5 شاخص مهم ارزیابی پیامد در موسسه‌های نیکوکاری و خیریه‌ها

سرمایه­‌گذاری نیکوکاران از لحظه­‌ای شروع می‌­شود که روی لینک وب‌­سایت یک موسسه کلیک می­‌کنند. آنها می‌خواهند در مورد اینکه پول‌شان به کجا می‌رود، به چه کسانی داده می‌شود و تعداد افرادی که به آنها کمک می­‌شود، بیشتر بدانند. آنها همچنین می‌­خواهند از راندمان کلی موسسه مطلع شوند و اطمینان حاصل کنند که موسسات نیکوکاری در قبال کمک­‌های آنها احساس مسئولیت خواهند کرد.

5 شاخص مهم ارزیابی پیامد در موسسه‌های نیکوکاری و خیریه‌ها

بررسی بسیاری از معیارها برای موسسات نیکوکاری‌ مشخص کرده که امروزه به کدام یک از آنها باید اهمیت بیشتری داده شود. برای موسسات نیکوکاری، سنجش و اندازه‌­گیری، پایه و اساس همه چیز را تشکیل می­‌دهد، از نحوه ارتباط آنها با نیکوکاران گرفته تا چگونگی ارائه خدمات. بدون اندازه‌گیری، موسسات نیکوکاری نه تنها قادر نخواهند بود تا بر پیشرفت خود نظارتی داشته باشند، بلکه حتی نمی‌توانند در خصوص تاثیرگذاری سازمان خود برای مخاطبانی که می‌خواهند از آنها مطلع شوند، اطلاع‌­رسانی کنند.

بر اساس گزارش charitydigital سرمایه­‌گذاری نیکوکاران از لحظه­‌ای شروع می‌­شود که روی لینک وب‌­سایت یک موسسه کلیک می­‌کنند. آنها می‌خواهند در مورد اینکه پول‌شان به کجا می‌رود، به چه کسانی داده می‌شود و تعداد افرادی که به آنها کمک می­‌شود، بیشتر بدانند. آنها همچنین می‌­خواهند از راندمان کلی موسسه مطلع شوند و اطمینان حاصل کنند که موسسات نیکوکاری در قبال کمک­‌های آنها احساس مسئولیت خواهند کرد.

این موضوع بدان معناست که موسسات نیکوکاری باید شفاف باشند. آنها باید اعداد را در معرض دید و مرکز توجه قرار دهند – اینکه در کجا فعالیت می‌­کنند؟ چه خدماتی ارائه کرده‌­اند؟ و حتی میزان و کف و سقف کمک‌ها چه اثری بر ذینفعان آنها خواهد داشت؟ دانستن همه این اطلاعات باعث ایجاد اعتماد بین نیکوکاران و موسسات نیکوکاری می‌شود. در صورتیکه موسسات نیکوکاری به همین رویه ادامه دهند و با شفافیت پیشرفت‌­های خود را به نمایش بگذراند، قادر خواهند بود در سال‌های بعد از مزایای آن بهره‌مند شوند.

پیشرفت را نمی‌­توان بدون معیار نشان داد. به عنوان مثال، موسسات نیکوکاری در سال جاری در مقایسه با سال قبل چقدر خوب عمل کردند؟ به دلیل همه‌­گیری کووید-19، ممکن است که سال گذشته سال عجیبی برای موسسات نیکوکاری در خصوص جمع‌­آوری کمک‌های مالی و برگزاری رویدادها بوده باشد، اما سنجش و اندازه‌گیری نشان می‌­دهد در بعضی مناطق سازمان‌ها پیشرفت داشته‌­اند -آیا ضرورت تغییر رویه به سمت برگزاری رویدادهای مجازی باعث رونق جذب کمک­‌های مالی شد؟ و آیا در سال جدید نیز این رویکرد همچنان موثر واقع می­‌شود؟

شما نمی­‌توانید برنامه­‌ریزی کنید که کجا می‌­روید مگر اینکه ابتدا جایی که بوده‌­اید را مورد سنجش قرار دهید. در ادامه این مقاله، بهترین شاخص­‌های ارزیابی پیامد که موسسات نیکوکاری باید اندازه‌­گیری کنند تا بتوانند استراتژی آینده‌شان را انتخاب کنند مورد بررسی قرار می‌­گیرد.

