پایداری خیریه؛ 10 روش اطمینان از پایداری موسسات خیریه

پایداری موسسات خیریه مستلزم برنامه‌­ریزی از قبل، برای داشتن آمادگی است تا در صورت لزوم بتوان واکنش نشان داد. بکارگیری بیشتر از تکنولوژی دیجیتال می‌­تواند با ساده‌­سازی فرآیندها، این امر را تسهیل کند. اما منظور از پایداری در موسسات خیریه چیست؟ به بیان ساده پایداری به معنای آن است که موسسات خیریه قادر باشند حمایت از دریافت‌­کنندگان خدمات خود را در بلندمدت ادامه دهند. برای به حداکثر رساندن پایداری در موسسات خیریه 10 حوزه کلیدی را مورد بررسی قرار دادیم.

پایداری خیریه

پایداری موسسات خیریه مستلزم برنامه‌­ریزی از قبل، برای داشتن آمادگی است تا در صورت لزوم بتوان واکنش نشان داد. بکارگیری بیشتر از تکنولوژی دیجیتال می‌­تواند با ساده‌­سازی فرآیندها، این امر را تسهیل کند. اما منظور از پایداری در موسسات خیریه چیست؟ به بیان ساده پایداری به معنای آن است که موسسات خیریه قادر باشند حمایت از دریافت‌­کنندگان خدمات خود را در بلندمدت ادامه دهند. وب­‌سایت چریتی دیجیتال (Charity Digital) برای به حداکثر رساندن پایداری در موسسات خیریه 10 حوزه کلیدی را مورد بررسی قرار داده است. در ادامه 10 روش اطمینان از پایداری خیریه ها آمده است.

ما این مقاله را به صورت فایل صوتی ضبط کرده‌ایم و در اینجا قرار داده‌ایم که اگر خواستید، می‌توانید این مطلب را بشنوید:

یک موسسه خیریه برای ادامه کار خود باید بتواند درآمد کافی برای تامین هزینه‌­ها ایجاد کند. درآمد می‌­تواند از منابع متعددی تامین شود، از جمله دریافت کمک­‌های بلاعوض از صندوق­‌های بزرگ مالی، جمع­‌آوری کمک‌­های مالی از عموم مردم، کارمزد برای قراردادها از مقامات قانونی و سرمایه‌­گذاری‌­ها. راه‌­های ایجاد درآمد از منابع مختلف باید توسط فعالیت‌­های بازاریابی با هدف ایجاد ارتباط با حامیان، اهداکنندگان و سرمایه­‌گذاران مورد حمایت قرار گیرد.

  • پایداری موسسات خیریه؛ اثرگذاری

درآمد ضروری است، اما به خودی خود هدف نیست. هرگز نباید فراموش کرد که چرا موسسات خیریه ایجاد درآمد می‌­کنند. این موسسات ­باید روی مسائل اساسی‌­تری تمرکز کنند و به پرسش­‌هایی از قبیل «به چه چیزی می­‌خواهند برسند؟ به دنبال چه نتایجی هستید؟ و اثرگذاری مورد نظرشان چیست؟» پاسخ دهند. بدون اثرگذاری کافی، بعید است که موسسات خیریه بتوانند درآمدزایی لازم برای پوشش هزینه فعالیت خیریه خود را حفظ کنند. توانایی نشان دادن این اثرگذاری از طریق انجام سنجش و ارائه گزارش بسیار مهم است.

  • پایداری موسسات خیریه؛ استراتژی

از آنجایی که درآمد و اثرگذاری برای موسسات خیریه بسیار حیاتی هستند، بنابراین این دو مورد نخستین مواردی هستند که موسسات خیریه تازه تاسیس معمولا روی آنها تمرکز می­‌کنند. اما بعید به نظر می‌­رسد که بتوانند به تنهایی پایداری سازمان را در درازمدت حفظ کنند. آنها باید در بطن استراتژی لحاظ شوند. می‌­توان ادعا کرد که استراتژی باید نقطه آغازینی باشد که همه چیز از آن سرچشمه می­‌گیرد، خصوصا پایداری که به خودی خود یک عنصر اصلی هر برنامه استراتژیک است. یک موسسه خیریه به شفافیت درباره اهدافی که برای آنها تلاش می‌­کند و چگونگی دستیابی به آنها نیاز دارد. استراتژی سازمان خیریه باید با اهداف آن هماهنگ باشد.

