اهمیت بازاریابی برای سازمان‌های مردم نهاد

بازاریابی برای همه برندها مهم است. همه این برندها باید به بازارهای هدفشان خدمت‌رسانی کنند. اما بازاریابی، جدای از کمک به شما در جهت تبلیغ کسب‌وکارتان نزد مخاطبین هدف،‌ کاربردهای متعدد و متنوع دیگری هم دارد. بازاریابی در ایجاد اعتبار برای کسب‌وکار و شناخت آن هم به شما کمک می‌کند.

بازاریابی سازمان مردم نهاد

بازاریابی برای همه برندها مهم است و برندها باید به بازارهای هدفشان خدمت‌رسانی کنند. اما بازاریابی، جدای از کمک به شما در جهت تبلیغ کسب‌وکارتان نزد مخاطبین هدف،‌ کاربردهای متعدد و متنوع دیگری هم دارد. بازاریابی در ایجاد اعتبار برای کسب‌وکار و شناخت آن به شما کمک می‌کند.

مارکتینگ برای سازمان مردم نهاد

سازمان‌های مردم نهاد هم ‌نوعی برند محسوب‌ می‌شوند و درست مانند همه برندهای کسب‌وکار، به نوعی راهکار بازاریابی مشخص نیاز دارند. اما در رابطه با سازمان‌های مردم نهاد، اعتمادسازی یکی از مهم‌ترین امور است. بنابراین بازاریابی برای این نوع سازمان‌ها نجات‌بخش است.

بازاریابی در افزایش سهم بازار و گسترش پایگاه کاربران به شما کمک می‌کند. اما در مورد سازمان‌های مردم نهاد، بازاریابی در افزایش تعداد حامیانشان به آنها کمک می‌کند. رقابت هم یکی دیگر از حوزه‌هایی است که در آن بازاریابی به سود سازمان‌های مردم ‌نهاد عمل می‌کند. رقابت برای هر یک ریال اهدایی بسیار شدید است. بنابراین، تبدیل‌شدن به برندی شناخته‌شده به سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا منابع کمک‌های مالی را آسان‌تر پیدا کنند. دلیل نفوذ و تاثیرگذاری برخی از بزرگ‌ترین سازمان‌های مردم‌نهاد جهان این است که آنها کار بازاریابی را به‌خوبی انجام داده‌اند، شناخت و آگاهی ایجاد کرده‌اند و از طریق بازاریابی دقیق و حساب‌شده مخاطبان زیادی به‌دست آورده‌اند.

بازاریابی سازمان مردم نهاد، دلیلی برای رشد

دلیل معروفیت برخی سازمان‌های مردم نهاد این است که برندشان را به‌‌خوبی به بازار عرضه کرده‌اند. سازمانی مردم نهاد را در نظر بگیرید که در کنجی تاریک قرار گرفته است و تعداد معدودی از مردم از وجود چنین سازمانی یا هدف آن خبر دارند. این برند تنها مدت کوتاهی می‌تواند ادامه حیات دهد، مگر اینکه از نظر منابع به طور کامل متکی به خود باشد. حتی در آن صورت هم، به‌دلیل برخی الزامات مقرراتی و حقوقی، ضروری است که کار بازاریابی برند به‌نحوی مناسب انجام شود.

هر سازمان مردم نهاد می‌تواند با بازاریابی مناسب برند خود صاحب ‌نفوذ و تاثیرگذار شود. تاثیرگذار بودن، علاوه بر معروفیت، به معنای توانایی ایجاد اشتیاق در افراد برای حمایت و پشتیبانی است. این حمایت، جدای از حمایت مالی، ممکن است اشکال متعدد و متنوعی داشته باشد.

