستجوی راه‌­های مناسبی برای ورود به زندگی نسل Z باشند، ایجاد ارتباط با اینفلوئنسرها و سازندگان محتوا یا راه‌­اندازی کمپین جمع‌­آوری کمک‌­های مالی در پلتفرم‌­هایی که آنها استفاده می‌کنند، مفید است. در یکی از تجربیاتی که خود ما در این زمینه داشتیم، موفق شدیم بخشی از کاهش درآمدهایمان را جبران کنیم و در مدت 24 ساعت بیش از 3 میلیون دلار جمع­‌آوری کنیم.

به عنوان مثال، یک رویداد آنلاین با حضور یک چهره محبوب ممکن است با مراسم سنتی جمع­‌آوری کمک­‌های مالی به صورت حضوری مطابقت نداشته باشد، اما در معرض دید خیرین آینده و مخاطبان جدید بین­‌المللی قرار گرفتن، ارزش سرمایه‌­گذاری را دارد.

4- تسریع در نوآوری دیجیتالی

رعایت فاصله­‌گذاری اجتماعی باعث شد که سال جاری شاهد تسریع افزایش علاقه در بخش خصوصی برای به­‌کارگیری فناوری­‌های پاسخ سریع(QR) ، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) باشیم. این فناوری‌­ها به عنوان روش‌های اساسی برای سازمان‌­های غیرانتفاعی جهت جلب مشارکت و کمک­‌های مالی تبدیل شده‌­اند. به عنوان مثال، ما در مشارکت با یکی از فناوری‌­های واقعیت افزوده، موفق شدیم نسبت به سال گذشته شاهد افزایش 80 درصدی کمک‌­های مالی باشیم. موسسات خیریه امسال موفق شدند که با استفاده از قرار دادن دکمه اهدا در اپلیکیشن‌­هایی مانند اینستاگرام و تیک‌­تاک، به همان روش فیس‌­بوک به جمع‌­آوری کمک­‌های مالی جامعه محور کمک کند.

5- پیگیری بی‌وقفه شفقت و انسانیت

رعایت فاصله‌­گذاری اجتماعی، انجام ماموریت­‌ها را بیش از هر زمان دیگری دشوار کرده است. صدها رویداد حضوری در سرتاسر جهان که خانواده‌­ها و حامیان بیماران «سنت جود» (St. Jude) در آن جمع می­‌شدند، از جمله تورهای محبوب بیمارستان و دانشگاه که بازدیدکنندگان می­‌توانستند تاثیر کار ما را از نزدیک ببینند، از دست رفت. اما روش‌­های دیگری نیز وجود دارد که به طور مداوم دلایل  را به شرکا، خیرین و حتی کارکنان یادآوری می­‌کنیم. بیماران در تماس‌­های ویدئویی کارکنان ما، موضوعات را به اشتراک می‌­گذارند و به روزرسانی می­‌شوند. مسابقه‌­دهندگان در ماراتن مجازی، فیلم­‌های تشویق­ بیماران را به صورت مجازی دریافت کردند. طرفداران با خانواده‌­های بیماران در برنامه شب­‌های خانوادگی دور هم جمع شدند و تورهای مجازی بیمارستان را برگزار کردند. استفاده از ابزارهای جدید قصه­‌گویی دیجیتال، از جمله کمپین­‌های اجتماعی و ایمیلی و ارائه داستان‌­هایی حاکی از امید برای بیماران و خانواده آنها از جمله کارهایی است که انجام دادیم. به اشتراک گذاشتن داستان نباید به عنوان فرصتی که می­‌تواند تأثیرگذار باشد، دستکم گرفته شود.

ریچارد سی شادیاک جونیور بر این باور است که نمی‌­توان از این شرایط به تنهایی عبور کرد و موسسات خیریه باید به سرعت با دیگر همکاران و خیرین جوان و جدید مشارکت کنند.

بر اساس استاندارد افرا، موسسه‌ نیکوکاری یا سازمان مردم‌نهاد خود را به‌صورت رایگان مورد سنجش قرار دهید و یک گزارش مدیریتی دریافت کنید.