فعالیت بشردوستانه: از 5 اشتباه مهم دوری کنید

بیشتر کسب­‌وکارهایی که اولین تلاش خود را در راه فعالیت بشردوستانه انجام داده‌­اند، اغلبشان در انتها اشتباهاتی مرتکب شدند. این اشتباه‌ها می‌­توانست شامل کمک کردن به دلیلی نه چندان شخصی یا کمک کردن به موسسه‌­ای فاقد اعتبار باشد. در این مقاله از افرا، بر اساس گزارشی که…

فعالیت بشردوستانه: از 5 اشتباه مهم دوری کنید

بیشتر کسب­‌وکارهایی که اولین تلاش خود را در راه فعالیت بشردوستانه انجام داده‌­اند، اغلبشان در انتها اشتباهاتی مرتکب شدند. این اشتباه‌ها می‌­توانست شامل کمک کردن به دلیلی نه چندان شخصی یا کمک کردن به موسسه‌­ای فاقد اعتبار باشد. در این مقاله از افرا، بر اساس گزارشی که در وب سایت thevideoink منتشر شده  قصد داریم به کسب‌­وکارها و کارآفرینانی که مایلند به فعالیت‌­های بشردوستانه بپردازند، کمک کنیم و پنج اشتباه مهمی که باید از آن اجتناب کرد را فهرست کنیم.

1- کمک کم به تعداد افراد زیاد

بیشتر کسب­‌وکارها و کارآفرینانی که کار بشردوستانه را شروع می­‌کنند، مایلند تا جایی که ممکن است، به تعداد افراد بیشتری کمک کنند. این کار سبب می­‌شود تمرکز آن‌ها بر هدف اصلی‌­شان کم شود. اگر به تعداد زیادی از ذینفعانی که به کمک نیاز دارند مقدار کمی کمک کنید، تاثیر اساسی چندانی در زندگی آنها ایجاد نمی‌­کنید. باید از این روش اجتناب کرده و به جای آن، تلاش خود را بر ایجاد تاثیرات هدفمندی که برای آن برنامه‌­ریزی شده است، متمرکز کنید. یعنی حتی اگر کمکی جامع به بخش کمی از مردم می­‌کنید، روش بهتری برای فعالیت بشردوستانه در پیش گرفته‌­اید.

2- داشتن اهداف نهایی اشتباه در کمک مالی

حتی اگر در سال، میلیون‌­ها زباله را از اقیانوس پاک کنید، باز هم نمی­‌توانید همه زباله­‌های اقیانوس را از بین ببرید! نوع‌دوستان برجسته معتقدند وقتی پای انجام کار بشردوستانه به میان می‌­آید، افراد معمولا تمایل دارند بیش از حد خوشبین باشند. به جای اینکه به پایان دادن فقر در جهان فکر کنید، بهتر است نگاهی واقع‌­بینانه درباره اهداف خود داشته باشید و به تکمیل تحصیلات صد کودک کمک کنید. بسیاری از کارآفرینان در آغاز تصور می­‌کنند کمک زیادی از آنها برمی‌­آید، اما پس از مدت کوتاهی، دلسرد می­‌شوند و سرعت کمک­‌هایشان کاهش می‌­یابد.

3- فعالیت بشردوستانه با پول خرج کردن

کسب‌­وکارهای موفق و کارآفرینان مشهور کارهای بسیار بیشتر از پول خرج کردن برای جامعه انجام می‌­دهند. آنها می‌­توانند با ساخت پروژه­‌های توسعه‌­ای، ساخت زیرساخت‌­ها، یا معرفی یک همکار معتمد برای انجام برنامه‌­های اجتماعی، تغییری اساسی به وجود آورند. احتمالا پول خرج کردن، ساده‌­ترین راه کمک بشردوستانه است. زمان گران­‌بهاترین کالاست. می­‌توانید جلسات آموزشی برگزار کنید، روی توسعه مهارت­‌ها کار کنید، یا به سادگی با همکارانتان دور هم جمع شوید و در انجام کارهای موسسات، کمک کنید.

4- تحقیق نکردن درباره موسسات غیرانتفاعی، پیش از کمک به آن‌ها

بسیاری از کارآفرینان و کسب‌­وکارها به راحتی فقط به این دلیل با یک سازمان نیکوکاری همراه می‌­شوند که شخصی دیگر، آن را توصیه کرده است. آنها تحقیق نمی­‌کنند تا بفهمند آیا این سازمان واقعا قابل­ اعتماد است یا خیر. لازم است با افرادی که در موسسه نیکوکاری حضور دارند صحبت کنید، موفقیت آنها در امور مختلف را بسنجید، دستاوردهایشان را ارزیابی کنید و ببینید شما می‌­توانید چه دستاوردی برای آنها داشته باشید. باید دائما درباره اهداف خودتان و آن موسسه گفتگو کنید، در غیر این صورت احساس سرخوردگی خواهید کرد.