بازاریابی سازمان مردم نهاد؛ مشابه سایر برندها

بسیاری از مسائل مربوط به سازمان‌های مردم نهاد مشابه سایر برندها است. هدف برندهای عادی از انجام بازاریابی تبلیغ محصولات، جذب مشتری و افزایش فروش است. اما آنچه که برای سازمان‌های مردم نهاد اهمیت دارد، شناخته‌شدن و اطلاع اهداکنندگان بالقوه از وجود آنهاست. بازاریابی توانایی تامین همه این نیازها را دارد. به‌علاوه سازمان‌های مردم نهاد باید نیروی کارشان را هم مدیریت کنند و برای این کار هم به کمک مالی نیاز دارند.

بازاریابی نه تنها در یافتن منابع بهتر برای کمک‌های مالی، بلکه در خلق تصویر مناسب به این سازمان‌ها کمک می‌کند. تصویر مسبب اعتماد است و اعتماد برای همه سازمان‌های مردم نهاد و در یافتن حامیان و جذب نیکوکارانی که می‌توانند از هدف آنها پشتیبانی کنند، بسیار مهم است. اگر از کسی درخواست کمک مالی کنید، او مایل است بداند که آیا پولش در فعالیت‌های اجتماعی عام‌المنفعه سرمایه‌گذاری می‌شود یا خیر.

بازاریابی خدمات برای سازمان‌های مردم نهاد درست مانند سایر شرکت‌های خدماتی بسیار مهم است. در بسیاری از مواقع ممکن است آگهی‌های سازمان‌های مردم‌نهاد را در اینترنت مشاهده کنید. در بسیاری از این آگهی‌ها درخواست کمک مالی مطرح شده است، ولی بازاریابی برند یا اطلاع‌رسانی به مخاطبان در مورد هدفی که سازمان مردم‌ نهاد مربوطه برای آن مبارزه می‌کند، هدف بسیاری دیگر از این آگهی‌هاست.

بازاریابی سازمان نیکوکاری؛ ایجاد رابطه بهتر با مردم

برقراری ارتباط با برندهای نام‌آشنا بسیار راحت‌تر است. آن دسته از سازمان‌های مردم نهاد که با عموم مردم رابطه بهتری برقرار می‌کنند، کار آسان‌تری در پیش دارند. هر سازمان‌ مردم نهادی که خواهان موفقیت است، باید بر بازاریابی متمرکز شود و از قدرت آن بهره‌برداری کند. ما در قرن بیست‌ویکم به‌سر می‌بریم و داشتن راهکار بازاریابی مناسب برای همه برندها ضروری و واجب است.

بازاریابی هوشمند به حل مسائل زیادی منجر می‌شود. به همین دلیل، در حال حاضر همه انواع سازمان‌های مردم نهاد برای اعلام حضورشان از فناوری دیجیتال استفاده می‌کنند. با این همه، رقابت افزایش یافته است و داشتن راهکاری هوشمندانه‌تر از رقیبان به کاهش مشکلات و فشار رقابتی منجر می‌شود.

بازاریابی موسسه نیکوکاری؛ ایجاد تصویری خوب در ذهن مخاطب

اگر مایل هستید که تاثیرگذار باشید، ابتدا باید تصویر خوبی در ذهن مخاطب ایجاد کنید. در مورد سازمان‌های مردم‌ نهاد، ایجاد تصویر بهتر به معنای کسب‌وکار هوشمندانه‌تر است. سازمان‌های مردم نهاد باید هزینه‌های عملیاتی‌شان را پوشش دهند. حقوق کارکنان باید پرداخت شود. سازمان‌های مردم‌ نهاد این کارها را برای کسب سود انجام نمی‌دهند، ولی موفقیت برای آنها بسیار مهم است. بازاریابی به گسترش تاثیرگذاری آنها کمک می‌کند و در غیاب آن، این سازمان‌ها منابع کافی را برای ادامه عملیات نخواهند یافت.

بازاریابی سازمان مردم نهاد برای تامین منابع مالی

امروزه هیچ‌یک از سازمان‌های مردم نهاد بدون تامین منابع مالی خود قادر به ادامه حیات نخواهند بود. قدرت بازاریابی بسیار عظیم است و منجر به رشد منابع درآمد و نفوذ برند شما می‌شود. سازمان‌های مردم نهاد نباید از دید عموم پنهان بمانند. سازمان‌ مردم نهاد یک کسب‌وکار عادی نیست، بلکه برای هدف مشخصی مبارزه می‌کند و به همین دلیل باید شناخته شود.