شاخص­‌های ارزیابی پیامد چیست؟

شاخص­‌های ارزیابی پیامد، ابزارهای قدرتمند و ضروری برای نشان دادن پاسخگویی و شفافیت هستند. آنها معیارهای مالی و غیرمالی، از پول جمع‌­آوری شده گرفته تا دنبال‌­کنندگان (فالوورهای) رسانه­‌های اجتماعی را مورد سنجش قرار می­‌دهند تا در صورت نیاز نشان دهند که یک سازمان سال به سال، ماه به ماه یا هفته به هفته چگونه عمل می­‌کند.

شاخص‌­های ارزیابی پیامد برای موسسات نیکوکار­ی که بخواهند پیشرفت و نوآوری داشته باشند، دارای اهمیت هستند. هنگامی که شما در مورد علت یا استراتژی که به کار می­‌گیرید تا به هدف مورد نظرتان نائل شوید، صحبت می­‌کنید، شاخص‌­های ارزیابی پیامد نیز آن را تقویت می‌­کنند. اگر در مورد اهمیت کاری که موسسه نیکوکاری شما انجام می‌­دهد با نیکوکاران بالقوه صحبت می­‌کنید، ارائه شاخص­‌ها نشان می‌­دهد که موسسه شما چه تاثیراتی داشته است و هدف خود را تثبیت می‌­کنید. از سوی دیگر، اگر در مورد یک رویکرد بازاریابی خاص صحبت می‌کنید، و نیاز به جلب مشارکت دارید، در این صورت می‌توانید با آمارهای محکم نشان دهید که چه کمک‌­هایی به شما کرده‌اند؛ به وسیله داده­‌ها و با آمار و ارقام برای متقاعد کردن مخاطبان سریع‌تر به نتیجه می‌رسید.

1- نرخ­ حفظ (نیکوکاران)

نرخ‌ حفظ نیکوکاران بر تعداد افراد نیکوکاری که به طور مدام به شما مراجعه می‌کنند، نظارت می‌­کند. کمک‌­های مالی منظم برای موسسات نیکوکاری حیاتی است. این موسسات برای ادامه تاثیرگذاری و برنامه‌­ریزی استراتژی خود برای آینده، وابسته به درآمد احتمالی هستند که دریافت می­‌کنند. اگر مردم برای کمک به شما مراجعه می‌­کنند، به این معنا است که شما ارتباطات درستی پس از دریافت کمک ایجاد کرده‌­اید. اگر نرخ حفظ (نیکوکاران) شما پایین است، برای تشخیص مشکل به تجزیه و تحلیل بیشتری نیاز دارید.

2- بازدهی برنامه

شاید این یکی مهم­ترین معیارها برای موسسات نیکوکاری راندمان باشد؛ زیرا به نیکوکاران، اعضای هیات مدیره، هیات امنا و ارزیاب‌ها نشان می‌دهد که پول به کجا می‌رود، برای هزینه‌های سربار مانند فضای اداری و حقوق کارمندان چه میزان پرداخت می­‌شود، و چه مقداری برای پیشرفت هدف مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین خاطر باید تعادل خوبی میان این دو وجود داشته باشد و این معیار فرصتی را فراهم می‌­کند تا به نیکوکاران نشان داده شود که برای چه منظوری کمک می­‌کنند. شفافیت بسیار حائز اهمیت است.

