آینده نیکوکاری در سال دوم پاندمی

با ورود به سال دوم شیوع بیماری همه‌­گیر کووید-19، حدود 115 میلیون نفر در سراسر جهان و 29 میلیون نفر تنها در آمریکا به این بیماری مبتلا شده‌­اند. 6 /2 میلیون نفر نیز بر اثر این بیماری جان سپرده‌­اند و هنوز به سختی می­‌توان تلفات و اثرات پاندمی در زندگی افراد را برآورد کرد.

بنا به گزارش وبلاگ «چریتی نویگیتر» (charitynavigator)، پاندمی همچنان زیرساخت‌­های مراقبت‌­های بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی را در هم می‌­شکند. در آمریکا حتی با افزایش تمرکز بر حمایت‌­ها در برابر پاندمی، هنوز سردرگمی­‌هایی در رابطه با نحوه مقابله با گسترش این بیماری و اثرات آن وجود دارد، اثراتی همچون بهداشت روانی و ناآرامی­‌های اقتصادی و اجتماعی. و سرانجام اینکه نگرانی‌­هایی در سطح جهانی در مورد نحوه توزیع عادلانه واکسن نیز وجود دارد.

این موضوع برای نیکوکارانی که نقش حیاتی در مواجهه با پاندمی در سراسر جهان ایفا خواهند کرد به چه معنا است؟ در سال 2020 میلادی، شاهد واکنش‌­های سریع بشردوستانه در پاسخ به نیازهای ایجاد شده بر اثر این فاجعه جهانی بودیم. بنابر یافته‌­های مرکز «دیزستر فیلانتروفی» (Disaster Philanthropy)، بیش از 20 میلیارد دلار توسط نیکوکاران در این زمینه کمک شده است.

اما پاندمی باعث شده است بحث­‌های قدیمی بین نیکوکاران در مورد چگونگی هزینه­‌کرد کمک­‌هایشان بالا بگیرد، بحث‌­هایی که از بدو تاسیس مرکز دیزستر فیلانتروفی با حامیان مالی آن نیز وجود داشته است. نیکوکاران به تدریج به سازمان‌­ها برای انجام کارشان اعتماد می‌­کنند. کار چنین سازمان‌­هایی این است که بودجه را به جوامع محلی هدایت کنند، جوامعی که به آن احتیاج دارند یا بودجه را در اختیار گروه­‌هایی قرار می‌­دهند که به جوامع در معرض آسیب کمک می­‌کنند، به خصوص جوامعی که همیشه در هنگام بروز بلایا به طرز شدیدی تحت تاثیر قرار می‌­گیرند.

از طریق صندوق مقابله با «کووید-19» مرکز دیزستر فیلانتروفی، به سرعت منابع مالی مورد نیاز جمع‌­آوری و در اختیار نیازمندان قرار داده شد تا از آنها در این خصوص حمایت شود. در پنچ مرحله نخست، کمک­‌ها برای مقابله سریع و رفع نیازهای اولیه سازمان‌­ها، کارکنان و داوطلبان آنها بود. در مراحل بعدی، به رفع نیازهای اساسی اقشار آسیب‌­پذیر پرداخته شد و همچنین با گوش کردن به افراد نیازمند نیازهایشان شناسایی شد، نیازهایی که رفع آنها مستلزم تمرکز طولانی مدت است.

اقدامات بشردوستانه

اقدامات بشردوستانه نقش مهمی در کمک به رهایی جوامع از این بیماری همه‌­گیر دارد. هنگامی که موسسات غیرانتفاعی مورد حمایت قرار می‌­گیرند در واقع افراد و سازمان­‌های نیکوکاری تشویق می‌­شوند تا:

  • کمک­‌های متنوع و بدون محدودیت خود را افزایش دهند.
  • پشتیبانی عملیاتی و اداری در جهت حمایت از بالا بردن ظرفیت سازمانی برای موفقیت ارائه کنند.
  • جوامعی که به حاشیه رانده شده‌­اند و به طور شدیدی تحت تاثیر پاندمی قرار گرفته‌­اند را هدف قرار ­دهند.
  • از منطقه امن و آسایش خود خارج شوند و مسائل و سازمان‌­های جدید مورد توجه و حمایت قرار دهند.

صندوق مقابله با «کووید-19» مرکز دیزستر فیلانتروفی وظیفه خود را با تمرکز بر حوزه­‌های مسائل خاص انجام می­‌دهد:

  • دسترسی عادلانه به واکسن: حمایت از توزیع عادلانه واکسن و درمان برای اطمینان از اینکه حتی مکان‌­هایی که دسترسی به آنها دشوار است و همه اقشار به واکسن و درمان دسترسی خواهند داشت.
  • سلامت جسمی و روانی: واقعیت این است که ارائه مراقبت‌­های بهداشت روانی و جسمی برای بهبود سلامت عمومی جامعه جهانی حیاتی است.
  • تاثیر اقتصادی: تامین نیازهای اساسی و کمک به جوامع و ایجاد رونق کسب و کارهای کوچک که با ادامه بی­‌ثباتی اقتصادی از اهمیت به سزایی برخوردار است.
  • نظام­‌ها و زیرساخت­‌های مراقبت‌­های بهداشتی: حمایت از نظام‌­های مراقبت‌­های بهداشتی تضعیف شده در سراسر دنیا تا بتوانند پیشگیری و درمان برای ویروس کرونا و دیگر بیماری‌­ها را ارائه کنند.
  • حمایت از صداها: تلاش‌­ها برای تامین بودجه باعث می‌­شود صدای جوامع تقویت شود و جمعیتی که بیشترین آسیب از پاندمی را دیده است دسترسی بهتری به منابع و آموزش داشته باشد.

همانطور که سرانجام کورسوی امیدی در انتهای تاریکی تونل پاندمی مشاهده می­‌شود، ­باید درس‌هایی که از این تجربه آموخته­ شده است را تمرین کرد و روابط محکم‌­تری میان نیکوکاران و دریافت‌­کنندگان کمک­‌ها ایجاد کرد؛ همین روابط است که باعث می‌­شود تا در جهان پساپاندمی، همه ما قدرتمندتر شویم.

افرا یک موسسه غیرانتفاعی است که با هدف توسعه زیرساخت نیکوکاری کشور ایجاد شده است. افرا به موسسه‌های نیکوکاری و خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد کمک می‌کند تا بدون هزینه و با کمک استاندارد افرا، زیرساخت‌های مدیریتی خود را شکل داده یا تقویت کنند. در این راستا سه خدمت خودارزیابی، ارزیابی دیجیتال و آموزش به صورت رایگان در اختیار موسسه‌های نیکوکاری قرار گرفته است.
آشنایی بیشتر با افرا و خدمات آن