5- مدیریت نکردن هر وجه از فرآیند کمک به صورت دقیق

مشغولیت‌­های بشردوستانه می­‌تواند شامل کارهایی بسیار جزیی یا بسیار گسترده باشد. اگر وقت زیادی ندارید، بهتر است کار مربوط به موسسه غیرانتفاعی را به عهده متخصصی که در سازمان کار می‌­کند، بگذارید. نباید فقط با اهدای یک چک، بخواهید همه وجوه کار آنها را کنترل کنید. در این صورت ممکن است بیش از حد درگیر کارهای موسسه شوید. لازم است انجام امور روزمره سازمان نیکوکاری را به عهده خود آن سازمان بگذارید و به دنبال راه­‌های معناداری برای اهدای کمک به آنها باشید.

نقش احساسات در انجام کارهای بشردوستانه

تردیدی نیست که پرداختن به کارهای بشردوستانه، مزایای ملموس مهمی برای کسب­‌وکارها دارد. مثلا مزایای مالیاتی، بهبود نام برند تجاری، مراقبت­‌های CSR (مسئولیت‌­های اجتماعی شرکت) در همه این موارد، و بسیاری موارد دیگر. با این حال وقتی پای کمک بشردوستانه به میان می‌­آید، کارآفرینان و کسب‌­وکارها باید دنبال چیزی بیش از مزایای مادی و ملموس باشند.

متخصصان بسیاری درباره وجه احساسی کمک بشردوستانه صحبت کرده‌­اند. آنها می­‌گویند، احساساتی شدن ممکن است مانع از تصمیم‌گیری درست در پایان روز شود، از این رو لازم است کارآفرینان به فعالیت­‌هایی مشغول شوند که تاثیری اساسی بر زندگی افراد محروم دارد. اگر قرار باشد به حرف متخصصان گوش کنیم، باید در انجام کار بشردوستانه از احساساتی شدن اجتناب کنیم. ممکن است احساساتی شدن سبب شود بدون ارزیابی درست و منطقی، تصمیمی ناگهانی درباره علت کمک خود یا سازمانی که به آن کمک می­‌کنید، بگیرید. لازم است هنگام چنین تصمیم­‌گیری‌­هایی، سعی کنید تعادل را در تصمیمات خود حفظ کنید.

هیچ روش فوری برای کمک به بخش زیادی از مردم وجود ندارد. فعالیت بشردوستانه به برنامه‌­ریزی، اجرا و اندازه‌­گیری استراتژیک نیاز دارد. چنین روشی فقط در صورتی قابل‌ اجرا است که مهارت، تخصص و راهنمایی را به همان روشی که در سازمان خود به کار می‌­گیرید، در کمک­‌های بشردوستانه خود نیز به کار بگیرید.

احساسات باید فقط در هنگام یافتن علت کمک­‌تان، یا زمانی که کسب‌­وکارتان در سطح فردی با یک سازمان نیکوکاری در ارتباط است، در تصمیم شما نقش داشته باشد. گذشته از آن، تصمیمات مربوط به کمک بشردوستانه باید با منطق و استدلال گرفته شود نه بر اساس احساسات.

کلام آخر

بسیاری از مردم فکر می­‌کنند نوع‌دوستی چیزی است که از درون فرد سرچشمه می­‌گیرد و نمی­‌توان آن را به کسی یاد داد. اما در بیشتر مواقع ماجرا از این قرار است که به قدر کافی همدل نیستیم یا تجربیاتی داریم که ما را به سوی نوع‌دوستی سوق می­‌دهد. افراد با کار کردن با موسسات غیرانتفاعی، می‌­توانند احساس کنند بخشی از یک جریان بزرگتر هستند. به این ترتیب احساس پیشرفت فردی خوبی خواهند کرد و آگاهی‌­شان درباره مباحث مختلف افزایش می‌­یابد.

در این مقاله، پنج اشتباه مهمی که باید هنگام شروع به انجام فعالیت بشردوستانه از آنها اجتناب کنیم را مطرح کرده‌­ایم. با خواندن و عملی کردن همه نکات این مقاله، می‌­توانید شروع به برداشتن گام‌­های درستی در انجام فعالیت بشردوستانه کنید.

بر اساس استاندارد افرا، موسسه‌ نیکوکاری یا سازمان مردم‌نهاد خود را به‌صورت رایگان مورد سنجش قرار دهید و یک گزارش مدیریتی دریافت کنید.