درک خیرین از تاثیر خیریه ها

موسسات خیریه برای دنبال کردن ماموریت خود به حامیانشان وابسته هستند؛ این حامیان خواه بنیادهای خصوصی و شرکت­‌های بزرگ باشند، خواه افراد، می‌­خواهند بدانند که کمک­‌هایشان باعث ایجاد چه تغییراتی می‌­شود. اینکه افراد خیر چه درکی از موضوع تاثیر خیریه دارند کمتر شناخته شده است؛ به همین دلیل سازمان «بی­‌بی‌­بی وایز گیوینگ الاینس» (BBB wise Giving Alliance) در گزارش ویژه 2021 خود با عنوان «تاثیر خیریه»، ارتقای شناخت بخش خیریه از درک افراد خیر نسبت به تاثیر خیریه‌­ها را هدف اصلی گزارش خود قرار داده است.

درک خیرین از تاثیر خیریه ها

موسسات خیریه برای دنبال کردن ماموریت خود به حامیانشان وابسته هستند؛ این حامیان خواه بنیادهای خصوصی و شرکت­‌های بزرگ باشند، خواه افراد، می‌­خواهند بدانند که کمک­‌هایشان باعث ایجاد چه تغییراتی می‌­شود.

اینکه افراد خیر چه درکی از موضوع تاثیر خیریه دارند کمتر شناخته شده است؛ به همین دلیل سازمان «بی­‌بی‌­بی وایز گیوینگ الاینس» (BBB wise Giving Alliance) در گزارش ویژه 2021 خود با عنوان «تاثیر خیریه»، ارتقای شناخت بخش خیریه از درک افراد خیر نسبت به تاثیر خیریه‌­ها را هدف اصلی گزارش خود قرار داده است.

این سازمان برای بررسی درک افراد خیر در مورد تاثیر خیریه، یک نظرسنجی الکترونیکی با بیش از 2100 بزرگسال در سراسر آمریکا و بیش از 1000 بزرگسال در کانادا انجام داد.

براساس این نظرسنجی، فقط 3/ 53درصد از شرکت­‌کنندگان در نظرسنجی اعلام کردند هنگامی که از «تاثیر» سخن به میان می‌­آید، می‌­دانند که خیریه به چه معناست. از 7/ 46درصد باقیمانده، 1/ 19درصد اظهار داشتند که از معنای تاثیر اطلاعی ندارند و 6 /27درصد گفتند که مطمئن نیستند.

نبود شفافیت در مورد واژه «تاثیر» در میان نسل‌­های مختلف متفاوت است. نسل ایکس (Gen X) که متولدین اوایل دهه 60 میلادی تا اوایل دهه 80 میلادی را شامل می‌­شود، با 4 /46درصد، کمترین درک را از این واژه داشته‌­اند. متولدین سال‌­های 46 تا 64 میلادی که به نسل بیبی بومر (Boomers) موسوم هستند به همراه نسل زد یا زومرها (Gen Z) که متولدین سال‌­های 1990 تا 2010 میلادی هستند با 57درصد بیشترین درک را از واژه تاثیر دارند. این رقم در نسل خاموش یا کهنسالان که متولدین سال‌های 25 تا 42 میلادی هستند، 53درصد و در نسل هزاره (Millennial) که متولدین سال­های اوایل 1980 تا 2000 میلادی هستند 55درصد است.

پاسخ شرکت­‌کنندگان در نظرسنجی به «تاثیر خیریه» و توضیح در مورد آن نیز متفاوت بود. 7 /25درصد از آنها سازمان‌­هایی که به اهداف تعریف شده خود نائل شده­‌اند را به عنوان گزینه‌­ای که «تاثیر خیریه» را به بهترین وجه توصیف می‌­کند، برگزیدند. 22درصد نیز معنی «تاثیر خیریه» را معادل گزینه «یک سازمان به چه میزان در مخارج خود کارایی داشته است» دانستند. 9 /19درصد نیز گفتند که مطمئن نیستند. 3 /18درصد کیفیت برنامه­‌های سازمان را انتخاب کردند و 14درصد تعداد موفقیت‌­ها و دستاوردهای یک سازمان را انتخاب کردند.