  • پایداری موسسات خیریه؛ برنامه کاری

برنامه کاری معمولا از برنامه استراتژیک پیروی می‌­کند و برای تحقق اهداف یک سازمان حیاتی است. برنامه کاری فقط در مورد پول نیست، بلکه برنامه جامعی است که اهداف و فعالیت‌­های اصلی آینده یک سازمان را ترسیم می­‌کند. اقدامات لازم برای دستیابی و تحقق آنها، همچنین منابع (خصوصا افراد) و امکانات مورد نیاز را معین می‌­کند. برنامه کاری با یک برنامه مالی پشتیبانی می­‌شود.

  • پایداری موسسات خیریه؛ کنترل هزینه

گرچه که برخی افراد کنترل هزینه را ملال‌­آور می‌­پندارند، اما با این وجود از اهمیت به‌سزایی برخوردار است. در درجه اول کنترل هزینه می‌­تواند به عنوان لزوم صرف هزینه کمتر، خلاصه شود. برای سازمان­‌های کوچک که بر اساس مقدار درآمد، هزینه می­‌کنند، اگر درآمد آنها کاهش یابد، ­باید هزینه‌­های خود را نیز کاهش دهند. در حالیکه یک برنامه کاری موثر به کاهش این مسئله کمک می­‌کند. بنابراین تمرکز مداوم بر شناسایی موارد مهم و حذف هزینه­‌های غیرضروری مهم است. در غیر این­صورت هزینه نکردن در زمینه‌­های اصلی می­‌تواند ارائه خدمات را دچار مخاطره و تلاش‌­ها برای جمع­‌آوری کمک‌­های مالی را تضعیف کند.

  • پایداری موسسات خیریه؛ جریان نقدینگی

مسائل مربوط به جریان نقدینگی بزرگترین علت شکست بسیاری از مشاغل است و موسسات خیریه نیز از این موضوع مستثنی نیستند. در حالیکه ایجاد تعادل میان درآمدها و هزینه‌­ها مهم است، اما برای تضمین گردش نقدینگی و توانایی پرداخت تعهدات کافی نیست. زمان­‌بندی اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا برخی از کمک­‌ها ممکن است به صورت معوقه پرداخت شوند و در بعضی مواقع، پرداخت‌­ها با تاخیر انجام می‌­شوند. این موضوع می­‌تواند تاثیر عمده‌­ای در جریان نقدینگی ایجاد کند و حتی منجر به ورشکستگی یک سازمان شود. بنابراین داشتن یک برنامه مالی خوب و به همراه نظارت مداوم، مدیریت جریان نقدینگی را آسان می­‌کند.

  • پایداری موسسات خیریه؛ متنوع‌­سازی

در حالیکه ایجاد روابط مالی می­­‌تواند یک موسسه خیریه را قادر سازد تا اثرگذاری خود را به طرز چشمگیری افزایش دهد، اتکا به یک سرمایه­‌گذار یا یک نوع از جمع‌­آوری کمک­‌های مالی، می‌­تواند بسیار آسیب‌­زننده باشد. این واقعیت باعث ایجاد نوآوری‌­های خارق‌­العاده و روش‌­های فکری جدید شده است. منابع گسترده‌­تر مالی، سازگاری با شرایط جدید را آسان‌­تر می‌­کنند.

بر اساس یک نظریه، یک موسسه خیریه نباید بیش از 20 درصد از کل بودجه خود را به یک منبع مالی وابسته باشد؛ چراکه در صورتی­ که کمک آن منبع متوقف شد، بتواند تا پیدا کردن یک منبع مالی جدید به سرعت برای مدیریت هزینه‌­های خود برنامه‌­ریزی مجدد کند و آنها را پوشش دهد.

