غیرانتفاعی‌های کوچک و شیوه جمع‌آوری منابع مالی

اغلب اوقات موسسات غیرانتفاعی کوچک، وقت و منابع خود را به تمامی صرف تحقق ماموریت خود می‌­کنند. در نتیجه گاهی اوقات، اقدامات مهمی که جهت جمع‌­آوری منابع مالی انجام می­‌شود بر عهده شرکت وابسته قرار می‌­گیرد. خوشبختانه روش­‌هایی بیش از برنامه‌­ریزی و برگزاری برنامه‌­های پرهزینه برای جمع‌­آوری پول وجود دارد تا موسسات غیرانتفاعی در همه سایزها از آن برای کسب درآمد استفاده کنند. یکی از راهکارها، برنامه شرکت وابسته است.

بر اساس گزارش Charity Navigator، برنامه­‌های شرکت وابسته در موسسات غیرانتفاعی، روشی برای جمع­‌آوری کمک مالی است تا هنگامی که حامیان شما از طریق آپ، لینک یا موتور جستجوی مربوط به شرکای غیرانتفاعی شما، خرید آنلاین انجام می‌­دهند، سازمان شما به درآمد بیشتر و نامحدود دست یابد. یعنی حامیان شما می‌­توانند برای حمایت از ماموریت شما، خرید آنلاین انجام دهند که هزینه اضافی برای آنها یا موسسه غیرانتفاعی شما ندارد. آیا مایلید بیشتر بدانید؟ پس شروع می­‌کنیم.

مزایای مشارکت در برنامه شرکت وابسته چیست؟

یک برنامه شرکت وابسته در موسسه غیرانتفاعی، می‌­تواند مزایای متنوعی برای موسسه و حامیان شما فراهم کند:

1- سهولت و راحتی انجام کار: برنامه‌­ای بیابید که با خرده‌­فروشانی که حامیان شما قبلا از آنها خرید کرده‌­اند، شریک شوید. به این ترتیب حامیان شما می­‌توانند حین خرید اقلام مورد نیاز خود، و بدون پرداخت هزینه اضافه، به موسسه غیرانتفاعی شما نیز کمک کنند.

2- درآمد سالانه: برنامه شعب به حامیان شما امکان می‌­دهد به صورت پیوسته و با هر خریدی که در خرده‌­فروشی­‌های شریک با شما انجام می‌­دهند، از موسسه شما نیز حمایت کنند. می‌­توانید در تمام طول سال، سرمایه کسب کنید و در دوره‌­های بین مراسم­‌های جمع‌­آوری کمک مالی نیز، درآمد بیشتری داشته باشید.

3- دسترسی به حامیان مالی شرکتی: صرف­نظر از اینکه شما یک موسسه غیرانتفاعی کوچک، یک مدرسه، یک باشگاه یا سازمان خیریه دیگری باشید، ساخت رابطه با چندین حامی مالی شرکتی، موجب صرفه‌­جویی در وقت می‌­شود. وقتی به شبکه شرکت­‌های وابسته می‌­پیوندید، می‌­توانید مذاکره کنید و روابط را به نفع موسسه غیرانتفاعی خود حفظ کنید، تا بدون انجام کار بیشتر، از آن برای حفظ روابط قبلی خود با حامیان مالی استفاده کنید.

البته بزرگترین فایده برنامه‌­های شرکت وابسته این است که هزینه­‌ای اضافی برای موسسه غیرانتفاعی یا حامیان شما ندارند. یعنی حامیان می‌­توانند با انجام خریدهای روتین خود، و بدون پرداخت هزینه بیشتر، در موسسه غیرانتفاعی شما مشارکت کنند.

برنامه شرکت وابسته را چطور آغاز کنید؟

پیش از اینکه به منافع شراکت در شرکت وابسته دست یابید، باید برنامه‌­ای داشته باشید که با نیازها و ماموریت موسسه غیرانتفاعی شما هماهنگ باشد. این برنامه در بیشتر موسسات غیرانتفاعی در سه گام آغاز می‌­شود:

1- برنامه­‌های تحقیقاتی: ابتدا به دنبال برنامه شرکت وابسته­‌ای باشید که مختص کمک به موسسه غیرانتفاعی شماست. سپس خرده­­‌فروشان مربوط به هر گزینه را برای انجام شراکت بررسی کنید. به یاد داشته باشید بهترین برنامه شرکت وابسته، با خرده‌­فروشانی شراکت خواهد کرد که با خریدهای روزمره حامیان شما، هماهنگ باشند. نکاتی تهیه کنید که نشان دهد این برنامه شرکت وابسته، چقدر به شروع حرکت جدید شما کمک می­‌کند، و به دنبال برنامه­‌ای باشید که به صرفه­‌جویی در وقت شما هنگام جمع‌­آوری کمک مالی، کمک خواهد کرد. بهترین برنامه‌­ها، صفحه شما را تنظیم خواهند کرد و حتی به ساخت مطالب بازاریابی از جمله بنرهای وب‌سایت و الگوهای ایمیل نیز کمک می‌­کنند.

2- برنامه خود را بازاریابی کنید: لازم است برنامه شرکت وابسته خود را به حامیان خود معرفی کنید تا شروع به کسب درآمد از آن کنید. احتمالا بسیاری از حامیان اطلاعی درباره چگونگی استفاده از خدمات شرکت وابسته ندارند، بنابراین مطمئن شوید بازاریابی شما، جزییات دقیقی درباره چگونگی دانلود آپ­‌ها و مطالب درست در موتور جستجو، ارائه می‌­دهد. همچنین مطمئن شوید اطلاعات منظم درباره برنامه را در اختیار حامیان خود قرار می‌­دهید تا در تمام طول سال، کمک مالی جمع‌­آوری کنید.

3- نظارت بر نتایج: وقتی برنامه شروع و اجرا شد، مطمئن شوید نتایج را دنبال می‌­کنید تا مشخص شود برنامه چقدر پیشرفت کرده و تا چه حد منجر به موفقیت بیشتر شده است. به خاطر بسپارید که برنامه­‌های شرکت وابسته، به آهستگی و با گذشت زمان درآمدزایی می‌­کنند، بنابراین اگر کمی طول کشید تا به درآمد برسید، روند کار خود را برای کسب درآمد لحظه‌­ای بزرگ، متوقف نکنید.

در هر برنامه شرکت وابسته که در نظر می‌­گیرید، سوالات خود را بپرسید و یک نسخه آزمایشی را به کار برید تا مطمئن شوید مناسب موسسه غیرانتفاعی شماست. با شرکای بالقوه شرکت وابسته درباره حمایت بازاریابی آنها، زمان‌­های تنظیم خدمات، یا سایر عوامل کلیدی که بر توانایی موسسه کوچک شما برای شروع به جمع‌­آوری کمک مالی تاثیر می­‌گذارد، صحبت کنید.

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن