چالش سازمان‌های خیریه در حل مسائل اجتماعی

مسائلی که سازمان‌­های خیریه قصد رفع آن­ها را دارند، پیچیده هستند. اغلب افراد سعی دارند با پاسخ­‌های ساده با آنها مقابله کنند. به طور نمونه، در مواجهه با گرسنگی کودکان، به جای ایجاد حداقل درآمد برای آن­ها، به دادن غذا تمرکز می­‌شود. یا دست‌اندرکاران سعی دارند مشکل بی‌­خانمانی را بدون قبول ایجاد اصلاحات در گرم­‌خانه‌­ها رفع کنند. وجود برخی از راه­‌حل‌­های ساده برای مواجهه با مسائل پیچیده، به چگونگی تاسیس سازمان‌های خیریه برمی‌­گردد.

چالش سازمان‌های خیریه در حل مسائل اجتماعی

مسائلی که سازمان‌­های خیریه قصد رفع آن­ها را دارند، بزرگ، ناشناخته و پیچیده هستند. با این حال، اغلب افراد سعی دارند با پاسخ­‌های ساده با آنها مقابله کنند. در مواجهه با گرسنگی کودکان، به جای ایجاد حداقل درآمد برای آن­ها، به دادن غذا تمرکز می­‌شود. دست‌اندرکاران سعی دارند مشکل بی‌­خانمانی را بدون قبول ایجاد اصلاحات در گرم­‌خانه‌­ها رفع کنند به‌­رغم دانستن این موضوع که نیمی از افراد بی‌­خانمان، بیشتر وقت خود را در گرم­‌خانه‌­ها می‌­گذرانند. برای مقابله با بحران آب‌وهوایی، راهکارهای بازیافت مواد و پاک‌سازی سواحل ترویج می­‌شود، بدون اینکه از سیاست تغییرات اساسی برای متوقف کردن منبع آلودگی حمایت شود.

به گزارش وب­‌سایت استنفورد سوشیل اینوویشن ری­ویو (Stanfords Social Innovation Review)، این چالش تا حدودی ریشه در ساختار سازمان‌­های خیریه دارد. زیرا بنیادها اقداماتی را تامین مالی می‌­کنند که شرکای غیرانتفاعی قادر به اجرای آنها هستند و وقتی نوبت به سنجش اثرگذاری می‌­رسد، تمرکز روی خروجی‌­ها (مانند تعداد کیسه‌­های زباله جمع شده از یک رودخانه) بسیار آسان‌­تر از تمرکز بر ایجاد تغییرات پایه­‌ای است (مانند قوانینی که شرکت­‌ها را از ریختن زباله در منابع آبی منع کند).

اما وجود برخی از راه­‌حل‌­های ساده برای مواجهه با مسائل پیچیده، در وهله نخست به چگونگی تاسیس بنیادها برمی‌­گردد. به‌طور مثال، وقتی از بنیادهای خیریه پرسیده می­‌شود که چه کاری انجام می‌دهند، معمولا پاسخ این است: «در زمینه مسائل زنان تامین بودجه می‌­کنیم» یا «بر بورسیه بچه‌­های در معرض خطر متمرکز هستیم.» به ندرت این پاسخ شنیده می­‌شود که: «به دنبال راه‌­های خلاقانه و جامع برای ایجاد جهان بهتری هستیم.»

عبور از محدودیت‌­ها

«بنیاد آیزنر» که در سال 1996 تاسیس شد، با کمک­‌های گاه به گاه به افراد مسن، در زمینه کمک به موسسات خیریه مربوط به کودکان لس‌­آنجلس فعالیت می‌­کرد. به نظر می‌­رسید که تمرکز بر یک جمعیت خاص برای این بنیاد مفیدتر باشد تا آنکه با افزایش تعداد روزافزون سالمندان در آمریکا، محدودیت­‌های رویکردشان روشن شد. این بنیاد به این نتیجه رسید که می‌­تواند از افراد مسن و بازنشسته که دارای کوله‌­باری از تجربه هستند و از وقت آزاد نیز برخوردارند، به عنوان فرصتی منحصر به فرد برای کمک به کودکان و نوجوانان با به‌کارگیری روش‌­های نوین و ابتکاری بهره‌­مند شود. این موضوع همچنین فرصتی مناسب برای کمک به افراد مسن است، زیرا این افراد زمانی که فعال هستند، از سلامت و شادابی بیشتری برخوردارند.

این بنیاد با رویکرد جدید خود، تعامل بین نسلی، سعی دارد تا زندگی جمعیت مسن و جوان را به‌طور موثرتری بهبود بخشد. با این رویکرد، از هر گروه به عنوان منبعی برای ایجاد فرصت برای گروه دیگر استفاده می‌­کند و قادر است تا تغییرات اجتماعی ماندگارتری ایجاد کنند.

حال با گذشت 6سال، این بنیاد سالانه حدود 8میلیون دلار به سازمان‌­هایی کمک می­‌کند که راه‌­حل‌­های تعامل بین‌نسلی برای چالش­‌هایی که اقشار جوان و سالخورده با آن­ها روبه‌رو هستند را به کار می‌­گیرند.

فراتر از تصمیم برای تامین بودجه

به وضوح ممکن است که بنیادها برای آنکه تاثیر ماندگارتری داشته باشند، موارد تمرکز خود را وسعت بخشند و کار خود را تغییر دهند. گرچه که تصمیم‌­گیری نسبتا آسان است، اما فرآیند ایجاد تغییرات بسیار دشوار­تر است. در ادامه به چهار موضوع اشاره می‌­شود که بر اساس تجربه این بنیاد برای تامین‌­کنندگان بودجه و سازمان­‌های خیریه­‌ای که علاقه‌­مند به گسترش ماموریت خود هستند، مفید واقع خواهد شد.

1- ایجاد ارتباطات جدید: بیشتر بنیادها ریسک‌­گریز هستند و وقتی سازمانی را پیدا می‌­کنند که کار خود را به خوبی انجام می‌­دهد، برای مدت‌­های مدیدی به آن پایبند می­‌مانند و به دنبال سازمان‌­های دیگری برای همکاری نیستند. اما بنیادهایی که ماموریت­‌های خود را تغییر می‌­دهند، معمولا باید از ابتدا شروع کنند و سازمان‌­هایی را پیدا کنند که با اهداف جدید آن­ها همخوانی دارند. بنیاد آیزنر پس از آنکه تصمیم گرفت رویکرد تعامل بین نسلی را دنبال کند، مجبور شد با بعضی از سازمان­‌هایی که تامین مالی می­‌کرد، قطع همکاری کند و از سازمان‌­های دیگری که با اهداف جدید این بنیاد مطابقت داشتند، حمایت کند.

2- بسیار بررسی کنید: برای تامین‌­کنندگان مالی که می­‌خواهند رویکرد گسترده چندموضوعی را برای حل مسائل اجتماعی دنبال کنند، نیاز است که بتوانند به یک متخصص تبدیل شوند. معمولا نقشه راهی برای تامین بودجه زمینه‌­های جدید نوآوری وجود ندارد. تامین‌­کنندگان بودجه باید راه خودشان را مشخص کنند و این امر به تحقیق و پژوهش نیاز دارد. برای تبدیل شدن به یک متخصص موضوعی باید که بررسی‌­های بسیاری انجام شود و با متخصصان، مطلعان، اساتید دانشگاهی و فعالان در آن حوزه­‌ها به گفتگو نشست و نظرات آن­ها را جویا شد و از آن­ها آموخت تا بتوان به عنوان متخصص اطلاعات خود را در آن حوزه‌­ها افزایش داد.

3- بازنگری در اصول بنیادی: بنیادهایی که تصمیم می­‌گیرند اهداف خود را تغییر دهند، باید در بسیاری از جنبه‌­های نحوه کار و آنچه باید برای تحقق اهداف جدید انجام دهند، تجدیدنظر کنند. به عبارت دیگر، آن­ها ­باید ذهنیت مدیریتی گذشته خود «ما همیشه اینگونه انجام داده‌­ایم» را دور بریزند و همه چیز را از دریچه‌­ای جدید بررسی کنند. نیاز است که وب‌­سایت، صفحات رسانه‌­های اجتماعی و حتی لوگوی خود را بازطراحی کنید تا ماموریت جدید شما را منعکس کند. شاید که نیاز باشد برای نیل به مقصود جدید افرادی را نیز استخدام کنید.

4- بررسی میزان کمک‌­ها: بنیادهایی که دارای ردیف­‌های خالی جدید برای کمک هستند نیز ممکن است در خصوص میزان کمک­‌های خود تغییراتی اعمال کنند، به طور مثال بخواهند به تعداد کمتری از سازمان‌­ها کمک‌­های بیشتری اعطا کنند. میزان بیشتر کمک‌­ها از جانب اعطاکنندگان، به آن­ها انعطاف‌­پذیری، امنیت و جسارت برای دنبال کردن رویکردهای بدیع، خلاقانه و کارآفرینانه می‌­دهد. این موضوع به تامین­‌کنندگان بودجه امکان مشارکت در برنامه‌­ریزی و همفکری در پروژه‌­ها را می‌­دهد. علاوه بر این، گرچه که سازمان‌­های کمتری کمک دریافت می­‌کنند، اما سازمان‌­هایی که از کمک برخوردار می­‌شوند مقدار بیشتری دریافت می­‌کنند و در عین حال تامین‌­کنندگان نیز در فرآیند توسعه و برنامه­‌های استراتژیک سازمان‌­ها مشارکت دارند.

تغییر تمرکز و رویکرد

تغییر تمرکز و رویکرد بنیاد آیزنر به برنامه تعامل بین نسلی این امکان را فراهم کرد تا این بنیاد به طور همزمان به حداقل دو و در بعضی مواقع سه یا چهار مشکل بپردازد. این بنیاد در نظر دارد تا آموزش در اوایل دوران کودکی را بهبود بخشد و از تنهایی و انزوای کهنسالان بکاهد. در ضمن به طور همزمان در حال بررسی کمبود مسکن مقرون به صرفه، پرورشگاه، عدالت اجتماعی (تخصیص منصفانه منابع در جامعه) است. آن­ها بر این باورند که این تغییر باعث شده است تا باهوش‌­تر و قوی‌­تر شوند و بتوانند به طور استراتژیک­ و با آگاهی بیشتر تامین بودجه کنند. بنیادهایی که اهداف و ماموریت‌­های خود را تغییر می‌­دهند، با چالش‌­هایی نیز مواجه می‌­شوند که از قبل پیش‌­بینی نکرده بودند؛ اگر پیش‌­بینی کرده بودند ممکن بود که هرگز به آن سمت حرکت نکنند. گاهی اوقات بهترین و تنها راه برای حفظ حیات بنیادها، انتخاب اهداف و ماموریت‌­های جدید و مواجه شدن با چالش­‌های همراه آن است.

بر اساس استاندارد افرا، موسسه‌ نیکوکاری یا سازمان مردم‌نهاد خود را به‌صورت رایگان مورد سنجش قرار دهید و یک گزارش مدیریتی دریافت کنید.