تاثیرات کرونا بر نیکوکاری و آینده آن

بحران پاندمی کرونا و تبعات اقتصادی آن که اشخاص و کسب وکارها را تحت­ الشعاع قرار داد، باعث شد بسیاری از مردم از فعالیت‌های خیرخواهانه خود دست بکشند یا آنها را کاهش دهند. این مسئله برای نهادها و موسسات نیکوکاری به معنای روبه‌رو شدن با یک چالش جدید بود.

تاثیرات کرونا بر نیکوکاری و آینده آن

بحران پاندمی کرونا و تبعات اقتصادی آن که اشخاص و کسب وکارها را تحت­ الشعاع قرار داد، باعث شد بسیاری از مردم از فعالیت‌های خیرخواهانه خود دست بکشند یا آنها را کاهش دهند. این مسئله برای نهادها و موسسات نیکوکاری به معنای روبه‌رو شدن با یک چالش جدید بود. در این بین اما هستند نهادهایی که توانسته­‌اند با اتخاذ استراتژی­های درست و سیاست­گذاری­های هوشمندانه از وقوع بدترین سناریوی محتمل جلوگیری کنند. برای آشنایی با راهکارهای آنها استفاده از صحبت­های مدیران ارشد می‌­تواند همچون چراغی روشنگر در این کوره راه پر پیچ و خم باشد.

به گزارش پایگاه خبری «ممفیس مگزین» (Memphis Magazine)، در حالیکه امسال، سال سختی برای گروه‌هایی بوده است که آسیب­های شدید مالی را متحمل شده­‌اند، «کوین دین»، مدیرعامل «مومنتم نان­پرافیت پارتنرز» (Momentum Nonprofit Partners) بر این باور است که سازمانش توانسته است از تاثیرات مخرب­‌تر آن جلوگیری کند.

«مومنتم نان­پرافیت پارتنرز» نهادی است که تلاش می­‌کند دیگر سازمان­های غیرانتفاعی را گرد هم آورد تا همه آنها از فرصت­هایی که مومنتم در اختیارشان قرار می­‌دهد، بهره­‌مند شوند. مومنتم به سازمان­های غیرانتفاعی فرصت­های یادگیری، ارتباط میان منابع و کمک­ها را ارائه می­‌کند تا در ماموریت­های متنوع خود بیشترین استفاده را از آنها ببرند.

در حالی که امسال، سال دشواری برای گروه­‌هایی بوده است که از نظر کسب درآمد آسیب­های مالی شدیدی را متحمل شده­‌اند، دین می­گوید: «سازمان ما نقش به سزایی در کمک به دیگر سازمان­ها در دسترسی به حدود 36 میلیون دلار وام تحت نام «پروگرم پروتکشن پی­چک» داشته است. در صورت نبود سازمان ما دریافت وام توسط آن سازمان­ها دشوار یا حتی غیرممکن بود.»

شناخت مومنتم از اعضای خود موجب شده است تا صدای رسایی در همکاری­های منطقه­‌ای داشته باشد.

وی می‌­افزاید، «در هفته‌­ای که همه چیز متوقف شده بود، سازمان ما به همراه دیگر سازمان­های همکار صندوقی به نام «صندوق واکنش منطقه‌­ای» برای مقابله با همه‌­گیری کووید-19 راه­اندازی کردند.»

وی ادامه داد: «موضوعی که اغلب در مورد مسائل بشردوستانه اتفاق می­‌افتد، تصمیماتی است که بدون اطلاع و شناخت از شرایط موجود گرفته می‌­شود، در مواجهه با چنین بحران­هایی، نخست باید نظرات خیرین را دانست و سپس صحبت­‌های افراد و نیروهای امدادی حاضر در منطقه را نیز شنید، زیرا همه چیز خیلی سریع اتفاق می‌­افتد.»

«مومنتم با نظرسنجی از حدود 300 سازمان غیرانتفاعی در پی یافتن مشکلات در ارائه خدمات به آنها و در عین حال چگونگی کاهش آن مشکلات برآمد.» دین افزود: «ما سازمان­‌هایی مانند «بانک غذایی مید سوث» و «ام‌­آی­‌ا‌ف­‌ای» را یافتیم که همیشه در چنین شرایط و بحران‌­هایی تامین مالی می‌­شدند. اما سازمان‌های دیگری نیز وجود داشتند که از نظر اندازه کوچک­تر بودند و از نام و شهرت یا از زیرساخت­‌های سازمان­‌های بزرگ برخوردار نبودند، اما کارهای شایان توجهی را در جوامع خود انجام می دادند.»

تاثیر همه‌­گیری و پاسخ سازمان­‌های خیریه موجب شده است که برخی از اقدامات سنتی را در کانون توجهات و مورد تجدید نظر قرار داده شود.

