سمت‌وسوی کمک‌های مالی مردمی

بسیاری از افراد نیکوکار کمک­‌های مالی خود را از طریق کسر از حقوق پرداخت می­‌کنند، اما به خاطر بحران همه‌­گیری، تعداد زیادی از این خیرین حقوق و درآمد خود را از دست داد‌ه‌­اند، در نتیجه مجبور شده‌­اند در مورد کمک به موسسات و سازمان‌­های نیکوکاری تجدیدنظر کنند و برخی از آنها نیز حمایت خود از این سازما‌ن‌­ها را متوقف کرده‌اند. با این وجود برخی از مردم نیز کمک‌های خود را معطوف به سازمان‌هایی کرده‌اند که بیشترین اثرگذاری در دوره مبارزه با همه‌گیری را داشته‌اند.

سمت‌وسوی کمک‌های مالی مردمی

بسیاری از افراد نیکوکار کمک­‌های مالی خود را از طریق کسر از حقوق پرداخت می­‌کنند، اما به خاطر بحران همه‌­گیری، تعداد زیادی از این خیرین حقوق و درآمد خود را از دست داد‌ه‌­اند، در نتیجه مجبور شده‌­اند در مورد کمک به موسسات و سازمان‌­های نیکوکاری تجدیدنظر کنند و برخی از آنها نیز حمایت خود از این سازما‌ن‌­ها را متوقف کرده‌اند. با این وجود برخی از مردم نیز کمک‌های خود را معطوف به سازمان‌هایی کرده‌اند که بیشترین اثرگذاری در دوره مبارزه با همه‌گیری را داشته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری «ممفیس مگزین»، (Memphis Magazine) کنت اس رابینسون، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بنیاد «یونایتد وی آو مید سوث» (United Way of the Mid-South) می‌­گوید: «ما باید تمرکز خود را بر اولویت­‌بندی مسائل معطوف کنیم و بر آن اساس پیش برویم. در بخش خدمات‌­رسانی به موسسات نیکوکاری ما نگرانی نداریم، اما چیزی که باعث نگرانی ما می‌­شود، موضوع درآمد و ظرفیت ما در ارائه کمک­‌های مالی به شبکه عظیم موسسات غیر­انتفاعی است که برای مدت­‌های مدیدی از آنها پشتیبانی کرده­‌ایم.»

یونایتد وی آو مید ساوث، یک بنیاد خیریه است که با تامین بودجه برای پیشرفت در آموزش، بهداشت و مبارزه با فقر فعالیت می­‌کند. این بنیاد با تکیه بر هدایای دریافتی از حدود 28 هزار فرد و 125 شرکت، از سازمان‌­ها و موسسات نیکوکاری حمایت می­‌کند.

رابینسون می‌­افزاید: «بنیاد ما با انجام اقدامات خلاقانه، خدمات خود را ارائه می‌­کند. ما برای حدود 10هزار خانواده با درآمد کم تا متوسط اظهارنامه مالیاتی به‌صورت رایگان تنظیم می­‍کنیم. در طول چند سال گذشته، افراد داوطلب، اظهارنامه­‌های مالیاتی به ارزش حدود 14 میلیون دلار را تنظیم کرده­‌اند. پیش از شیوع همه­‌گیری، افراد به مکان‌­های مختلفی که برای تهیه اظهارنامه‌­های مالیاتی تعیین شده بود، می‌­آمدند ولی در دوران همه‌­گیری این امکان وجود ندارد که افراد به صورت حضوری برای این کار اقدام کنند. امسال تنظیم اظهارنامه‌­های مالیاتی به صورت خدمات سواره (درایو تورو) ارائه می‌­شود. خدمات سواره راه حلی فوق‌العاده برای مقابله با شیوع ویروس کرونا است. در این نوع از خدمات که در «ستاد یونایتد وی» به کار گرفته شده است، افراد بدون اینکه از ماشین خود پیاده شوند، برایشان اظهارنامه مالیاتی تنظیم می‌شود. او می‌گوید: «افرادی که می­‌خواهند اظهارنامه مالیاتی‌­شان را ما تنظیم کنیم به ستاد ما مراجعه می­‌کنند و بدون اینکه از ماشین خود پیاده شوند، اسناد و مدارک و فرم­‌های رضایت خود را به ما ارائه می­‌کنند. ما نیز اظهارنامه مالیاتی آنها را تهیه کرده و به صورت الکترونیکی ثبت می­‌کنیم.»

روش دیگری که یونایتد وی آو مید ساوث برای تحول ارائه خدمات اضطراری خود اتخاذ کرده است، ایجاد شبکه‌­ای یکپارچه از موسساتی است که افراد دارای نیازهای چندگانه پس از یک بار مراجعه از همه این موسسات، به طور مشترک خدمات دریافت می­‌کند. رابینسون می­‌گوید در دوران کووید-19 افراد بیشتری نیاز به دریافت خدمات از موسسات نیکوکاری داشته­‌اند، به همین خاطر ما یک مرکز تماس راه‌­اندازی کردیم تا این افراد را به شبکه معرفی کند.

رابینسون بر این باور است که همه­‌گیری، نتایج مثبت، غیرمنتظره و بی­‌سابقه‌­ای نیز به همراه داشته است. بحران کووید-19 باعث شده است که ارزش‌­های «یونایتد وی» بیش از پیش آشکار شود و نشان دهد که این بنیاد ظرفیت آن را دارد که چندین موسسه نیکوکاری را برای رفع نیازهای متعدد افراد گرد هم آورد.

وی می­‌گوید: «ما می­‌توانیم با راه‌­اندازی کمپین­‌های مجازی و تجهیز خود به ابزار دیجیتال به مردم دسترسی پیدا کنیم. من فکر می­‌کنم که با اعتماد بیشتر به دنیای مجازی و بازاریابی دیجیتال، قادر خواهیم بود از طریق رسانه­‌های اجتماعی و تکنیک­‌های جمع‌­آوری کمک­‌های مالی تامین منابع کنیم. این­ها موضوعاتی هستند که  بنیادها و نهادهای خیریه باید در آینده به آنها توجه داشته باشند.»

اثر کرونا بر فعالیت‌های فرهنگی

بنیاد آسیسی (Assisi) یکی دیگر از نهادهایی است که در این شرایط راهکارهای مناسبی اتخاذ کرده است. این بنیاد بر میلیون‌­ها دلار کمک مالی در زمینه‌­های فرهنگی و هنری، آموزشی، عدالت اجتماعی، خدمات بهداشتی و انسانی و تقویت جوامع نظارت می‌کند.

جان یانگ، مدیرعامل بنیاد آسیسی، می­‌گوید، پیامدهای کووید-19 به ویژه بر سازمان­‌های فرهنگی و هنری بی‌رحمانه بوده است. یانگ بر این باور است که انطباق­‌های قابل توجهی با این شرایط صورت گرفته است که گروه‌­های هنرهای نمایشی را مجبور کرده است که اجراهای معمول خود را متوقف کنند. او با اشاره به برخی از تلاش‌هایی که بنیاد آسیسی برای کمک به سازمان­‌های فرهنگی هنری انجام داده است، می­‌گوید: «ما شاهد واکنش‌­های واقعا خلاقانه­‌ا‌ی بوده‌­ایم از جمله گروه‌­هایی که روی کامیون‌­ها به نقاط مختلف شهر می­‌روند و آواز می‌­خوانند. برخی از سالن­‌های هنرهای نمایشی، نمایش­‌ها را خارج از سالن برگزار می‌­کنند. ما به آنها کمک می‌­کنیم که بتوانند با هم کار کنند، شاید قبلا این کار را نمی‌­کردند. آنها برخی از برنامه­‌هایشان را از طریق رویدادهای مجازی برگزار کرده‌­اند، گویی که در حال اجرای برنامه برای مخاطبان زنده بوده‌­اند. این شرایط باعث شده است که آنها خلاقیت‌­های خود را به روش‌­های مختلف به نمایش بگذارند. ما به آنها افتخار می‌­کنیم. این سازمان­‌ها در چنین شرایطی خیلی خوب عمل کردند.»

