راه مقابله با ابرریسک‌ها برای غیرانتفاعی‌ها

ریسک می­‌تواند باعث شکست یا فرصت شود. بسیاری از مقالات در این زمینه شما را تشویق می‌­کند که برای ایجاد تغییرات مثبت ریسک کنید. این مقاله روی ریسک‌­هایی تمرکز دارد که باعث شکست یا خسارت می‌­شوند. برای اطمینان از پایداری سازمان خود ­باید این ریسک­‌ها را مدیریت کنید. به گزارش وب‌­سایت «سوسایتی فور نان‌­پرافیتس» (Society for Nonprofits)، برای مقابله با ریسک‌­ها، پنج مرحله زیر را به ترتیب انجام دهید. مدیریت ریسک سازمانی (ERM) فرآیندی است که می‌­توانید برای رسیدگی به شرایطی که ممکن است سازمان شما را در معرض خطر قرار دهد، استفاده کنید. این فرآیند دربرگیرنده یک سری مراحل متوالی است:

1- ریسک­‌های کلیدی را شناسایی کنید

برای شروع تیمی از اعضای هیات مدیره و کارکنان اجرایی خود برای هدایت فرآیند مدیریت ریسک انتخاب کنید. سپس به همراه این تیم اقدامات زیر را انجام دهید:

ماموریت، اهداف، ارزش‌ها و استراتژی کلی خود را مورد بررسی قرار دهید. ­باید روی هر گونه ریسکی که ممکن است پیش روی آنها وجود داشته باشد، تمرکز کنید. موارد بسیاری از ریسک­‌های بالقوه­ موجود را فهرست کنید. یک لیست کوتاه معمولی دربرگیرنده موارد زیر است:

  • ریسک­‌های مالی (تامین وجه، سرمایه‌­گذاری، کلاهبرداری، تقلب، اطلاعات مالی)
  • ریسک­‌های قانونی (دعاوی احتمالی، مجوز)
  • ریسک­‌های نظارتی (قوانین مالیاتی و قوانین حاکم بر منابع انسانی، ایمنی، محیط زیست)
  • ریسک‌­های عملیاتی (عملکرد، دارایی)
  • ریسک‌­های فناوری (سیستم­‌ها، امنیت سایبری، دیجیتال­‌سازی، رقابت آنلاین)
  • ریسک­‌های راهبردی (تغییر آمار جمعیتی، ترجیحات و نیازها، همچنین گرایش‌­های گسترده جامعه که ممکن است به تغییر استراتژی نیاز داشته باشد).

به ریسک­‌هایی که در همه سازمان‌­های غیرانتفاعی مشترک هستند، توجه کنید. ریسک‌­هایی که برای سازمان غیرانتفاعی شما خاص هستند را بررسی کنید. ریسک­‌هایی که اندازه آنها قابل اندازه‌­گیری نیست را نادیده نگیرید.

2- ریسک‌­ها را اندازه‌­گیری و اولویت­‌بندی کنید

هنگامی که ریسک­‌های سازمان خود را شناسایی کردید، از خود بپرسید: کدام یک بیشترین فشار را دارند؟ کدام یک می‌­تواند بیشترین آسیب را وارد کند؟ درصورتی که سریع اقدام نکنید، کدام یک ممکن است وخیم‌­تر شود؟

بر اساس پاسخ خود به این پرسش‌­ها، ریسک­‌ها را از بیشترین تا کمترین اولویت‌­بندی کنید. سپس تمام تلاش خود را برای اندازه‌­گیری تاثیر هر یک از ریسک‌­ها انجام دهید. تاثیر هر ریسک بر میزان درآمد، جذب داوطلبان، افزایش هزینه­‌ها چقدر است؟ اندازه‌­گیری ریسک­‌ها به این طریق به شما کمک می‌­کند تا تصمیم بگیرید که برای هر کدام از ریسک‌­ها به چه میزان تلاش کنید.

