روش‌های حفظ حامیان خیریه در عصر پاندمی

بحران کرونا در همه حوزه‌­ها ردپای خود را برجای گذاشته است. حوزه خیریه و موسسات فعال در این زمینه هم از این قاعده کلی مستثنی نیستند. بسیاری از افرادی که در شرایط عادی از فعالیت‌­های خیریه حمایت می­‌کردند به دلیل درگیر شدن با چالش‌­های به وجود آمده بر اثر بحران کرونا در این فکر هستند که حمایت خود را از موسسات خیریه کم یا به طور کامل متوقف کنند. حال این پرسش مطرح است که موسسات خیریه در مواجهه با چنین چالشی چه راه­‌حل‌­هایی پیش رو دارند و چگونه می‌­توانند حامیان را همچنان در فعالیت‌­های خیریه خود حفظ کنند.

روش‌های حفظ حامیان خیریه در عصر پاندمی

بحران کرونا در همه حوزه‌­ها ردپای خود را برجای گذاشته است. حوزه خیریه و موسسات فعال در این زمینه هم از این قاعده کلی مستثنی نیستند. بسیاری از افرادی که در شرایط عادی از فعالیت‌­های خیریه حمایت می­‌کردند به دلیل درگیر شدن با چالش‌­های به وجود آمده بر اثر بحران کرونا در این فکر هستند که حمایت خود را از موسسات خیریه کم یا به طور کامل متوقف کنند. حال این پرسش مطرح است که موسسات خیریه در مواجهه با چنین چالشی چه راه­‌حل‌­هایی پیش رو دارند و چگونه می‌­توانند حامیان را همچنان در فعالیت‌­های خیریه خود حفظ کنند.

وبلاگ هاب­‌باب (hubbub) در تحلیلی به واکاوی حل این معضل پرداخته است. بر این اساس شرایط پاندمی موقعیتی نیست که تاکنون کسی آن را تجربه کرده باشد. از آنجاییکه از چالش‌­های پیش رو در این دوران اطلاعاتی نداریم، لذا تصمیم‌­گیری در مورد چگونگی حفظ و همراه کردن حامیان برای انجام ماموریت‌­های بسیار سخت و دشوار خواهد بود.

از حامیان خود تشکر کنید

مراتب سپاس خود را به حامیان اعلام کنید. از حمایت‌­های مداوم آنها تشکر کنید و به آنها بگویید که به خاطر پشتیبانی‌­های آنها سازمان شما توانسته است چه کارهای مهمی را انجام دهد. در دورانی که چالش‌­ها و خیلی چیزهای آن ناشناخته است و ممکن است بعضی افراد در مورد کارهایی که قادر هستند انجام دهند احساس ناتوانی کنند، یادآوری تاثیراتی که کمک­‌های خیرین و داوطلبان می­‌تواند داشته باشد، به افزایش مشارکت آنها کمک شایانی خواهد کرد.

در موقعیت­‌های اینچنینی، این ریسک وجود دارد که درآمدهای دریافتی افراد با توجه به شرایط­­ آنها دچار نوسان شود. اگر این نوسان باعث شود که درآمد افراد کاهش یابد آنها هزینه‌­های خود را مورد بررسی قرار می‌­دهند و ممکن است تصمیم بگیرند که کمک­‌های مالی خود به موسسات خیریه را متوقف کنند.

با تشکر از خیرین و یادآوری ارزش حمایت‌­هایشان می­‌توانید آنها را ترغیب کنید که حتی در دوران نااطمینانی‌­ها، متعهد بمانند و به کمک­‌های خود ادامه دهند. اگر خیرین بنا به شرایط مالی خود چاره دیگری جز لغو کردن اقدامات نیکوکارانه نداشته باشند و مجبور به متوقف کردن کمک‌­های خود شوند، صرف نظر از تصمیم فعلی آنها از حمایت‌هایشان تشکر کنید و به آنها یادآور شوید که کمک­‌هایشان با چه حد تاثیرگذار بوده است.

پس از تشکر از خیرین و داوطلبان، در صورت ادامه تهدیدات کووید-19 برای دریافت‌کنندگان کمک­‌ها یا حتی خود سازمان‌­های خیریه، به آنها اطلاع دهید که از چه روش‌­هایی قادر به کمک کردن خواهند بود. پژوهش‌­های پزشکی در زمینه درمان و واکسیناسیون یکی از راه‌­هایی است که خیرین حس می­‌کنند می‌­توانند به انجام آن­ها کمک کنند. راه­‌های دیگری نیز وجود دارند که خیرین می‌­توانند در سلامت عمومی جامعه مشارکت داشته باشند.