دیدگاه‌­های مختلف در میان نسل­‌ها در مورد «تاثیر خیریه» متفاوت بوده است. جالب است که بیشترین انتخاب افراد نسل زد (Gen Z) «سازمان‌­هایی بود که به اهداف تعیین شده خود رسیده‌­اند». نسل هزاره­ با 7/ 26 درصد میزان کارایی سازمان در مخارج را برگزیدند. در میان 1 /26درصد از نسل کهنسالان و 6/ 23درصد از بیبی بومرها نیز «کیفیت برنامه‌­ها» از محبوبیت بیشتری برخوردار بوده است.

تاثیر در فرآیند کمک چقدر اهمیت دارد؟

بالغ بر7/ 30درصد از شرکت­‌کنندگان در نظرسنجی «اطلاعات مربوط به تاثیر خیریه» را به عنوان یک جنبه بسیار مهم در فرآیند کمک­‌های خود ارزیابی کرده‌­اند. این پاسخ بخش قابل توجهی از شرکت­‌کنندگان در نظرسنجی بوده است. جنبه­‌های دیگری در این نظرسنجی نیز مورد ارزیابی قرار گرفتند. به عنوان مثال، 5/ 39درصد از پاسخ‌­دهندگان میزان اعتماد خود به موسسات خیریه را بسیار مهم ارزیابی کردند و 2/ 28درصد مسائل مالی را بسیار مهم ارزیابی کرده‌­اند.

اعتماد به موسسات خیریه بین 1/ 36درصد تا 1/ 44درصد در میان نسل‌­های مختلف به عنوان یک جنبه بسیار مهم در فرآیند کمک­‌ها انتخاب شد. تاثیر خیریه در میان نسل زد (Gen Z) با 5 /31درصد، در میان نسل هزاره‌­ها (Millennial) با 2 /35درصد، در میان نسل ایکس (Gen X) با 2 /31درصد و در میان کهنسالان یا نسل خاموش 7/ 20درصد دومین انتخاب محبوب بود. مسائل مالی در میان نسل بیبی بومرها (Boomers) با 4 /46درصد نسبتا مهم‌­تر بود، اما همچنان در نسل‌­های دیگر بین 8 /18درصد تا 7 /28درصد حائز اهمیت بود.

احساس خیرین در مورد اولویت‌­های رقابتی

شرکت­‌کنندگان در خصوص اهمیت نتایج فوری و بلندمدت کمک به خیریه اظهار داشتند که هر دو نتیجه فوری و بلندمدت مهم هستند، اما بیشتر آنها (9 /31 درصد) اظهار داشتند که نتایج بلندمدت از نتایج فوری (7 /20 درصد) بسیار مهم­‌تر است.

هنگامی که از آنها خواسته شد شرایطی را در نظر بگیرند که یک موسسه خیریه باید نتایج فوری یا نتایج طولانی مدت را نشان دهد، اکثر شرکت‌­کنندگان (47 درصد) تعادل را ترجیح دادند در حالی که 1 /17 درصد اولویت­شان نتایج طولانی مدت و 3 /13 درصد اولویت­شان نتایج فوری بود.

زمانی که از شرکت­‌کنندگان در خصوص اهمیت تعداد برنامه‌­ها یا کیفیت برنامه­‌ها نظرسنجی شد، آنها گفتند که هم تعداد و هم کیفیت برنامه‌­ها مهم هستند. اما 8 /37درصد بر این باور بودند که کیفیت برنامه بسیار مهم‌تر از تعداد برنامه‌­ها (9/ 31درصد) است.

هنگامی که از آنها خواسته شد شرایطی را در نظر بگیرند که یک موسسه خیریه باید بین ارائه برنامه‌­های عمیق به تعداد کودکان کمتر یا ارائه برنامه‌­های سطحی اما دسترسی به کودکان بیشتر کدامیک را دنبال کند، بیشتر شرکت­‌کنندگان (4 /47درصد) تعادل را ترجیح دادند. 1 /16درصد ارائه برنامه‌­های عمیق­‌تر را ترجیح دادند 8 /12درصد نیز ارائه برنامه به تعداد کودکان بیشتر را در اولویت قرار دادند. نسل­‌های مسن­‌تر ارائه برنامه‌­های عمیق­‌تر را به تعداد کودکان بیشتر ترجیح دادند.

در این نظرسنجی از شرکت­‌کنندگان درخواست شد تا در خصوص توانایی خود برای ایجاد تغییر تامل کنند، افراد بیشتری (6/ 24درصد) گفتند که احساس مسئولیت بالایی برای ایجاد تغییر دارند نسبت به 7 /19درصد که اظهار داشتند احساس قدرت بالایی برای ایجاد تغییر دارند.

خیرین بزرگی که بیش از 5هزار دلار کمک مالی کرده‌­اند، هم قدرت و هم مسئولیت بالاتری را برای ایجاد تغییر گزارش کرده‌­اند.

براساس این نکته که، وقتی فردی به دنبال ایجاد تغییر است موسسات خیریه تنها انتخاب نیستند، از شرکت­‌کنندگان در نظرسنجی خواسته شد که میزان مفید بودن گزینه‌­های مختلف را ارزیابی کنند. به‌طور کلی، کمک مستقیم به افراد با 8 /26درصد بهترین روش­ برای ایجاد تغییر و پس از آن موسسات خیریه با 1 /24درصد در رده بعدی و در نهایت عبادت‌­خانه با 5/ 22درصد در جایگاه سوم قرار گرفتند.

نتیجه‌گیری

اطلاعات مربوط به «تاثیر خیریه» به موسسات کمک می­‌کند تا از کارایی بیشتری برخوردار شوند و به خیریه­‌های تاثیرگذار در جذب حمایت­‌ها کمک کنند. در سطح کلان اطلاعات مربوط به «تاثیر خیریه» توانایی کمک به هدایت سرمایه­‌گذاری‌­های اجتماعی در سازمان‌­های اثرگذارتر را دارد.

نتایج این نظرسنجی نشان می‌­دهد که افراد به نتایج فوری، تعداد برنامه‌­ها و دستاوردهایی که از طریق کمک­‌هایشان محقق شده است، اهمیت می­‌دهند. همچنین نتایج بلندمدت، عمق برنامه‌­ها و دستاوردهای کلی سازمان­‌ها نیز برای آنها حائز اهمیت است.

این نتایج نشان می‌­دهد که افراد خیر درک درستی از اصطلاح «تاثیر خیریه» ندارند. بیش از نیمی از شرکت­‌کنندگان در نظرسنجی بر این باورند هنگامی که صحبت از تاثیر به میان می‌­آید، می‌­دانند منظور از خیریه چیست، اما زمانی که از آنها خواسته می‌­شود تعاریف احتمالی برای اصطلاح «تاثیر خیریه» را بگویند، در مورد توصیف بهتر آن اختلاف نظر دارند. تعجب­‌آور نیست. این اصطلاح در میان کارشناسان خیریه نیز دارای تعاریف متفاوتی است. به عبارت دیگر، حکایت از اهمیت لزوم شفافیت در خیریه‌­ها است.

یافته­‌ها همچنین حکایت از آن دارند که باید به همه جنبه‌­ها توجه داشت. درحالی که فرض عمومی آن است که افراد خیر به دنبال حمایت از سازمان‌­های دارای اثرگذاری بالا هستند، اما نتایج نظرسنجی نشان می­‌دهد که این تنها بخشی از تصویر کلی است.

و بالاخره اینکه، وقتی افراد به دنبال ایجاد تغییر هستند، موسسات خیریه تنها انتخاب آنها نیستند. به عبارت دیگر، حمایت از یک موسسه خیریه ممکن است تنها یکی از گزینه­‌ها باشد.

همانند هزینه­ بیش از حد، تاکید بیش از حد بر اطلاعات تاثیر می‌­تواند عواقب ناخواسته منفی داشته باشد. به همین دلیل درک قدرت و محدودیت­‌های گزارش تاثیر و حفظ دیدگاه درست در هر مورد از اهمیت بسزایی برخوردار است.

بر اساس استاندارد افرا، موسسه‌ نیکوکاری یا سازمان مردم‌نهاد خود را به‌صورت رایگان مورد سنجش قرار دهید و یک گزارش مدیریتی دریافت کنید.