3- ریسک‌­هایی را که مشخص کرده‌­اید، مدیریت کنید

با توجه به اولویت هر ریسکی ­باید روش‌­های خلاقانه برای مواجه با آن برگزید. روش‌­های مختلفی برای مدیریت یک ریسک وجود دارد:

می‌­توانید این ریسک را به شخص دیگری که مایل به پذیرفتن آن است، انتقال دهید. این کار معمولا از طریق بیمه‌­ها انجام می­‌شود. به‌­طور مثال: بیمه داوطلبان، ریسک‌­های اتفاقات مرتبط با کار داوطلبان را برای سازمان شما مدیریت می­‌کند. بیمه مدیران، سازمان شما را در برابر دعاوی مربوط به هیات مدیره محافظت می­‌کند. شما می­‌توانید با اقدامات لازم ریسک­‌ها را کنترل کنید تا تاثیرات آنها را به حداقل برسانید. می‌­توانید ریسک را بپذیرید و تلاش خاصی برای کنترل آن نکنید.

شما می­‌توانید از ریسک پرهیز کنید. در گام نخست، پرهیز از خطر، هزینه بسیار کمتری دارد تا اینکه بعدا آن را کاهش دهید. چند نمونه از استراتژی‌­های خوب پرهیز از خطر عبارتند از:

  • سیاست­گذاری­‌های مناسبی اتخاذ کنید. یکی از بزرگترین ریسک­‌هایی که سازمان شما را تهدید می‌­کند شکایت کارمندان است. بنابراین شما ­باید سیاست‌­های قوی منابع انسانی داشته باشید و به طور مرتب آنها را تقویت کنید.
  • برای انتخاب هر یک از کارکنان و داوطلبان بررسی دقیق سوءپیشینه انجام دهید.
  • اطمینان حاصل کنید که از امنیت سایبری قدرتمندی برخوردار هستید و برای رخنه­‌های اطلاعاتی، برنامه پشتیبان داشته باشید.
  • با داشتن نظارت قوی و کنترل‌­های داخلی، بکارگیری برنامه‌­های پیشگیری از کلاهبرداری و تقلب و حسابرسی سالانه از امور مالی خود محافظت کنید.
  • یک برنامه بحران تدوین کنید تا در صورت بروز فاجعه بتوانید بلافاصله وارد عمل شوید.
  • در همه سطوح سازمان جهت آگاهی کارکنان و اعضای هیات مدیره در مورد حقوق و مسئولیت­‌های قانونی آنها آموزش‌­های مداوم ارائه کنید.
  • برای مقابله با خطرات احتمالی، یک برنامه مدیریت ریسک تدوین کنید.

4- برنامه­‌های خود را اجرایی کنید و بر آنها نظارت داشته باشید

مراقب اوضاع و آماده تغییر روش و اتخاذ راهکارهای مناسب در صورت بروز ریسک باشید. به صورت دوره‌­ای و منظم برنامه خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که همچنان در مسیر درست حرکت می­‌کنید.

5- نتایج را ثبت کنید

نتایج را به هیات مدیره و سایر سهام­داران گزارش دهید. همه اطلاعات ریسک خود را در یک فایل ثبت ریسک نگهداری کنید. این فایل ثبت ریسک، محلی خواهد بود که خلاصه­‌ای از اوضاع مخاطره‌­آمیز برای سازمان شما در آن یافت خواهد شد. سازمان‌­های غیرانتفاعی همیشه با خطرات مواجه بوده‌­اند. آنچه تغییر کرده است رشد و افزایش تعداد ریسک‌­ها، اندازه و شدت آنها و افزایش سرعت شروع آنها است. دنیای امروز به مانند دنیای 15 سال قبل نیست. ما اکنون در زمانه ابرریسک­‌ها زندگی می‌­کنیم. سازمان‌­های غیرانتفاعی که ریسک­‌ها را جدی می­‌گیرند و به طور حرفه­‌ای با آنها مقابله می­‌کنند، شانس موفقیت بیشتری دارند.

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن