تغییرات خیریه‌ها یک سال پس از قرنطینه

بیش از یک سال است که نخستین قرنطینه‌های کرونایی در کشورهای مختلف شروع شده است. به دنبال آن محدودیت‌­های فاصله­‌گذاری اجتماعی وارد زندگی افراد شد و متخصصان امور خیریه کار کردن از خانه را شروع کردند. حالا پس از یک سال طولانی و دشوار، همچنان در موقعیت مشابهی قرار داریم. در حالیکه به آینده نگاه می‌­کنیم، بسیار مهم است که موسسات خیریه از موفقیت­‌های به دست آمده در سال گذشته درس گرفته باشند.

تغییرات خیریه‌ها یک سال پس از قرنطینه

بیش از یک سال است که نخستین قرنطینه‌های کرونایی در کشورهای مختلف شروع شده است. به دنبال آن محدودیت‌­های فاصله­‌گذاری اجتماعی وارد زندگی افراد شد و متخصصان امور خیریه کار کردن از خانه را شروع کردند. حالا پس از یک سال طولانی و دشوار، همچنان در موقعیت مشابهی قرار داریم.

به گزارش چریتی دیجیتال، اما بارقه امید در افق می­‌درخشد. برنامه واکسیناسیون با قدرت در حال انجام است و  تعداد مرگ و میر و موارد ابتلا در برخی از کشورها در حال کاهش و لغو محدودیت­‌های فاصله‌­گذاری اجتماعی نزدیک است.

در حالیکه به آینده نگاه می‌­کنیم، بسیار مهم است که موسسات خیریه از موفقیت­‌های به دست آمده در سال گذشته درس گرفته باشند. از زمان شیوع «کووید-19»، بخش خیریه یک دوره گذار دیجیتال را تجربه کرده است. این بخش ثابت کرد که به صورت قوی و پویا، قادر به برآورده ساختن نیازهای دیجیتال و استفاده از آن برای مقابله با چالش‌­هایی است که در لحظه پدیدار می‌­شوند.

بسیاری از تغییراتی که در سال 2020 شاهد آنها بودیم در آینده نیز ادامه خواهند یافت. روند فناوری پساکووید به احتمال قوی ترکیبی از گذشته و حال خواهد بود. بسیاری از موسسات خیریه احتمالا رویکردی ترکیبی در ارائه خدمات، جمع‌­آوری کمک‌­های مالی و برگزاری رویدادها را در پیش خواهند گرفت.

تغییر در ارائه خدمات آنلاین

براساس یک نظرسنجی از هر 10 موسسه خیریه 9 موسسه اظهار کردند که پاندمی بر توانایی دستیابی به اهداف­شان تاثیر منفی گذاشته است. ارائه خدمات از این نظر از اهمیت ویژه‌­ای برخوردار است، زیرا که برای کاربران حوزه دیجیتال بسیار ضروری است. متخصصان امور خیریه خیلی سریع با شرایط سازگار شدند. بسیاری از آنها متوجه شدند که در غیاب تماس­‌های چهره به چهره، ابزارهای دیجیتال می‌­توانند خدمات موثری ارائه کنند.

برخی موسسات خیریه از ویدئوکنفرانس برای ایجاد گروه‌­های حمایتی و ارائه کلاس‌­های آنلاین استفاده کردند. برخی دیگر برای بالا بردن آگاهی و ارائه اطلاعات اساسی تمرکز خود را روی وب­‌سایت­‌ها و رسانه‌­های اجتماعی معطوف کردند. تعدادی هم استفاده از حقیقت مجازی و هوش مصنوعی را برای ارائه خدماتی که معمولا به صورت حضوری انجام می‌­شد، به کار گرفتند. بعضی از موسسات خیریه نیز تورها و نمایش‌­های مجازی ارائه کردند و دیگران از ربات‌­های خودکار برای کمک به تعیین مسیر و پشتیبانی استفاده کردند.

موسسات خیریه رویکردهای متفاوتی اتخاذ کردند، ارائه خدمات را به مناسب‌­ترین مسیرها هدایت کردند. سیاری از موسسات خیریه متوجه مزایای چشمگیر آن شدند. بدین ترتیب آن­ها توانسته‌­اند مرزهای جغرافیایی را در هم شکنند و مخاطبان جدیدی پیدا کنند. از آنجایی که بعضی از خدمات مجازی نیاز به نگهداری و هزینه ندارد، موسسات خیریه توانستند در وقت و هزینه­‌های خود صرفه­‌جویی کنند.

همچنین این احتمال وجود دارد که موسسات خیریه در آینده رویکرد ارائه خدمات ترکیبی را در پیش گیرند. آنها می‌­توانند در خصوص اینکه کدام خدمات نیازمند ارائه حضوری است و کدام یک از آنها می‌­تواند به صورت مجازی ارائه شود، تصمیم­‌گیری کنند. آنها می‌­توانند منابع مالی و زمان را میان دو نوع از ارائه خدمات- حضوری و دیجیتال- بازتوزیع کنند. این موضوع به آنها کمک می‌­کند تا راه‌­حل‌­های بهتری برای مسائل روز پیدا کنند.

