مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در عصر پاندمی

جای تعجب نیست که جدیدترین روند در مسئولیت اجتماعی شرکت­‌ها منعکس­‌کننده افزایش تقاضاهایی باشد که بر اثر شیوع ویروس کرونا به وجود آمده است. بسیاری از شرکت­‌هایی که امکاناتی برای تولید یا تهیه تجهیزات حفاظت فردی داشتند، به ویژه در روزهای اولیه بحران این کار را انجام دادند.

مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در عصر پاندمی

اگر شرکت­‌ها به مثابه افراد در نظر گرفته شوند، می­‌توان گفت در حال تبدیل شدن به شهروندانی با مسئولیت روزافزون اجتماعی هستند. بر اساس گزارش «گیوینگ این نامبرز: نسخه 2020»، یک مطالعه جدید درباره مدیران ارشد و اهداف شرکت­‌ها در نیویورک نشان می‌­دهد، شرکت­‌ها و کارمندان در شرایط ناهمگونی نژادی، مشکلات مرتبط با پاندمی در شبکه اجتماعی و افزایش کلی نیازها توانسته‌­اند عملکرد بهتری از خود نشان دهند.

به گزارش سایت نان­‌پرافیت تایمز (The NonProfit Times)، مقامات در 93 درصد از شرکت‌­های مورد بررسی که دارای تنوع ملیتی، برابری در روابط  و فرهنگ ارزشمند بودن را در کارمندان مد نظر قرار داده‌­اند، گفتند که میزان موفقیت آنها در مسیر بهتر شدن قرار گرفته است و 74 درصد از آنها منابع اختصاص یافته به این تلاش‌­ها را افزایش داده‌اند.

در این خصوص شرکت‌ها و کارمندان آنها تلاش‌­های مشارکت خود را برای بهبود اهداف اجتماعی افزایش داده‌­اند. افزایش تلاش‌­ها با تخصیص بودجه بیشتر، وجوه بیشتر بدون محدودیت و یا ساعات بیشتر فعالیت داوطلبانه انجام شده است. در سال 2019 میلادی، مقامات 29 درصد از شرکت‌­های بررسی شده اظهار داشتند که کارمندان آنها به نوعی در فعالیت‌­های داوطلبانه شرکت کرده­‌اند. اما در میان شرکت‌­هایی که سابقه فعالیت کارمندان خود از سال 2017 تا 2019 میلادی را داشتند، اعلام کردند که میزان مشارکت از 6/ 30 درصد به 32 درصد افزایش یافته است.

اطلاعات به دست آمده از بررسی‌­های «گیوینگ این نامبرز» نشان می‌­دهد که مشارکت­‌های داوطلبانه جمعی نسبت به سخاوتمندی سازمان‌­ها بیشتر بوده است. مشارکت کارکنان در فعالیت‌­های داوطلبانه حاکی از افزایش آگاهی فرهنگی و همچنین بهبود ویژگی‌­ها و خصوصیات شنیداری، رفتاری و انگیزشی آنها است. حدود دو سوم شرکت­‌ها گزارش داده‌­اند که کارهای عام­‌المنفعه بخش مهمی از استراتژی مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR)  آنها است. فرآیند مطالعاتی سه ساله شرکت‌­هایی که از کارهای عام‌­المنفعه حمایت می‌­کنند، نشان می‌­دهد که ساعات فعالیت­‌های داوطلبانه به طور متوسط ​به میزان ​26 درصد افزایش یافته است و همچنین تعداد شرکت‌هایی که در زمینه کارهای عام‌­المنفعه مشارکت می­‌کنند در حال افزایش است. حدود 9 شرکت از 10 شرکت در برنامه­‌های کمک­‌هایی که موسوم به «مچینگ گیفت» (gift matching) است، مشارکت می‌­کنند.