3- رشد خدمات

در کنار راندمان، نیکوکاران و سایر ذینفعان می‌­خواهند بدانند که سازمان آنها به بهترین وجه در حال پیشرفت و نوآوری است. روش­‌های ارائه خدمات و روش‌­های جمع‌­آوری کمک­‌های مالی در بخش خیریه به سرعت در حال منسوخ شدن هستند. به نمایش گذاشتن نشانه‌های رشد نشان می‌دهد که سازمان‌ها به هیچ‌کدام از دستاوردهای قبلی خود قناعت نمی‌کنند و سعی دارند که خدمات خود را بهتر از سال قبل ارائه کنند.

4- درآمد حاصل از هر نیکوکار

سازمان‌های مبتنی بر عضویت که به شدت به حق عضویت و شهریه متکی هستند، می‌توانند میزان درآمد حاصل از حق عضویت خود را با محاسبه میانگین شهریه هر عضو بسنجند. سازمان‌های غیرانتفاعی نیز می‌توانند همین کار را با خیرین خود انجام دهند، تا ببینند به‌طور میانگین به ازای هر نفر چقدر دریافت می‌شود، و از آن برای تطبیق نحوه برقراری ارتباط با مخاطبان خود استفاده کنند.

5- راندمان جذب سرمایه

این موضوع نشان می­‌دهد که چقدر پول صرف جمع‌­آوری یک واحد پول برای موسسه شما می‌­شود. زیرا توجه به بودجه و بازگشت سرمایه دارای اهمیت است. اگر موسسات نیکوکاری پول زیادی را برای بازاریابی خرج می­‌کنند، اما بازخورد خوبی دریافت نمی‌­کنند، به این معنی است که آنها باید تاکتیک خود را تغییر دهند. هزینه کردن برای جمع‌­آوری کمک‌­های مالی همیشه برای شما نتیجه­ دلخواه را به همراه ندارد – موسسات نیکوکاری باید تفکر استراتژیک داشته باشند. بعضی از مواقع ارزان‌ترین گزینه، درآمد بیشتری را نصیب شما می‌­کند به همین خاطر این معیار می‌تواند به شما نشان دهد که بهترین گزینه کدام است.

فرمول‌­های مورد نیاز کدامند؟

حالا شما می­‌دانید برای اینکه تاثیر موسسه خود را مشخص کنید به چه معیارهایی نیاز دارید – اما در مورد بخش ریاضی چه اطلاعاتی دارید؟

در ادامه فرمول‌­های اصلی ارائه شده برای کمک به مدیریت سه مورد از پنج معیار بالا آمده است:

راندمان برنامه = هزینه‌­های خدمات برنامه تقسیم بر کل هزینه‌­ها

میانگین درآمد حاصل از هر نیکوکار = درآمد تقسیم بر تعداد نیکوکاران

راندمان جذب سرمایه = هزینه­‌های نامحدود جمع­‌آوری کمک­‌های مالی تقسیم بر وجوه نامحدود جمع­‌آوری شده

وقتی موسسات نیکوکاری معیارهایی را که به بهترین وجه به اطلاع‌­رسانی استراتژی آنها کمک می‌­کند – و در صورت لزوم به آنها کمک می­‌کند تا آن را تنظیم کنند – تعیین کردند، گام بعدی ایجاد فرآیندی برای نظارت منظم آنها است. سازمان‌ها تنها در صورتی که به دنبال یافتن مشکلات در تاکتیک­‌های جمع‌­آوری کمک­‌های مالی باشند، می‌توانند آنها را مشخص کنند. به یاد داشته باشید، موسسات نیکوکاری نباید هیچ یک از این اندازه­‌گیری‌­ها را – هم از نظر شفافیت و هم از نظر پاسخگویی – برای خود نگه دارند، بلکه برای نشان دادن تاثیر خود باید آنها را به نمایش بگذارند. هیچ کس دیگری آنطور که شما هدفتان را می­‌شناسید، در مورد آن نمی‌­داند.

بر اساس استاندارد افرا، موسسه‌ نیکوکاری یا سازمان مردم‌نهاد خود را به‌صورت رایگان مورد سنجش قرار دهید و یک گزارش مدیریتی دریافت کنید.