دیجیتال کردن جمع‌­آوری کمک‌­های مالی

جمع­‌آوری کمک‌­های مالی به صورت دیجیتال در سال 2020 از روش­‌های حضوری سبقت گرفت. اعمال قرنطینه‌­ها و محدودیت­‌های فاصله­‌گذاری اجتماعی،جمع‌­آوری کمک‌­های مالی در خیابان و کمپین‌­های فیزیکی را تقریبا غیرممکن ساخت. موسسات خیریه مجبور شدند برای به حداقل رساندن کاهش درآمدهای خود اقدامات سریعی انجام دهند. اما با ورود بسیاری از کمپین‌­های ابداعی و عجیب و غریب جمع­‌آوری کمک­‌های مالی به صورت دیجیتال، نتیجه جالب بود.

مزایای اصلی جمع­‌آوری کمک‌­ها به صورت دیجیتال صرفه­‌جویی در وقت و پول است. سازماندهی کمپین­‌ها به صورت دیجیتال در مقایسه با کمپین‌­های فیزیکی اغلب بسیار ساده است. آنها معمولا از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیز هستند و باعث صرفه­‌جویی در هزینه­‌های موسسات خیریه می­‌شوند. برای مثال مزایده‌­های دیجیتال در مقایسه با مزایده‌­های حضوری نیروی کار کمتری نیاز دارد.

انتظار می‌­رود بسیاری از موسسات خیریه ایده­‌های جمع­‌آوری کمک‌­های مالی به صورت دیجیتال را در آینده دنبال کنند. این احتمال وجود دارد که موسسات خیریه جمع‌­آوری کمک­‌های مالی فیزیکی و دیجیتال را با یکدیگر ترکیب کنند. شاید از این طریق بتوانند در کمپین‌­های کوچکتر که مدیریت آنها نیز ساده‌­تر است صرفه­‌جویی کنند و توجه خود را به برگزاری کمپین­‌های پرهزینه در دنیای واقعی متمرکز کنند.

تبدیل رویدادهای فیزیکی به مجازی

اعمال قرنطینه‌­ها و محدودیت­‌های فاصله­‌گذاری اجتماعی برگزاری رویدادهای فیزیکی را برای بسیاری از حوزه‌­ها در سال 2020 غیرممکن ساخت. بسیاری از موسسات خیریه دوباره به سرعت با شرایط جدید سازگار شدند و موفق شدند با استفاده از ویدئوکنفرانس و پلتفرم‌­های شبکه­‌های دیجیتال، رویدادهای موفق مجازی برگزار کنند.

به طور مثال، در ماه مارس 2020، درست قبل از اعلام نخستین قرنطینه در انگلستان، یک کنفرانس حضوری برگزار شد که با استقبال خوبی روبه‌رو شد. با گذشت زمان، بیش از پیش مشخص شد که کنفرانس سال 2021 باید به صورت دیجیتال برگزار شود. در ماه مارس 2021 کنفرانسی به صورت مجازی برگزار شد که با توجه به تعداد شرکت کنندگان و بازخوردهای مخاطبان از موفقیت چشمگیری برخوردار شد.

دیگر موسسات خیریه در سایر کشور نیز به همین میزان تجربیات موفقی از رویداداهای مجازی دارند. مزایای رویدادهای مجازی نسبت به رویدادهای حضوری به طور کلی به مزایای دیجیتال شدن مربوط می‌­شود. برگزاری رویدادهای مجازی می‌­تواند ساده‌­تر و کم هزینه‌­تر باشد و بر بسیاری از محدودیت‌­های جغرافیایی که در مورد رویدادهای فیزیکی وجود دارد، غلبه کند.

این احتمال وجود دارد که تعداد زیادی از موسسات خیریه از موفقیت‌­های رویدادهای مجازی در آینده نیز بهره جویند. این موضوع دستکم در مورد یکی از عناصر دیجیتال حتمی است. اما دوباره این احتمال وجود دارد که یک رویکرد ترکیبی مطلوب‌تر باشد.

رویدادهای ترکیبی پیش از پاندمی هم از محبوبیت برخوردار بوده‌­اند. اینگونه رویدادها، مخاطبان آنلاین را در رویدادهای حضوری مشارکت می­‌دهند و میان جنبه­‌های رویدادهای حضوری و مجازی تعادل ایجاد می‌­کنند. به احتمال زیاد موسسات خیریه در آینده شاهد بازگشت رویدادهای فیزیکی با عناصر مجازی خواهند بود. موسسات خیریه، ترکیبی از رویدادهای کاملا مجازی و فیزیکی ارائه می‌­کنند، در حالیکه همه آن مناسبت‌­ها خواستار استفاده سطح بالایی از امکانات دیجیتال است.

بر اساس استاندارد افرا، موسسه‌ نیکوکاری یا سازمان مردم‌نهاد خود را به‌صورت رایگان مورد سنجش قرار دهید و یک گزارش مدیریتی دریافت کنید.