اعتماد به فعالیت­‌های نیکوکارانه

دین می­گوید: «بسیاری از نکاتی که آموخته شد با آنچه در سطح ملی آمریکا اتفاق می­‌افتد همسو هستند. قبل از وقوع بحران، یک جنبش ملی پیرامون اعتماد به فعالیت­‌های نیکوکارانه به راه افتاده بود. فعالان این جنبش بر این عقیده هستند که اگر به سازمان‌های دریافت‌کننده کمک اعتماد کافی وجود دارد و می‌­توان به آنها مبالغ زیادی پول داد، پس باید با اعتماد به کاری که انجام می­‌دهند موجب تسهیل شرایط برای آنها شد، نه اینکه آن سازمان­ها را درگیر مسائل دست و پاگیر کرد.»

دین در این خصوص به یک نیکوکار اشاره می‌­کند که سالانه مبلغ 20 هزار دلار کمک مالی می­کرد، اما شرایط دریافت این کمک آنقدر دشوار بود که سازمان غیرانتفاعی مجبور می­‌شد حدود 50 هزار دلار برای کارهای دریافت وام از قبیل ارائه تصاویر مدارک مورد نیاز، کارهای دفتری، رفت و آمد و دیگر مسائل هزینه کند تا بتواند آن 20 هزار دلار را دریافت کند.

وی می­‌افزاید بنیاد «کرسگ» ( Kresge) نمونه خوبی از یک سازمان خیریه است که پشتیبانی عملیاتی ارائه می­‌دهد و از سازمان­های دریافت کننده کمک می­‌خواهد، آنچه را که انجام داده‌­اند گزارش کنند.

دین می­‌گوید: «من فکر می­کنم این نوع پشتیبانی عملیاتی مبتنی بر اعتماد چیزی است که ما در آینده شاهد موارد بیشتری خواهیم بود.»

روند اعطای کمک مالی

دین می‌گوید، جنبه دیگری از اقدامات خیرخواهانه که به دلیل تاثیر شیوع همه­‌گیری برجسته شد، روند اعطای کمک مالی است. این روند بسیار طولانی و دشوار است. درخواست کمک مالی و تهیه یک برنامه استراتژیک هزینه زیادی را به سازمان­‌های خیریه  تحمیل می­‌کند. زمانیکه سازمان­های خیریه درخواست کمک مالی م‌ی­کنند، بلافاصله به آن احتیاج دارند و نمی­توانند شش ماه صبر کنند تا این کمک به آنها اهدا شود. لذا باید تمهیداتی در نظر گرفته شود تا دریافت کمک مالی به سازمان­های غیرانتفاعی تسهیل شود و این موضوع رواج پیدا کند و نیاز به توقف خدمات این سازمان­ها برای دریافت کمک مالی نشود.

موضوع دیگری که در سازمان­های غیرانتفاعی بسیار حائز اهمیت است تغییر و تحویل مدیریتی در این سازمان­ها است. مطالعات در آمریکا نشان می­‌دهد که 20 تا 25 درصد از مدیران سازمان­های غیرانتفاعی طی 5 تا 10 سال آینده تغییر خواهند کرد.

او می­گوید: «ما باید در مورد پرورش و آموزش نسل­‌های بعدی مدیریت در بخش غیرانتفاعی توجه و دقت خاصی داشته باشیم، زیرا که این مسئله، موضوع بسیار مهم و پیچیده‌­ای است. اگر افراد فاقد صلاحیت، بدون برخورداری از آموزش‌های لازم و در اختیار داشتن ابزار مناسب در سمت مدیرعامل گمارده شوند، نه تنها موفقیتی کسب نمی­‌شود، بلکه باعث شکست آن سازمان نیز خواهد شد.»

پیامدهای اقتصادی

چالش دیگری که سازمان­های غیرانتفاعی با آن روبه‌رو هستند پیامدهای اقتصادی است. دین می‌گوید: «در سال 2008 میلادی پس از فروپاشی اقتصاد، بسیاری از سازمان­های غیرانتفاعی تعطیل یا ادغام شدند و متعاقب آن مجبور به بازتعریف اهداف جدیدی برای خود شدند. فکر نمی‌­کنم که هنوز بخش غیرانتفاعی سخت­‌ترین آسیب را دیده باشد. ما در سال جاری موفق شدیم وام و کمک­های اهدایی مردمی را دریافت کنیم. به نظر من سال آینده، سال دشوارتری خواهد بود. حال زمان آن فرا رسیده است که سازمان­های غیرانتفاعی از ادغام یا تعلیق فعالیت­های خود در سال آینده یا بطور کلی افول سازمان سخن به میان آورند. مسئولیت نهادهای نیکوکاری در قبال سازمان­های غیرانتفاعی، کمک به آنها در این خصوص است. به عنوان مثال باید سازمان­‌هایی را که دارای اهداف و ماموریت­های مشترک هستند، تشویق کنند که با هم ادغام شوند یا راه حل دیگری ارائه کنند.»

کارگاه پرسش و پاسخ: حاکمیت سازمانی در موسسه‌های نیکوکاری

مدرس: آراسب احمدیان
زمان: دوشنبه ۷ آبان، ساعت ۱۵ الی ۱۷، آنلاین

ثبت‌نام رایگان

بر اساس استاندارد افرا، موسسه‌ نیکوکاری یا سازمان مردم‌نهاد خود را به‌صورت رایگان مورد سنجش قرار دهید و یک گزارش مدیریتی دریافت کنید.