قدرت بخشایش مردم

رکس جونز که رئیس بنیاد «کریستین کامیونیتی» (Christian Community) است و به کارهای خیریه آشنایی کامل دارد، می‌­گوید از قدرت بخشایش مردم در عجب است. وی می­‌گوید، سال مالی منتهی به آوریل، مردم حدود 84 میلیون دلار اهدا کردند. با شیوع همه‌­گیری افراد بسیاری در این امر شرکت کردند و بیشتر از قبل اهدا انجام دادند.

بنیاد کریستین کامیونیتی، سازمانی برای جمع‌­آوری کمک‌­های مالی نیست. جونز می‌­گوید: «ما به مردم کمک می‌کنیم تا برنامه‌­های استراتژیکی برای چگونگی انجام امور خیرخواهانه خود پیدا کنند و سعی می­‌کنیم افراد بیشتری را تحت تاثیر قرار دهیم که در امور خیرخواهانه مشارکت داشته باشند، آن زمان است که به اهداف خود نائل شده­‌ایم.» وی در ادامه می‌­افزاید، بنیاد ما همچنین از این افتخار دارد که با دیگر بنیادهای جامعه همکاری کند و این امر بسیار شایان اهمیت است. جونز می‌­افزاید، با بروز شیوع همه­‌گیری، اگرچه که بسیاری از افراد کمتر کار می‌­کنند یا کاملا بیکار شده­‌اند، اما هنوز انگیزه برای بخشیدن دارند. او می‌­گوید: «مردم به دنبال فرصت‌­هایی برای بخشیدن می­‌گشتند، به ویژه سعی داشتند نیاز افراد کم بضاعت را برطرف کنند. ما باید از خود بپرسیم که نقش بنیاد­ها در دوران همه‌­گیری چیست؟ ما باید به صورت منظم پاسخگوی خواسته­‌های افرادی که به ما تفویض اختیار کرده‌­اند، باشیم. به طور معمول، ما هر دو هفته یکبار به خیرین گزارش می­‌دادیم، اما در طول دوران همه‌­گیری تصمیم گرفتیم به صورت منظم‌­تر و سریع­تر هر هفته به آنها گزارش دهیم.» جونز بیان می­‌کند، یکی از نقش­‌های مهم یک بنیاد این است که از آنچه در جامعه می­‌گذرد اطلاع داشته باشد.

با توجه به درس‌های آموخته شده از سال 2020، جونز به آینده اقدامات بشردوستانه نگاه می‌­کند و می‌­بیند که چگونه دو جنبه اعتماد خیرین و پاسخگو بودن نهادها در قبال این اعتماد باید با یکدیگر در تعادل قرا گیرند. او می‌گوید: «سازمان‌­ها باید تمرکز خود را روی آنچه انجام می­‌دهند، بگذارند. در دوران کووید-19 مردم آنچه را که معمولا انجام می­‌دادند متوقف کردند و شروع به انجام کارهایی کردند که به آنها بیشتر نیاز بود. اما سازمان‌­ها قادر نیستند که برای همه کس، همه چیز را فراهم کنند. سازمان‌­ها باید بر اساس اصول و اهداف اولیه‌­ای که به خاطر آنها ایجاد شدند به فعالیت خود ادامه دهند.» وی می‌­افزاید: «نهادهای خیرخواهانه نمی‌­توانند نسبت به تغییرات بی‌­تفاوت باشند. ما واقعا نمی‌­دانیم که این تغییرات چه هستند، اما باید بتوانیم خود را با نیازها سازگار سازیم.» در نهایت، جونز می­گوید، مردم می­خواهند به جاهایی کمک­ کنند که بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشند. آنچه ما انجام می‌­دهیم، این است که اثر اقدامات مردم را بر جوامع بررسی کنیم و طولی نمی­‌کشد که واقعیت این موضوع را دریابیم.»

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن
این صفحه را به اشتراک بگذارید

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بر اساس استاندارد افرا، موسسه‌ نیکوکاری یا سازمان مردم‌نهاد خود را به‌صورت رایگان مورد سنجش قرار دهید و یک گزارش مدیریتی دریافت کنید.