بازاریابی سازمان مردم نهاد؛ معرفی خود

رقابت هم از عوامل مهم دیگر است. از آنجایی که تعداد رقیبان در بازار بسیار زیاد است، سازمان‌های مردم نهاد باید برای به‌دست آوردن فضا مبارزه کنند. ایجاد تصویر برند بهتر از طریق بازاریابی امکان‌پذیر است. به علاوه بازاریابی به مقابله با فشار رقابتی کمک می‌کند. این سازمان‌ها باید برای غلبه بر بسیاری از موانع موجود، از راهکار بازاریابی کاملاً مشخصی برخوردار باشند. بدون وجود چنین راهکاری، هیچ‌یک از سازمان‌های مردم نهاد نباید انتظار دستیابی به موفقیت‌های بزرگ را داشته باشند.

چگونه بازاریابی سازمان مردم نهاد را انجام دهیم؟

با اینکه امروزه بازاریابی به‌دلیل ظهور فناوری اطلاعات آسان‌تر شده است، اما هنوز هم داشتن یک راهکار بازاریابی مشخص و با برنامه‌ریزی دقیق برای سازمان‌های مردم نهادی که مایلند حضورشان را گسترش دهند، ضروری است. امروزه ابزارهای متعددی موجود است که می‌توانند در امر تبلیغات و بازاریابی، بدون سرمایه‌گذاری مالی قابل‌توجه به سازمان‌های مردم نهاد کمک کنند.

رسانه‌های اجتماعی بهترین ابزار برای تبلیغات کم‌هزینه‌اند. سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند بدون هرگونه سرمایه‌گذاری مالی به مجموعه عظیمی از هواداران و دنبال‌کنندگان دست پیدا کنند. تعامل در رسانه‌های اجتماعی روشی بسیار مناسب است که سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند با استفاده از آن آگاهی از برند ایجاد کنند و حضورشان را در بازار گسترش دهند. فیس‌بوک، توئیتر، اینستاگرام و یوتیوب می‌توانند به‌راحتی در افزایش آگاهی از برند در میان عامه مردم و همچنین یافتن اهداکنندگان احتمالی به سازمان‌های مردم‌ نهاد کمک کنند.

جدای از این مسئله، داشتن وبسایت و بازاریابی ایمیلی هم روشی رایگان برای آگهی و تبلیغات است. اما بدون ایجاد اعتماد نمی‌توان به اهداف بزرگ دست یافت. بنابراین، سازمان‌های مردم نهاد باید بر کیفیت پیام‌های بازاریابی خود تمرکز کنند. اما این سازمان‌ها باید به هرطریق ممکن از کاربرد تاکتیک‌های غیراخلاقی پرهیز کنند، زیرا تصویر و شهرت در مورد این سازمان‌ها بسیار مهم‌تر از برندهای کسب‌وکار عادی است. بازسازی دوباره شهرت از دست رفته برای این سازمان‌ها بسیار دشوار خواهد بود.

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن
این صفحه را به اشتراک بگذارید

1 دیدگاه برای ”اهمیت بازاریابی برای سازمان‌های مردم نهاد

  1. سید رضا فقهی

    ممنون از اطلاعات ارزشمند تان موسسه باران امید، خیریه محبا ۱۷ سال است فعالیت دارد، با داشتن وب سایت گروه های مختلف در واتساپ ، اینستا و .‌.. هنوز نتوانسته با وجود فعالیت های متعدد در زمینه های حمایتی، آموزشی و ورزشی ، اشتغال و … جایگاه خود را پیدا کنید.

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بر اساس استاندارد افرا، موسسه‌ نیکوکاری یا سازمان مردم‌نهاد خود را به‌صورت رایگان مورد سنجش قرار دهید و یک گزارش مدیریتی دریافت کنید.