در دوران انزوا و رعایت فاصله­‌گذاری اجتماعی نیاز سازمان­‌های خیریه بیش از پیش احساس می‌­شود. خصوصا سازمان­‌های خیریه‌­ای که به سلامت روانی افراد توجه دارند یا از کسانی که از تنهایی و بی‌­خانمانی رنج می‌­برند، حمایت می­‌کنند؛ یا دیگر سازمان‌­هایی که به افراد کهنسال خدمات ارائه می‌­کنند یا سازمان­‌هایی که به افرادی که با مشکلات مالی روبه‌رو هستند، کمک­‌رسانی می‌­کنند. نیاز به چنین سازمان‌­هایی به طور روزافزونی رو به افزایش است. همچنین ممکن است موسسات خیریه با کاهش منابع درآمدی مواجه شوند که اگر مورد رسیدگی قرار نگیرند، می‌­تواند فاجعه‌­ای را برای این موسسات و دریافت‌­کنندگان خدمات آنها به همراه داشته باشد. در صورتی که خیرین یا داوطلبان قادر هستند در این دوران به موسسات خیریه کمک کنند، آنها را از نیازهای خود و راه‌­های کمک آگاه کنید.

رویدادها را به صورت دیجیتال برگزار کنید

اگر رویدادهای سازمان شما به دلیل توصیه‌­های دولتی در مورد ممنوعیت برگزاری اجتماعات بزرگ تحت تاثیر قرار گرفته و لغو شده یا به تعویق افتاده است، باید به دنبال راهکارهای جدید بود.

در صورتی که برگزاری یک رویداد و درآمد حاصل از آن برای سازمان شما حیاتی و ضروری است، زمان آن فرا رسیده است که از برگزاری رویدادهای فیزیکی به رویدادهای مجازی روی آورید و این موضوع امری اجتناب‌­ناپذیر است که باید پذیرفته و اتخاذ شود و برای رویدادهای دویدن، پیاده‌­روی و دوچرخه سواری مناسب است؛ همچنین می­‌توان برای رویدادهایی که فاکتور فیزیکی ندارند مانند «حراجی­‌ها و مزایده‌­ها» مورد استفاده قرار داد.

در این دوران که نمی‌­توان اجتماعاتی با حضور افراد به صورت فیزیکی برگزار کرد، استفاده از رسانه­‌های اجتماعی برای گردهم آوردن حامیان در برگزاری رویدادهای مجازی بسیار ضروری است. حامیان خود را تشویق کنید تا از جانب شما قبل، حین و بعد از یک رویداد آن را در صفحات اجتماعی خود به اشتراک گذارند تا تاثیرگذاری آن رویداد مجازی بیشتر شود.

برگزاری رویدادهای مجازی می‌­تواند مخاطبان بیشتری را درگیر کند و فرصت‌­های بیشتری را در اختیار سازمان‌­های خیریه قرار دهد. افرادی که قبلا به دلیل محدودیت مکانی امکان حضور در یک رویداد را نداشتند حال ممکن است تمایل بیشتری داشته باشند تا به راحتی از خانه‌­های خود یا مناطق و محله­‌هایشان در این رویدادها شرکت کنند. در صورتی که الزام به رعایت فاصله‌­گذاری اجتماعی بیش از پیش نیاز باشد، حامیان شما ممکن است به دنبال راه­‌هایی باشند تا از ملالت و خستگی­‌های ناشی از آن رهایی یابند، که سازمان خیریه شما می­‌تواند با برگزاری رویدادهای مجازی به آنها کمک شایانی کند.

در نهایت، برگزاری رویدادهای 24 ساعته که به روزهای اهدا شناخته می‌­شوند، یک گزینه عالی است که در صورت برنامه‌­ریزی صحیح می­‌تواند برای خیرین بسیار سرگرم­‌کننده باشد و مشارکت آنها را افزایش دهد. به خصوص برای خیرینی که امکان مشارکت در زمان رویداد را داشته باشند، چنین رویدادهایی برای درگیر کردن حامیان شما به صورت مداوم بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

گزینه کمک آنلاین را مد نظر قرار دهید

در حال حاضر هیچ کس نمی‌­داند که اثرات کووید-19 تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. اطمینان حاصل کنید که خیرین قادر به کمک آنلاین باشند و احساس امنیت کنند، زیرا که این موضوع یک ضرورت است.

اگر سازمان خیریه شما هنوز راهی برای جمع‌­آوری کمک‌­های آنلاین ندارد، قطعا این نکته‌­ای است که باید به آن توجه ویژه‌­ای کنید. در صورتیکه سازمان خیریه شما روشی امن برای جمع­‌آوری کمک­‌های مالی اتخاذ کرده باشد، نیاز است که مطمئن شوید خیرین به طور واضح از طریق ایمیل، وب­سایت و نامه در خصوص چگونگی کمک کردن آنلاین راهنمایی و هدایت می‌­شوند. حتی می­‌توانید با ضبط یک فیلم که نشان می­‌دهد خیرین چگونه کمک‌­های آنلاین خود را ارائه می‌­کنند به آنها کمک کنید که در این خصوص احساس امنیت کنند.

بر اساس استاندارد افرا، موسسه‌ نیکوکاری یا سازمان مردم‌نهاد خود را به‌صورت رایگان مورد سنجش قرار دهید و یک گزارش مدیریتی دریافت کنید.