  • پایداری موسسات خیریه؛ فرهنگ

علاوه بر ویژگی‌­های فنی، رویه­ مدیریت مالی و حسابداری مهم است که عناصر «نرم‌­تر» که برای موفقیت هر سازمانی حیاتی است فراموش نشود. عقاید و ارزش‌­های یک سازمان از طریق عملکرد کل سازمان مشخص می­‌شود. یک شرکت تجاری می‌­تواند صداقت را از طریق مشوق­‌های مالی به دست آورد، اما موسسات خیریه بندرت می‌­توانند این کار را انجام دهند، بنابراین این موضوع برای موسسات خیریه بسیار حائز اهمیت است.

فرهنگ مثبت برای ایجاد وفاداری و تعهد حامیان حیاتی است و اطمینان می­‌دهد که اثرگذاری محقق می‌­شود. در صورت بروز فرهنگ منفی به حمایت و اعتماد عمومی آسیب قابل توجه‌­ای وارد می­‌شود. لازم است این موضوع مورد توجه قرار گیرد که فرهنگ فقط آنچه که بیرون از سازمان برداشت می‌­­شود نیست، بلکه نحوه برخورد و رفتار با کارمندان و داوطلبان نیز می‌­تواند منعکس‌کننده ارزش­‌هایی باشد که سازمان خیریه شما در تلاش است تا آنها را به نمایش بگذارد.

  • پایداری موسسات خیریه؛ رهبری

در حالیکه برخی از بهترین رویه‌­ها و روش‌­های ذکر شده باید در یک سازمان وجود داشته باشند، برای رسیدن به پایداری خیریه، رهبری بسیار حیاتی است. یک رهبری قوی و تاثیرگذار به یک موسسه خیریه کمک می‌­کند تا استراتژی مناسبی برای تحقق موثر اهداف خود اتخاذ کند. رهبری در ارائه راهنمایی‌­های روزمره اهمیت بسزایی دارد. ارتباطات بخش مهمی از رهبری است. ارتباطات و رهبری قوی برای جلوگیری از پراکندگی داده‌­ها و اطمینان و شفافیت و کارآیی کلیه فرآیندهای مالی لازم است.

  • پایداری موسسات خیریه؛ زیرساخت و ابزار

9 نکته قبلی، همه زمینه‌­هایی را توصیف می­‌کنند که یک موسسه خیریه موفق برای اطمینان از اثربخشی پایدار باید روی آن تمرکز کند. همه این­ها از زیرساخت‌­ها و راه‌­حل‌­های مناسب تکنولوژی بهره­ می‌­برند. استفاده از نرم‌­افزاهای ارتباطی مانند «زوم» و «تیمز» برای ایجاد ارتباطات روزمره و ادامه فعالیت سازمان­‌هایی که مدل دورکاری یا ترکیبی را انتخاب می‌­کنند، ضروری خواهند بود.

ابزار اصلی برای ایجاد پیشرفت به سمت پایداری، نرم‌­افزار مالی است. کنترل هزینه، تجزیه و تحلیل جریان نقدینگی، همچنین تجزیه و تحلیل متنوع‌­سازی و اتکا به منابع مالی از بخش­‌های اصلی نرم‌­افزار مالی هستند. همانطور که استفاده از تکنولوژی دیجیتال می‌­تواند کارآیی فرآیندها را به حداکثر برساند، سواد مالی سازمانی بیشتر و درک موارد ذکر شده فوق هم می­‌تواند یک مزیت بسیار ارزشمند باشد. اما آنها باید از یک استراتژی با رویکرد پایداری نشات بگیرند و نگاهشان به آینده باشد. «کووید-19» با همه بلاهایش فرصتی را فراهم کرد تا به مدد روش­‌های کاری دیجیتال به موضوع پایداری نگاهی تازه شود.

بر اساس استاندارد افرا، موسسه‌ نیکوکاری یا سازمان مردم‌نهاد خود را به‌صورت رایگان مورد سنجش قرار دهید و یک گزارش مدیریتی دریافت کنید.