در برنامه کمک­‌هایی که موسوم به «مچینگ گیفت» است، مبلغ هدیه‌­ای که از سوی شرکت پرداخت می‌­شود نسبت به هدیه کارکنان با تناسب مساوی یا دو به یک، سه به یک و یا حتی تا چهار به یک اهدا می‌­شود.

در طول سال 2019 میلادی 7 /24 درصد از  کارکنان در این گونه برنامه‌­ها شرکت کرده­‌اند. هدایا در اکثر موارد به نسبت یک به یک بوده‌­اند: یعنی 90 درصد از شرکت‌­ها به همان میزان کمک­‌های جمع‌­آوری شده توسط کارکنان، کمک کرده‌­اند. این در حالی است که حدود 5 درصد از شرکت­‌ها به میزان دو برابر مبلغ جمع‌­آوری شده توسط کارکنان کمک کرده­‌اند. اما این سخاوت­‌ها محدودیت‌­های خود را دارند: حدود 80 درصد از شرکت‌­ها سقف محدودیت 15 هزار دلاری را برای چنین برنامه­‌هایی در نظر گرفته‌­اند.

با این حال شرکت‌­ها فقط به اهدای کمک‌­های مالی بسنده نمی­‌کنند. داده‌­ها نشان می‌­دهند که در سال 2019 میلادی، 93 درصد از شرکت‌­هایی که مورد بررسی قرار گرفتند، تاثیرات حداقل یکی از اهداهای خود را مورد سنجش قرار داده‌­اند، در حالی که در سال 2018 میلادی حدود 85 درصد از شرکت‌­ها میزان تاثیرات اهداهای خود را سنجیده بودند.

یکی از زمینه­‌هایی که آنها می‌­توانند میزان تلاش­‌ها را اندازه‌­گیری کنند، سنجش تاثیرات داخلی و خارجی آن است. 54 درصد از شرکت‌­ها تصدیق کرده‌­اند که مهمترین تاثیرات آن در داخل شرکت­‌ها بهره‌­ای است که کارکنان از اعمال خود می‌­برند و مشارکت آنها را به طرز چشم­گیری افزایش می‌­دهد.

حدود 36 درصد از شرکت‌های بررسی شده در مورد میزان تاثیرات خارجی آن اذعان کرد‌‌ه‌­اند که تلاش­‌هایشان برای سرمایه‌گذاری در جامعه باعث افزایش شهرت آنها می‌شود، در حالی که 30 درصد دیگر به بهبود برداشت مردم از برند خود اشاره کرد‌ه‌­اند. هفت درصد نیز بر این باورند که این سعی و تلاش‌­ها به حفظ مشتریان کمک می‌کند و 6 درصد هم معتقدند که این اقدامات به کسب مشتریان جدید کمک به سزایی می­‌کند.

جای تعجب نیست که جدیدترین روند در مسئولیت اجتماعی شرکت­‌ها منعکس­‌کننده افزایش تقاضاهایی باشد که بر اثر شیوع ویروس کرونا به وجود آمده است. بسیاری از شرکت­‌هایی که امکاناتی برای تولید یا تهیه تجهیزات حفاظت فردی داشتند، به ویژه در روزهای اولیه بحران این کار را انجام دادند. شرکت­‌ها تمایل بیشتری برای تغییر هدایای خود از حمایت محدود به حمایت نامحدود داشته‌­اند. به طور کلی، 36 درصد از شرکت­‌ها با اضافه کردن یا تغییر دادن برنامه‌­های مچینگ گیفت، فرصت­‌های بیشتری برای کارهای عام‌­المنفعه یا فعالیت­‌های داوطلبانه مهارت­‌محور ارائه کردند و با اعطای کمک­‌های محلی بیشتر یا ایجاد مشارکت‌­های جدید به مقابله با بحران همه­‌گیری پرداختند.

بر اساس استاندارد افرا، موسسه‌ نیکوکاری یا سازمان مردم‌نهاد خود را به‌صورت رایگان مورد سنجش قرار دهید و یک گزارش مدیریتی دریافت کنید.